• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Vinterdiesel

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Hej !
Jag har nu bestämt att vi ska ha vår HB stående ute i vinter utan värme med underhållsladdning.

Jag har hört att man ska ha dieseltanken full , för att slippa problem i tanken . Men då var det en som sa att man måste tanka HB med vinterdiesel , som mackarna brukar börja med i oktober . Jag har ca: 60 liter i tanken . Måste jag köra tanken tom och tanka upp den med vinterdiesel innan jag ställer den på vinterförvaring ?

Blir glad över utförliga förklaringar eftersom jag är nybörjare på allt inom detta område .

Mvh Ulf Gullberg
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej !
Jag har nu bestämt att vi ska ha vår HB stående ute i vinter utan värme med underhållsladdning.

Jag har hört att man ska ha dieseltanken full , för att slippa problem i tanken . Men då var det en som sa att man måste tanka HB med vinterdiesel , som mackarna brukar börja med i oktober . Jag har ca: 60 liter i tanken . Måste jag köra tanken tom och tanka upp den med vinterdiesel innan jag ställer den på vinterförvaring ?

Blir glad över utförliga förklaringar eftersom jag är nybörjare på allt inom detta område .

Mvh Ulf Gullberg
Tanka fullt med vanlig diesel fungerar utan problem.
 
Senast ändrad:

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Hej !
Jag har nu bestämt att vi ska ha vår HB stående ute i vinter utan värme med underhållsladdning.

Jag har hört att man ska ha dieseltanken full , för att slippa problem i tanken . Men då var det en som sa att man måste tanka HB med vinterdiesel , som mackarna brukar börja med i oktober . Jag har ca: 60 liter i tanken . Måste jag köra tanken tom och tanka upp den med vinterdiesel innan jag ställer den på vinterförvaring ?

Blir glad över utförliga förklaringar eftersom jag är nybörjare på allt inom detta område .

Mvh Ulf Gullberg
Bara tanka fullt och sen är det inga problem.
Det är lätt att krångla till det:)
Kommer säkert kommentarer om blankdisel osv, men skit i det, håll det enkelt.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Mackarna byter mycket riktigt diesel inför vintern. Det finns de som fått problem med att dieseln grumlat sig och även satt igen bränslefiltret. Vill man minimera risken för det kan man fylla på vinterdiesel.
Ju längre norrut man bor, ju större anledning att tanka vinterdiesel.

Vid de angivna datumen nedan ska bränslet vara utbytt, så de börjar lite tidigare.

Cardovincent12, att köra slut på det du har i tanken verkar inte roligt. Men kan du fylla på resten med vinterdiesel blir det ju lite bättre iaf....

 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jag har hört att man ska ha dieseltanken full , för att slippa problem i tanken .

Der findes i husbilsverdenen som så mange andre steder en masse fordomme om forskellige ting og dermed også en masse gode råd om løsninger. Det med diesel et et af dem.

Jeg er overbevist om at mange stammer fra gammel tid og med gamle biler.

I mellemtiden har der været en stor udvikling både på bilmotorer og drivmiddel.

Faktisk tror jeg at den brancheudvikling gør sig gældende på mange andre ting som for eksempel sotning på absorptionskøleskabe og mange andre ting.

Jeg købte en fabriksny husbil i 2011, og den skiftede jeg med en fabriksny i 2019. Jeg har ikke oplevet alle de genvordigheder som ind imellem beskrives på forskelige forums.

Vi skal sørge for ikke at gøre ting sværere end de er
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Mackarna byter mycket riktigt diesel inför vintern. Det finns de som fått problem med att dieseln grumlat sig och satt igen bränslefiltret. Vill man minimera risken för det kan man fylla på vinterdiesel.
Ju längre norrut man bor, ju större anledning att tanka vinterdiesel.

Vid de angivna datumen nedan ska bränslet vara utbytt, så de börjar lite tidigare.

Cardovincent12, att köra slut på det du har i tanken verkar inte roligt. Men kan du fylla på resten med vinterdiesel blir det ju lite bättre iaf....

