• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäck

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
En fråga mina vänner.
Jag har en Hobby 750, sitter idag 16" sommardäck på denna, vill nu för första året köra hela vintern.
Skall man ha dubbdäck?
Ser ofta att andra med fiatchassie använder 15" går det?
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vinterdäck

Jag tror inte man får gå ner i fälgstorlek om man inte ökar profilen på däcken så att dom blir högre, dvs lika höga som 16 tumshjulen. Dessutom så lär bilen bli lite lägre vilket kanske inte är så lyckat på vintern. Med tanke på vad du har för bil, framhjulsdrift och boggie bak, så ska du nog satsa på dubbdäck, den lär bara gå rakt fram när det är halt annars då det är rätt lite vikt på driv och styrhjulen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck

Skall du ha dubbdäck så tänk på att du inte får använda dem i många andra länder. Inte så roligt att stå någonstans i Tyskland och dra ut dubbar ur däcken.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Vinterdäck

:wink: Hej Kejo !
Vi använder husbilen året om det är en Weinsberg boggi bil med alkov och 4,5 tons totalvikt .
Kör med 16 tums Hakkapelitta dubbade fram och sommardäck på boggin , jag får inte rulla på 15 tummare enligt besiktningsinstrumentet .
Nu kanske andra regler gäller för dig eftersom du tydligen har en PB 2 bil , min är en c-korts bil .
Inga problem att köra vintertid annars , du får mycket bättre tryck på driven eller åtminstone lika bra som en enkelaxlad , detta pga av att du inte har så stort överhäng bak .
:D Kul att det blir fler och fler som använder husbilen året om !
Rulla lungt i vinter så klanske vi möts nånstans ! ;)
 

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck

Hej Husbils väner ! Vi kör året runt som du vet Kejo, du skall ha dubbdäck så klart ! Hälsningar Bertil (Svania 15) Ha De.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vinterdäck

Och ska du åka lagligt så ska du ha dubbat på alla sex hjulen.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck

Hej Kejo!
Du skall nog inte gå ner i fälgdimension - du kan ev fundera på att köpa 17" i stället. Kolla på fälgpriser. Ofta är aluminumfälgar prisvärda i förhållande till stålfälgar. Är inte detta ett alternativ köp då åretruntdäck minst en dimension bredare än du har sommardäck.

lycka till
Kurt
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Vinterdäck

:spinny: Hej Kölis !
Du har både rätt och fel om lagligheten avsende dubbdäck .:yes:
Lastbil under 3,5 ton måste ha dubbat runt .
Lastbil över 3,5 ton kan köra dubbat på driven och odubbat på övriga axlar helt lagligt !
:wideeyed: Rulla lungt så kanske vi möts efter vägen !
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vinterdäck

:spinny: Hej Kölis !
Du har både rätt och fel om lagligheten avsende dubbdäck .:yes:
Lastbil under 3,5 ton måste ha dubbat runt .
Lastbil över 3,5 ton kan köra dubbat på driven och odubbat på övriga axlar helt lagligt !
:wideeyed: Rulla lungt så kanske vi möts efter vägen !

Ok. Det visste jag inte att bilar över 3,5 ton var valfritt. Men om den är besiktad som PB2 och väger över 3,5 ton räknas den då som personbil eller tung lastbil?...
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck

PB2 över 3,5 ton räknas som personbil - alltså dubb på alla hjulen.

Själv kör jag på dubbfria vinterdäck året runt.

Hi.Life
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck

Hejsan igen.
Har nu varit i kontakt med vägverket, jag har en PB 2 och den väger över 3500kg, jag behöver ej ha vinterdäck, däremot får jag ej blanda dubbat fram och odubbat bak sa dom.
MVH KEJO
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Vinterdäck

Vad jag vet så är det för det första inget krav på bilar/lastbilar/bussar som väger över 3500 kg. Om man ändå monterar dubbdäck är enda kravet att de är symmetriskt placerade, dvs det skall vara samma sort på samma axel.
Vid tvillingmontage kan man också välja att ha dubb på antingen ytterhjulen eller innerhjulen eller alla 4 naturligtvis.

Detta i alla fall enligt de läroböcker och frågor som var aktuella när jag tog C-kort för ett par veckor sedan.
 
Toppen