• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförberedelse, vad?

F

F.d. 25406

Guest
Hej,

Nu är ju inte vintern riktigt här ännu och förhoppningsvis får vi många sommardagar till...
Men som en nybliven husbilsägare utan semesterdagar kvar kan det vara bra att vara förberedd inför vintern.
Tyvärr måste vi förvara husbilen utomhus utan tak, vad skall man tänka på för att förvara bilen på ett bra sätt under vintern?

Några punkter som jag funderar på:
- Batterierna, skall de monteras ur, eller kanske man kan köpa en enkel solcell som ger underhållsladdning?
- Kan den vara oskyddad mot väder? (som jag sa har vi ingen tillgång till tak)
- Möss, är detta ett stort problem?
- Skall man ha en torrboll mot fukt, eller hur skyddas den mot fukt?
- Något annat...

Mvh Ove
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Vinterförberedelse, vad?

Ja, för det första måste du se till att du har tömt allt vatten ur alla slangar och tankar, inklusive toaletten, helt på vatten. Står det vatten i nån böj är det risk att det fryser sönder.
Torrbollen är nog problematisk om det blir minus, eftersom det samlas vatten i den. Du lär i vilket fall få springa och tömma den ett antal gånger och byta påsar i den...
Överväg kanske att ha lite värme på i husbilen, exempelvis med ett par frostvakter.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterförberedelse, vad?

Vattnet i Torrbollen är ganska salt så den fryser inte i första taget, men luften blir ju mycket torrare när det blir kallare, så behovet av avfuktning avtar ju! :)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.596
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vinterförberedelse, vad?

Har du för avsikt att inte använda husbilen under vinterhalvåret så försök få den inomhus i en frostskyddad lokal och ställ av den hos bilregistret, du sparar skatt och försäkring.

Det tar hårt på husbilen om den står ute oskyddad och du riskerar frostskador.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vinterförberedelse, vad?

Hej
Va använder du inte Husbilen året runt,
/Vidhem
 
F

F.d. 25406

Guest
Sv: Vinterförberedelse, vad?

Hej,

Jag har ingen tillgång till inomhusplats, tyvärr...

Jag har haft husvagn tidigare och det har gått bra, så länge man tömmer vatten överallt, men en husbil har ju mycket mera "funktioner" och är då osäker vad som skall göras.
Så alla tips tas emot tacksamt!

Angående frostvakts element, måste man inte ha minst 15 grader för att den skall torka ut, om den är inställd på 5 grader lär den väl inte göra någon nytta, eller?

Mvh Ove
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vinterförberedelse, vad?

Många använder Julas överdrag, funkar utmärkt.
Värre är det med mössen, de tar sig först in i motorrummet där de kan orsaka stor skada. Musfällor av olika slag är ett måste.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vinterförberedelse, vad?

Vi har haft vår bil kallparkerad under tak - wirehus - under 4 vintrar. Inga problem med kyla så här långt (västergötland resp Skåne). Tömmer noga allt vatten (suger med grovisdammsugare). Musfälla inne - inte fångat någon. Däremot hade vi en mus i garaget i vintras. Får bli fälla där oxå till till vintern.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Vinterförberedelse, vad?

Även om du har tömt slangarna på vatten så ställ kranarna öppna så kan ev. vatten som är kvar expandera utan spränga kranen .... ett tipps bara :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vinterförberedelse, vad?

............
- Batterierna, skall de monteras ur, eller kanske man kan köpa en enkel solcell som ger underhållsladdning?
Mvh Ove
För att undvika sulfatering ( at sulfat sitter på blyplattorna) det bästa är en 24 timmars underhållsladdning 365 dagar.
Det kan delvis undvikas genom regelbundet (var 1-2 veckor tror jag) att använda en 7-8 stegs laddare med avsulfatering.
Biltema - CTEK etc.
En solcell ger endast strunt-laddning och sulfatering inträffar.
Om du Inte har tillgång ström och inte vill flytta batterierna från HB, en solcell + billig buffert batteri + DC/DC CTEK D250S vara ett alternativ.
En dyr och komplicerad anordning om det bara är för underhåll.

Många har batterier för 5 till 10.000 kr - det är värt att ta väl hand om dem.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinterförberedelse, vad?

De fleste MPPT laddare er multisteg mot batteri.

En husbil som står ute og holdes fri for snø på taket vil da holde batteriene på topp hele tiden.
Men hva er enklest - fjerne snø eller gi bilen en omgang med 230V en dag pr. mnd?
Muligheten for å ta ut batteriene og vedlikeholdslade innendørs kan for mange bli mindre aktuellt - 150 Ah batterier er knapt flyttbare :D
 
F

F.d. 55451

Guest
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vinterförberedelse, vad?

.........
Men hva er enklest - fjerne snø eller gi bilen en omgang med 230V en dag pr. mnd?.........
Ett annat förslag - ta ett mindre batteri hem för att ladda och ansluta senare batteriet till en växelriktare för 230 volt till husbil.
½ kW till laddaren - tillräckligt för vissa laddning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinterförberedelse, vad?

Jag blir deppad när Ni börjar prata om vinter

Hoppas i stället på en underba höst

:yes::yes::yes:
Julle
Seøv tar jeg konsekvensen av klima - flytter til Australia frem til våren.
Har på den måten årstidene Sommer (down under) Vår og Sommer (Europa) Vår og Sommer (Australia) nå i 2012 :D:D:D
Selv om vinteren i "vår" del av Australia er omlag som en svensk sommer :wink:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterförberedelse, vad?

Då missar du ju hela vintersäsongen med snö, skidåkning och riktig jul? :confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinterförberedelse, vad?

Då missar du ju hela vintersäsongen med snö, skidåkning och riktig jul? :confused:
Tenk deg julemiddag på terrassen med grillen i gang og svømmebassenget blinkende blått nedenfor terrassen :D:D
Og ikke å glemme en dukkert i Stillehavet i løpet av julen +25° i vannet og lange bølger.
Mange år siden jeg ble nødt til å sette vekk skiene av helsegrunn :(:(
Om du får hvit jul så er det flaks her i sødre Sverige uansett, og våt kald mørk jul er ikke spennende.
Snømåking kan du få holde på med selv. :D:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterförberedelse, vad?

Tyvärr, jag kan inte tänka mej en jul som är som sommar, jag längtar redan till vintern när man tar husbilen till någon lämplig plats för skidåkning. Branäs, Säfsen, Sälen, Idre m.fl. Skidåkning och promenader på dagarna, härlig utsikt över upplysta backar på kvällarna. I år tillbringade vi nyår, februarilov, och påsk i vår husbil i de svenska fjällen, härligt! :) :)
 
F

F.d. 2961

Guest
Sv: Vinterförberedelse, vad?

Vi har haft husbil i 12 år, den har stått ute hela tiden, inför vintern töms den på allt vatten, batteriet kopplas bort och torrbollen anbringas. Både husvagnar och husbilar är tillverkade för att befinna sig utomhus. Sköt om bilen som du gjorde med vagnen.
Anita
 
Toppen