• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäckslagen

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
BESTÄMMELSER OM VINTERDÄCK MM 2006-04-19
KRAV PÅ VINTERDÄCK
Personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av sådant fordon, skall vid färd på väg vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 december - den 31 mars NÄR VINTERVÄGLAG RÅDER (Vinterdäck får användas året runt)
Likvärdig utrustning: Sommardäck med snökedjor på alla hjul
VINTERDÄCK PÅ TUNGA FORDON
Inga krav på vinterdäck på tunga fordon i dag.
FÖRBUD MOT DUBBDÄCK
Dubbade däck får inte användas under tiden 1 maj - den 30 september om inte under denna tid vinterväglag, som motiverar användning av dubbade däck, råder eller kan befaras.
UNDANTAG FRÅN VINTERDÄCKSBESTÄMMELSERNA / SOMMARDÄCK TILLÅTS
1. Trots dessa bestämmelser får ett fordon brukas om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten i följande fall:
- för provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande.
- för färd kortast lämpliga väg till och från besiktning
- för färd med stöd av saluvagnslicens kortast lämpliga väg från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till sådan plats eller lokal eller garage.
- för körning med stöd av saluvagnslicens i den omfattning som behövs för demonstration eller försäljning.
- för färd, om fordonets däck enligt uppgift i bilregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.
2. Trots bestämmelserna får fordon brukas vid följande undantag:
a) om fordonet är 30 år eller äldre
b) om fordonet är registrerat i utlandet
c) OM FÄRDEN PÅBÖRJAS ELLER AVSLUTAS I UTLANDET
Vid färd på väg under perioden då krav på vinterdäck gäller 1 dec. - 31 mars skall mönsterdjupet vara 3 mm oavsett om det är vinter- eller sommardäck enligt undantag ovan. Gäller samtliga undantag (utom utlandsregistrerade fordon). Undantag för motorcyklar där kravet är 1,0 mm. Om det är skillnad i mönsterdjup ska alltid de bästa däcken sitta bak på bilen, annars ökar risken att få sladd.
VAD GÄLLER FÖR GROVMÖNSTRADE TERRÄNGDÄCK?
Däck som är grovmönstrade M+S-märkta och som inte är särskilt framtagna för vinterkörning är inte godkända som vinterdäck. Information om M+S märkta däck som är framtagna särskilt framtagna för vinterbruk se Däckdata från nordens däckexperter eller www.däckinfo.nu
VAD GÄLLER OM MAN HAR TILLKOPPLAT SLÄP?
Om släpvagn med totalvikt av 3 500 kg eller lägre dras av bil som har dubbade däck skall, då vinterväglag råder, även däcken på släpvagnen vara dubbade.
Första stycket gäller inte när släpvagn brukas med stöd av saluvagnslicens eller för färd kortaste lämpliga väg till och från reparationsverkstad för reparation eller besiktningsorgan enligt 4 kap. 2 § fordonslagen (2002:574).
Första stycket gäller inte heller vid tillfällig användning av reservhjul efter inträffad skada på ett däck.
Ytterligare diskussioner om däckstyper eller undantag: Hänvisas till Vägverket Välkommen till Vägverket / Vägverket
KÄLLA
Krav på vinterdäck: 4 kap. 18a § Trafikförordningen 1998:1276, ändrad 2000:289.
Förbud mot dubbdäck m.m: VVFS 2003:22
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäckslagen

Citat från www.däckinfo.nu:

"Enligt Vägverket är grovmönstrade terrängdäck som inte är särskilt framtagna för vinterkörning inte godkända att använda vid vinterväglag under perioden 1/12–31/3, trots att de är märkta M+S. Grovmönstrade terrängdäck räknas alltså inte som ”likvärdig utrustning”."


