• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinterdäcktester för Husbil/Transportbil?

Ett test som utförs under kontrollerade former, på ett definierat underlag och vid konstant temperatur och luftfuktigheten, och som innehåller många mätbara moment – bromssträcka, kritisk hastighet för vattenplaning, fäste vid start m m – anser jag vara ett objektivt test.

Erfarenheter från en person som kört ett enda däckfabrikat och -modell under varierande, men icke kontrollerade, förhållanden under några säsonger (och det gäller väl merparten av oss "normala" bilister), anser jag vara ett subjektivt omdöme.

Läs gärna hur någon av de stora tidningarna genomför sina däcktester – exempelvis här. TEST: Bästa och sämsta vinterdäcken 2025

Pålle

Senast ändrad:
När vi, för drygt tio år sedan, köpte en av våra personbilar fick vi "på köpet" hjul med dubbade vinterdäck – vars namn vi knappt kunde uttala.

När dessa däck, rent åldersmässigt, var "slut" (mönsterdjup och dubbutstick var det inte något fel på) satsade vi istället på vinterdäck av ett fabrikat som brukar placera sig i toppen i de objektiva testerna.

På det sätt, och under de förhållanden som just den bilen används, kunde vi dock rent subjektivt inte inte märka några större skillnader mellan de gamla "kinadäcken" och de nya "märkesdäcken".

Pålle

Även tidningarnas objektiva tester mynnar ut i subjektiva rankingar om vilket däck som är bäst.

Själv läser och bedömer jag testresultaten på de egenskaper som betyder något för mig, där jag kör och när.
Exempelvis* är jag ointresserad av grepp på is, VS våtgrepp och skydd mot vattenplaning.
Därför går nordiska friktionsdäck helt bort för min del, även om denna däcktyp är "testvinnare".

*personbil klass 1

Ni pratar som om att det finns en hel drös av däcktester av HB däck till förfogande?
Tänk på att en test av personbilsdäck är mycket svårt att jämföra med HB däck!

Tillbaka
Toppen