Paraffinering av dieseln får du bara när motorn går. Används inte HB'n kan man ha sommardiesel i tanken utan problem.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Der findes i husbilsverdenen som så mange andre steder en masse fordomme om forskellige ting og dermed også en masse gode råd om løsninger. Det med diesel et et af dem.

Jeg er overbevist om at mange stammer fra gammel tid og med gamle biler.

I mellemtiden har der været en stor udvikling både på bilmotorer og drivmiddel.

Faktisk tror jeg at den brancheudvikling gør sig gældende på mange andre ting som for eksempel sotning på absorptionskøleskabe og mange andre ting.

Jeg købte en fabriksny husbil i 2011, og den skiftede jeg med en fabriksny i 2019. Jeg har ikke oplevet alle de genvordigheder som ind imellem beskrives på forskelige forums.

Vi skal sørge for ikke at gøre ting sværere end de er
Att sommardiesel parafinerar sig vid stark kyla är ingen fördom....
 

Bilagor

  • Screenshot_20220929-111234_Chrome.jpg
    Screenshot_20220929-111234_Chrome.jpg
    275,8 KB · Visningar: 30

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Paraffinering av dieseln får du bara när motorn går. Används inte HB'n kan man ha sommardiesel i tanken utan problem.
Nja, den paraffinerar sig nog oavsett, men "tinar" igen när temperaturen stiger, så om man inte startar motorn när dieseln är paraffinerad är det inga problem.
Men om man t.ex. har en besiktning eller service inbokad tidigt på året och det råkar bli en köldknäpp då kan det bli problem....
 

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Jag häller i "bakteriedödare", kanske en onödig åtgärd men som många andra i gruppen är jag fd båtägare och sett för många dieseltankar fyllda med geleliknande tillväxt. Kostar flaskan 250 och räcker 2 vintrar så är det en försumbar kostnad i det stora hela.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Mackarna byter mycket riktigt diesel inför vintern. Det finns de som fått problem med att dieseln grumlat sig och även satt igen bränslefiltret. Vill man minimera risken för det kan man fylla på vinterdiesel.
Ju längre norrut man bor, ju större anledning att tanka vinterdiesel.

Vid de angivna datumen nedan ska bränslet vara utbytt, så de börjar lite tidigare.

Cardovincent12, att köra slut på det du har i tanken verkar inte roligt. Men kan du fylla på resten med vinterdiesel blir det ju lite bättre iaf....

Det som sker med sommardiesel är att den parafinerar sig. Dvs blir trögflytande och grumlig. Vid +grader blir den som vanlig diesel igen. På våren inga problem.

Stoppa in olivolja i kylen över natten så ser du samma fenomen. Återgår till olja efter några timmar framme i värmen.

Har övervintrat min HB med somardiesel i många år. Funkar fint. Kan vara svårstartad mitt i vintern men den får vila ..
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det som sker med sommardiesel är att den parafinerar sig. Dvs blir trögflytande och grumlig. Vid +grader blir den som vanlig diesel igen. På våren inga problem.

Stoppa in olivolja i kylen över natten så ser du samma fenomen. Återgår till olja efter några timmar framme i värmen.

Har övervintrat min HB med somardiesel i många år. Funkar fint. Kan vara svårstartad mitt i vintern men den får vila ..
Jo, jag är såklart medveten om att dieseln inte förstörs för gott av paraffinering utan att den löser upp sig när temperaturen stiger.
Jag läste dock tidigt i våras (februari/mars ?) om en husbilsägare som inte fick igång sin bil p.g.a. paraffinering av dieseln, och som inte hade tankat vinterdiesel, så det förekommer problem.....
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jag läste dock tidigt i våras (februari/mars ?) om en husbilsägare som inte fick igång sin bil p.g.a. paraffinering av dieseln, och som inte hade tankat vinterdiesel, så det förekommer problem.....

Stod hans bil i Södertälje eller sydligere, eller var det måske en husbil i det nordlige Sverige, hvor det er rigtig koldt om vinteren.

Før vi ved det er det svært at forholde sig til.
 
Toppen