• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäckslagen

F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vinterdäckslagen

CarthagoAnders;

Jag ber om ursäkt Anders för ett kanske felaktigt ordval. Du har helt rätt i att det måste fram klara direktiv om vad som gäller angående PB2. Nu verkar det ju som så att det finns enligt den personen som har skrivit det hela. Om intresse skulle finnas så kan jag försöka nå honom och få svart på vitt vad som gäller i det hela så behöver det sedan inte finnas några tvivel längre om vad det är som gäller.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäckslagen

Kanske dags att skicka byråkrater på en introduktionskurs i boolsk algebra :cool:
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vinterdäckslagen

Jag blir så trött! Jag blir så innerligt trött på dessa myndigheter/myndighetspersoner som på grund av bristande kompetens (kunskap, vilja och förmåga) inte förmår lämna raka och korrekta besked ens i relativt enkla ärenden. Jag tror på det Kölis skrivit om vinterdäck på PbII som väger mera än 3,5 ton för det är så även jag tolkar den skrivna bestämmelsen. Trafikpolisen i Stockholm som dels är landets största trafikpolisenhet och som dels har en särskild informationslinje i trafikfrågor, hävdar motsatsen. -"Jag har talat med övriga i gruppen och vi är nästan helt säkra på att en tung PbII inte behöver vinterdäck", var det svar jag fick idag. Nästan helt säkra. Suck! Jag har beställt vinterhjul och kommer att känna mig trygg med dem. Om jag nu inte skulle välja vinterdäck utan fortsätta med sommardäck och på grund av detta halka av vägen med stora materiella skador som följd. Vad säger då försäkringsbolaget? Jag kan nästan slå vad om att de kommer att hävda tolkningen att en tung PbII skall ha vinterdäck. Resultatet blir då sannolikt en kraftigt reducerad ersättning. Himlars, jag blir så trött! Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vinterdäckslagen

Jag har precis nu varit i kontakt med Vägverket i Borlänge och försökt få kontakt med vederbörande personer som tyvärr är på tjänsteresa tills onsdag. Man lämnade välvilligt ut mobilnumren till dom och jag har ringt men tyvärr inget svar, de sitter troligen i sammanträde. Nu tänker jag se till att vi får svart på vitt om vad som gäller i den här frågan även om jag fick det muntligt i lördags.
 
Toppen