Sv: Vinterdiesel
Jag har inget svar på din fråga men jag kan berätta vad som händer om man har sommardiesel i tanken när det är kallt.
I Verona där jag normalt tankar bilen levereras sommardiesel året runt så det har jag alltid i tanken. Men där jag bor en bit upp i alperna blir det kallt på nätterna ibland. Så en morgon i förra veckan efter 6 minusgrader på natten startade inte bilen.
Batteriet var friskt så motorn snurrade bra men startade inte. Fick låna en flaska startspray av grannen men det hjälpte inte alls. Halva byn kom förbi med en massa goda råd och hjälpte mig att vända bilen för hand så motorhuven kom i solen. En man i en Defender med dieselmotor stannade till och tittade ner i motorhuven och pekade på bränslefiltret och sa att det där måste du värma upp. Så jag hettade upp ett par liter vatten på gasolspisen hällde det i en plastpåse knöt igen påsen och la den på filtret.
Efter 20 minuter var vattnet ljummet och filtret också och bilen startade direkt. Så jag åkte ner till macken och köpte en tillsats som löser upp paraffin vid kall väderlek det måste man tydligen ha här och sen har den startat snällt. Paraffinet geggar tydligen till filtret så bränsletillförseln stoppas när det blir minusgrader och det behövs inte många. Nu funderar jag bara på om jag skall byta filtret eller om möjligen paraffinet redan har lösts upp.
Mitt enkla råd är att fylla på med samma sorts tillsats som jag gjorde om du är osäker och sen fylla tanken helt så det blandas ordentligt man vet aldrig med säkerhet vilken blandning man fått i tanken. Ta med ett par plastpåsar och några liter vatten om du väljer att chansa det kanske funkar för dig också.