• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäck?

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vinterdäck?

Det skulle vara väldigt intressant om man skulle kunna göra några "mera vetenskapliga tester" på 3 axliga husbilar med olika däckbestyckningar.

Har själv inte någon större erfarenhet av vinterkörning men inbillar mig att de fyra däcken bak troligen har ett bättre fäste än däcken på framaxeln. Så även om jag nog hör till tvivlarna om sakens förträfflighet kan det mycket väl vara en väl fungerande kombination, för dubbdäck är väl bara "klart bättre" enbart på ren is, eller?

Att det kan vara fördelaktigt med dubbdäck just på de drivande hjulen måste vara toppen om man försöker komma iväg efter ett kort uppehåll på "riktig" vinterväg där de varma däcken smälter ner en liten aning i unnderlaget så att drivhjulen bara snurrar runt.

Men visst ett intressant ämne att följa.:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vinterdäck?

Vi byter har friktionsdäck, hb:n står redo nu är det bara att matcha våra jobbhelger så att vi är lediga samtidigt :)

Sommardäcken kör man ju slut på "milkörning", men jag föreställer mig att friktionsdäcken inte kommer upp i så många mil utan måste bytas pga ålder.
"Bäst före datumet har gått ut, byte rekommenderas efter 5 år på vinterdäck"
Stämmer det?

/Bosse
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck?

Det finns delade meningar om "bäst före" datum på däck. För ett antal år sedan skulle man enligt den tidens uppfattning slänga däck som var äldre än 3 år. De var då hårda och livsfarliga att köra på. Sedan kom det nya tankar, bara däcken förvarades mörkt och svalt så var det inga problem.

Men äldre däck som legat över sommaren är hårda när man sätter på dem, efter ett antal mil mjuknar de till och fungerar bra igen.

Har också läst bl.a. här på HBK att däck som är 5-10 år gamla inte kan användas, de kan explodera när som helst. Jag har provat om detta stämmer på min veteranbil, kör inte så många mil och sällan över 80 km/h. 2 av däcken är nu 27 år gamla och fungerar fortfarande bra, men snart är det dags att byta p.g.a. för lite mönsterdjup.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vinterdäck?

De erfarenheter vi fick med oss från däckverkstaden vi hade, var att åldern knäckte däcken på släpar/husvagnar.
De kunde vara totalt sönderspruckna i mönstret, vilket var svårt att se innan man tryckte ihop däcket.
Men då pratar vi om åldrar på 10-20 år.
Du har nog haft tur eller fått tag i mycket bra däckmärke, Håkan :D
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck?

Har också funderat på om det kan vara så att äldre däck har bättre gummiblandning (kanske mer naturgummi) och att däck som är tillverkade mer nyligen på så vis åldras snabbare.

Sedan har jag inte varken husbil eller veteranbilen stående i solen utan i garage när den inte används. Jag tror (utan att veta säkert) att starkt solssken kan ge upphov till torrsprickor på sikt. Finns många som påstår att en husbil mår lika bra utomhus men jag tror att det finns flera skäl till att förvara den i carport eller ventilerat garage
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vinterdäck?

Är det inte så att de flesta, även jag kör med däcken ända tills det blir dags att byta pga mönsterdjupet, inte av att däcken kanske är uppemot 10år gamla. Det är nog lite dumsnålt att köra med gamla däck som ligger på gränsen. Jag har också erfarenhet om att inte alla husbilsfantaster vet vilket lufttryck som gäller på deras egen bil!!!!

/Bosse
 
K

Kalle-Husbilsklubben

Guest
Sv: Vinterdäck?

Jag åker med friktionsdäck Michelin Agilis Alpin 215/70R15C på en bil som har en totalvikt på 3850 kg. Jag ringde Michelin och dom räknade ut att 4,0 kg fram och 4,5 kg bak var helt ok men att max lufttryck var 4,5 kg fram och 4,75 kg bak. Jag prövade först med samma lufttryck som sommar campingdäcken 5,0 kg fram och 5,5 kg bak men stommen vart stenhård och när jag minskat vinterhjulen med 1,0 kg så blev det en helt underbar bil att åka med.

Rolf.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Vinterdäck?

Hej
Däcken på min Ferguson "Grålle" är 60 år är helt felfria och utan sprickor.
Mvh Jan-E.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vinterdäck?

Jag åker med friktionsdäck Michelin Agilis Alpin 215/70R15C på en bil som har en totalvikt på 3850 kg. Jag ringde Michelin och dom räknade ut att 4,0 kg fram och 4,5 kg bak var helt ok men att max lufttryck var 4,5 kg fram och 4,75 kg bak. Jag prövade först med samma lufttryck som sommar campingdäcken 5,0 kg fram och 5,5 kg bak men stommen vart stenhård och när jag minskat vinterhjulen med 1,0 kg så blev det en helt underbar bil att åka med.

Rolf.

Komforten är ju viktig, men det finns annat som man får räkna med som
om däckens lufttryck minskar med 1 bar per däck blir det ca 2 dl extra bränsle per 10 körda mil.
Däcken slits också mer ifall du kör med för lågt tryck. Tryckrekommendationerna gäller kalla däck, eftersom lufttrycket i däcken ökar då de är varma.
Om man kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck minskas däckets livslängd med en fjärdedel.
Kör man med sjuttio procent av rekommenderat lufttryck kan däckets livslängd halveras.

/Bosse
 
K

Kalle-Husbilsklubben

Guest
Sv: Vinterdäck?

Det är är helt riktigt men vinterhjul ska inte ha samma rekomenderat lufttryck som ett CP däck och det var därför som Michelin räknade fram rekomenderat lufttryck till min bil och att Euromaster säger samma sak. Det gick inte att köra med 5,5 kg för stommen blev stenhård och varje ojämnhet var som att köra med järnhjul, Att jag svarade på detta var för att Leif-143 frågade vad andra med friktionsdäck körde med för lufttryck.

Rolf.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10602

Guest
Sv: Vinterdäck?

Med så högt lufttryck har du naturligtvis metallventiler, eller

/ LG
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Vinterdäck?

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS_2009-19.pdf?epslanguage=sv

I den 13§ står det om regler för montering av dubbdäck på fordon över 3500 kg

/Kenneth

Tack då borde mina ideer med att köra med Friktionsdäck fram och orginal "rulldäck" bak på sommarkörning vara helt ok. och då behöver jag bara byta 2 däck när vintern kommer.
Vi hamnar ofta på tråkiga gräsparkeringar och då är orginal mönstret helt kast . lite fuktigt gräs sedan spinner det.
 
Toppen