 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Vinterdäckslagen

:wink: Hej Master !
Tack för ditt tillrättaläggande naturligtvis ska det va den 1:dec och inte den 1:nov som jag skrev i en annan tråd ( hjärnsläpp)!
:rolleyes: Rulla lungt
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vinterdäckslagen

Om det inte råder vinter så behöver man inte ha såna däck på eller hur:) :)
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Vinterdäckslagen

;) Hej Anders W !
Håller med dig om att lagen föreskriver vinterdäck endast då det råder så kallat vinterföre ! Men om jag blir stoppad av polisen på en nedsaltad och bar E4:a någonstans i mellersta eller norra sverige i tex. januari månad , är det då polisen eller jag som avgör om väglaget ska betraktas som sommarföre ?
:yes: Av dom erfarenheterna jag har här uppifrån norr så tror jag mig veta att polisen anser att vinterföre råder ,och därför förmodligen kommer att bötfälla mig , eller åtminstone uppmanar mig att åka närmaste vägen hem och montera på vintersulor .
Obs nu menar jag husbil (pb2 ) under 3,5 ton vet att andra regler gäller för dom tyngre fordonen !
Skulle vara kul att höra dina synpunkter på det hela .
:rolleyes: Ha det rulla lungt !
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vinterdäckslagen

Ja RuneB, det fungerar tyvärr så ibland. Det är ju människor vi talar om. Å andra sidan borde det inte vara så svårt att konstatera om det är halt (vinterväglag) eller ej. Det brukar gå bra med skosulan. Om man då kan konstatera att det inte är halt råder ju ej vinterväglag. Följaktligen kan en bar E4 knappast kräva vinterdäck, i alla fall om någon form av logik skall gälla. Sedan funderar jag på en annan sak. Som framgår av Masters inläggs första mening skall "personbil, lätt lastbil samt buss med en totalvikt av högst 3,5 ton ha vinterdäck när vinterväglag råder". Det där kan vara en slamkrypare, dvs ännu en skev effekt av införandet av kategorin Pb II. Till personbil räknas såväl klass I som klass II. I meningen har lätt lastbil och buss en totalviktsbegränsning men det har inte personbil klass II. Frågan är därför om en "tung" PbII måste ha vinterdäck eller inte. Räknas den som personbil (utan viktbegränsning) eller tungt fordon? Trafikpolisens i Stockholm frågenummer var stängt för dagen så jag kunde inte få något svar där. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Vinterdäckslagen

:wink: Hej igen Anders W !
Synd att du inte kunde komma fram på polisens frågenummer jag tycker att det här är en intressant fråga efter all virrighet som uppkommit i samband med pb2 bilarna !
Om du har ork och tid +lust att höra dig för om hur det egentligen ligger till så skulle det vara jättekul om du kunde höra av dig .
Själv har vi varit på pic- nick idag nere vid Anundsjön där vi bor , tog en bärch och rastade våra två hundar i årets första snö .
Fick snön igår natt och den ligger fortfarande kvar , hade flera minusgrader i natt , men enligt dom som kan det här med väder så försvinner snön på måndag eller tisdag .
:rolleyes: Önskar alla i klubben en skön helg och rulla lungt så kanske vi ses.
RuneB och Anitha i Sörmesunda .
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vinterdäckslagen

Skall ske. Jag brukar inte ge mig. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vinterdäckslagen

Jag skulle tro att vi privatpersoner har svårt att hävda sig mot våra konstaplar om dom hävdar att Vinterdäckslagen råder.Sen kan vi dividera här hur mycket vi vill..:twitcy:
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vinterdäckslagen

Efter 25 egna år inom "konstapleriet" vill jag nog hävda motsatsen och det med visst eftertryck.Om man bara hanterar situationen med lugn, logik och ett leende behöver det inte alls bli några problem. I påskas på väg till HBK:s första träff i Älghult blev jag stoppad i en poliskontroll utanför Åtvidaberg. När jag blåst färdigt och blivit godkänd i alkotestet, kom kontrollens chef - en polisinspektör - fram och hävdade att jag måste ha "tungskyltar" bak på husbilen. Han hade sett i bilregistret att den vägde 4000 kg. Efter en stunds ingående men positivt samtal suckade han och sa: -"Jag får nog åka hem och läsa på". Det där med Pb II hade han inte den blekaste aning om. Om man däremot tappar humöret, blir irriterad och börjar tjäbbla emot utan sakliga argument är risken stor att resultatet blir det omvända. Och framför allt: Ge inte upp i förväg! Hälsn/AndersW
PS Jag nämnde inte för "konstaplarna" att jag hade samma professionella bakgrund DS
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vinterdäckslagen

Jag talade igår med den personen som skriver Vägverkets normer, ihop med regeringen. Jag ska åter komma med det matnyttiga vad gäller husbilar som är en hel del.. Vad gäller vinterdäck på PB2 så betraktas bilen som en personbil utan några untantag. Det skall vara vinterdäck på fordonet på alla dess hjul, 4 eller 6, ovidkommande av vad fordonet väger. Detta gäller än så länge tills någon ny bestämmelse kommer som är förankrad via regeringens trafikutskott och vidarebefodrad till Vägverket för verkställelse.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäckslagen

jag ställde frågan till Vägverkets och Polisens representanter på årets ELMIA-mässa och svaret blev att PbII över 3500kg inte behöver vinterdäck
man inser lätt att det behövs en tolkning av denna bestämmelse eftersom texten kan läsas på olika sätt, PbII fanns väl inte när lagen om vinterdäck skrevs?
mer och mer går det upp för mig hur ensidigt ett departement kört över andra och förbisett, eller struntat i, konsekvenserna av införandet av en ny fordonsklass, man har bara haft skattebeloppet för ögonen och glömt (?) det andra i sammanhanget, parkeringsbestämmelser, körkortsbehörigheter, vinterdäcksbestämmelser listan kan säkert göras lång
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vinterdäckslagen

Ja vad ska jag säga.. Jag talade med den personen som skriver det hela och hade sin "lilla" bibel med sig, ungefär som tre telefonkataloger i stockholm ihop.. Det är nog tyvärr väldigt dåligt upplyst runtomkring vad det hela gäller. Men den personen som har skrivit det hela ihop med regeringens trafikutskott borde väl i alla fall ha rätt tycker jag?
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vinterdäckslagen

Tja,får en känsla att våra konstaplar är också väldigt lite pålästa i vissa frågor.Ställde också en fråga till konstanpel på Elmia,men efter ett tag var han väldigt osäker vad är det som gällde egentligen och det berör min bil...så nåt störe tilltro till dom har jag inte:)
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vinterdäckslagen

Jag förstår inte varför ni ifrågasätter det hela? Den här diskussionen har förts väldigt länge och nu när "högsta hönset" har bekräftat vad som gäller så tvivlar man ändå? Nej, polisen vet nog inte mer dom heller, inte bilprovningens representant heller, han fick chansen att svara men avtstod.. Den dagen ni åker av vägen när det var halt med er PB2 bil och orsakar en personskada så kan det vra bra att veta vad som gällde..
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäckslagen

meningen var inte att i frågasätta, i så fall har jag formulerat mig på ett sätt som missuppfattats
jag tycker att det dyker upp fler och fler frågor om reglerna för PbII allteftersom tiden lider och det är för mig uppenbart att det finns olika tolkningar av de regler som skrivits vilket inte är bra, när saker ställs på sin spets och lagar och författningar ska tillämpas brukar ju förarbetena till dom studeras ingående för att förstå lagstiftarens intention, när det gäller PbII verkar det som om en vissa effekter av en ny fordonsklass har lämnats därhän vilket kunnat undvikas om bl a Vägverket hade varit med som remissinstans vilket inte varit fallet enligt vad jag förstått
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Vinterdäckslagen

Det står ju uttryckligen -

'Personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton'

alltså behöver inte en personbil med totalvikt över 3,5 ton ha vinterdäck oavsett om det är en Hummer eller en husbil, det kan väl i alla fall inte tolkas på något som helst annat sätt.
Och eftersom det inte nämns varken PB1 eller PB2 i bestämmelserna utan bara PB måste det ju gälla både kategori 1 eller 2. Annars är ju alternativet att det överhuvudtaget inte finns några bestämmelser för PB2 för det är ju inte en lastbil.

Och slutligen, om inte annat, så tror jag ingen kan bötfällas i detta sammanhang då vi ju är i 'god tro'
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Vinterdäckslagen

Uttrycket: 'Personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton'
kan tolkas på bland annat följande sätt:

1. (personbil) OCH (lätt lastbil) OCH (buss med en totalvikt av högst 3,5 ton)

2. (personbil OCH lätt lastbil OCH buss) med en totalvikt av högst 3,5 ton
 
Toppen