• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinterdiesel

F

F.d. 50335

Guest
HEj!
Är det skillnad på sommar och vinterdiesel numera, jag vet att det var så förr. Jag tankade bilen sista veckan i Oktober, har jag i så fall vinterdisel? Bilen kommer att stå oanvänd utomhus till slutet på Mars.

Tack för ev. svar och God Jul:music-icon:

Dethleffs08

F

F.d. 24356

Guest
Sv: Vinterdiesel

Jag har inget svar på din fråga men jag kan berätta vad som händer om man har sommardiesel i tanken när det är kallt.

I Verona där jag normalt tankar bilen levereras sommardiesel året runt så det har jag alltid i tanken. Men där jag bor en bit upp i alperna blir det kallt på nätterna ibland. Så en morgon i förra veckan efter 6 minusgrader på natten startade inte bilen.

Batteriet var friskt så motorn snurrade bra men startade inte. Fick låna en flaska startspray av grannen men det hjälpte inte alls. Halva byn kom förbi med en massa goda råd och hjälpte mig att vända bilen för hand så motorhuven kom i solen. En man i en Defender med dieselmotor stannade till och tittade ner i motorhuven och pekade på bränslefiltret och sa att det där måste du värma upp. Så jag hettade upp ett par liter vatten på gasolspisen hällde det i en plastpåse knöt igen påsen och la den på filtret.

Efter 20 minuter var vattnet ljummet och filtret också och bilen startade direkt. Så jag åkte ner till macken och köpte en tillsats som löser upp paraffin vid kall väderlek det måste man tydligen ha här och sen har den startat snällt. Paraffinet geggar tydligen till filtret så bränsletillförseln stoppas när det blir minusgrader och det behövs inte många. Nu funderar jag bara på om jag skall byta filtret eller om möjligen paraffinet redan har lösts upp.

Mitt enkla råd är att fylla på med samma sorts tillsats som jag gjorde om du är osäker och sen fylla tanken helt så det blandas ordentligt man vet aldrig med säkerhet vilken blandning man fått i tanken. Ta med ett par plastpåsar och några liter vatten om du väljer att chansa det kanske funkar för dig också.

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

sedan något (eller några ?) år tillbaka så finns bara en klass på diesel i Sverige då man införde sk Miljöklass 1 diesel.
Den är inte lika köldtålig som den gamla vinterdieseln men betydligt bättre i kyla än vår gamla sommardiesel.

Har man däremot tankat nere på kontinenten så kan man mycket väl ha något i tanken som är likvärdig som gammal sommardiesel och som inte alls kommer att fungera i vårat vinterklimat.

Som kuriosa så kan nämnas att förut när vi gjorde köldstartprov av totalt nedkylt fordon (och bränsletank) gick det ganska OK att starta en motor ner till runt -35 (och kanske ibland -40) med "vinterdiesel".
Med dagens MK1 diesel är detta inte möjligt längre så vi sådana prov ansvänder vi F34 diesel som egentligen är ett jet bränsle (för helikoptrar om jag inte har alldeles fel) och som vi köper på fat direkt från leverantören.

PS : Miljödiesel (MK1) har också några procent (2-3) lägre energiinnehåll än gammal sommardiesel samt den diesel som finns nere på kontinenten. (och följaktligen leder till lägre kraft och högre bränsleförbrukning) :cool:

Senast ändrad:

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

nu ska jag rätta mig själv..... :D

Kom just på att alla fall på vissa stationer (tex Statoil) i södra landsändarna säljer man också ibland "Europadiesel" !
Den finns inte att köpa på vintertid, så då har vi nog svaret där .... dvs har du det i tanken är det nog att betrakta som "sommardiesel" och är nog inte allra bäst när det börjar kyla på :rolleyes:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Hur är det med Preems diesel, dom har väl olika blandning i på vinter och sommar om jag inte missminner mej???

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Hur är det med Preems diesel, dom har väl olika blandning i på vinter och sommar om jag inte missminner mej???

nja, inte enligt dom själva i alla fall (klippt från Preems frågor och svar) men dom kanske också har någon "europadiesel" liknande som inte tål kyla ??
Preem :: Diesel

"Är det någon skillnad på sommardiesel och vinterdiesel?

Nej, vår diesel är Miljöklass 1 diesel och den har en kvalitet som gäller året runt."

Toppen