• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinterdäck, sommardäck och årerunt däck

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Köpte nyligen ny bil, eller bättre begagnad.
Pga en däckskada så byttes två av däcken då det, enligt försäljaren, behövde vara samma mönster på axeln.
Nu var det dock bara det att bilen var skodd med åretrunt däck men fick sommardäck monterade på ena axeln.
Detta påpekades vid hämtningen men enligt säljaren var denna kombo helt laglig om man körde på sommarväglag.
Jag vände mig då till några olika instanser för att få svar då jag tyckte det lät märkligt.
Dock fick jag lite olika svar.
Vad säger expertisen här?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Man får köra på vilka däck som helst på sommaren, utom dubbdäck.
(naturligtvis med hastighet, viltklass, dimension enligt vad bilen kräver.)

Om du monterar vinterdäck till vintern, har du fått en förbättring på sommaväg, kanske.
Dock kan ABS och antisladd system sättas ur spel när du får två helt olika grepp på respektive axel.

Jag har inga betänkligheter att själv köra på åretruntdäck på sommaren, eller vinter söderut.
Dock, jag skulle aldrig godkänna att ha däck med så olika egenskaper på samma bil, samtidigt.

Min åsikt.

Senast ändrad:

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
En sak är vad som är lagligt en annan vad som är lämpligt.

Åretruntdäck kommer så klart att ha ett bättre grepp under övergångssäsong och förmodligen sämre under sommar. Bromsegenskaper ? Bilens ESP och ABS system kommer säkert att hantera detta väldigt långtgående i en kritisk situation - nått annat är att risken är större att den uppkommer för att bilen får oväntade inkonsekventa köregenskaper genom att blanda åretrunt med sommardäck. Föraren kan bli överraskad av bilens reaktioner allt på grund av säljarens snålhet.

Jag vet inte om man skulle få köra med denna däck kombination utomlands eller om försäkringsbolag eget eller motpart skulle ha synpunkter.

Jag hade inte accepterat lösningen - antingen eller. