• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinterdäcktester för Husbil/Transportbil?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Letar efter vinterdäcktester gjorda med husbilar eller Transportbilar för att få ett så korrekt utslag som möjligt.

• Mönsterdjup
  • egenskaper snö och vått väglag
  • egenskaper is underlag (sekundärt)

Är några kriterier jag tittar på.

Senast ändrad:
Nja, klickar du exempelvis på ADAC och väljer ett däck så kommer du till ett testresultat.
Dock är det inte speciellt aktuellt (fr. 2019)
Jag förstår inte hur dom sammanställer värden från olika tester, olika tester använder ju olika kriterier. Sedan skall man inte glömma att de nordiska vinterdäcken finns inte med!

Letar efter vinterdäcktester gjorda med husbilar eller Transportbilar för att få ett så korrekt utslag som möjligt.

• Mönsterdjup
  • egenskaper snö och vått väglag
  • egenskaper is underlag (sekundärt)

Är några kriterier jag tittar på.
Som jag ser det är valet busenkelt.
Använd Michelin Agilis Alpin så får du det bästa av alla världar INKL körupplevelse och lång livslängd/minimal påverkan på vår omgivning.

Använd Michelin Agilis Alpin så får du det bästa av alla världar INKL körupplevelse och lång livslängd/minimal påverkan på vår omgivning.
Jag håller med, körde förut på odubbade Hakkapelitta men bytte till odubbade Michelin Alpin odubbade nordiska och det var ett ytterligare lyft
men det var ju också nya däck. Hakka hann ju bli några år trots allt.

Nja. Håller inte med där, kanske bra i Småland och Skåne men i norra Sverige inte min upplevelse. Jag har åkt på Michelin däck på många av mina bilar både sommar och vinterdäck har varit mycket nöjd. Men när det kom till Agilis då kändes det inte tryggt längre jag bytte bort nästa nya däck till ett annat fabrikat och husbilen blev trevlig och trygg att åka med igen när det var vinterföre.

Nja. Håller inte med där, kanske bra i Småland och Skåne men i norra Sverige inte min upplevelse. Jag har åkt på Michelin däck på många av mina bilar både sommar och vinterdäck har varit mycket nöjd. Men när det kom till Agilis då kändes det inte tryggt längre jag bytte bort nästa nya däck till ett annat fabrikat och husbilen blev trevlig och trygg att åka med igen när det var vinterföre.
Var det verkligen Agilis Alpin nordiskt vinterdäck du hade? Vi kör en hel del vintertid i alla väglag även i fjällen och är mycket nöjda.

Försökte vara ironisk ( /S ) bland alla dessa subjektiva rekommendationer, och däcket är faktiskt 3PMSF-märkt...

Pålle
Tänkte nog det :) men faktum är väl att samtliga tester, oavsett vilka, är och förblir subjektiva. Vi som kör husbil och rätt långa sträckor både vinter och sommar får dock en helt annan bild av däck än de som endast formellt testar dem enligt ett protokoll under ett par dagar. Min och andras objektivitet torde därför bygga på att man testat olika fabrikat under många mil. Det bygger alltså inte på en skrivbordsanalys...

Tänkte nog det :) men faktum är väl att samtliga tester, oavsett vilka, är och förblir subjektiva. Vi som kör husbil och rätt långa sträckor både vinter och sommar får dock en helt annan bild av däck än de som endast formellt testar dem enligt ett protokoll under ett par dagar. Min och andras objektivitet torde därför bygga på att man testat olika fabrikat under många mil. Det bygger alltså inte på en skrivbordsanalys...
Tror nog du blandar ihop subjektiv och objektiv...

Ett test där alla däck testas enligt samma kriterier blir hyfsat objektivt, men kan förstås inte ta hänsyn till dina subjektiva intryck när du väl använder dem. Och kan förstås inte få med alla olika kriterier i jämförelsen. Men en bra testare vet nog vilka kriterier som spelar mest roll och tar med dem.

Å andra sidan är din användning av däcken väldigt subjektiv eftersom körstil, underlag, temperatur och en massa annat hela tiden varierar. Och du kan omöjligt jämföra olika däck under samma förhållanden. Du kan bara veta hur bra dina däck är under dina förhållanden, men kan aldrig veta säkert om de är bättre eller sämre än andra däck.

Tror nog du blandar ihop subjektiv och objektiv...

Ett test där alla däck testas enligt samma kriterier blir hyfsat objektivt, men kan förstås inte ta hänsyn till dina subjektiva intryck när du väl använder dem. Och kan förstås inte få med alla olika kriterier i jämförelsen. Men en bra testare vet nog vilka kriterier som spelar mest roll och tar med dem.

Å andra sidan är din användning av däcken väldigt subjektiv eftersom körstil, underlag, temperatur och en massa annat hela tiden varierar. Och du kan omöjligt jämföra olika däck under samma förhållanden. Du kan bara veta hur bra dina däck är under dina förhållanden, men kan aldrig veta säkert om de är bättre eller sämre än andra däck.
Jag tänker så här. Ett test som utförs under kontrollerade former ger ju fingervisning om hur däcken fungerar på just det underlaget, på den platsen, vid just den temperaturen och vid den luftfuktigheten och med den föraren på just det fordonet... förutsätter att alla däcken kördes vid exakt samma tidpunkt av samma förare och med samma fordon... så risken är väl att det blir subjektivt oavsett hur vi än försöker att göra det vetenskapligt...

Tillbaka
Toppen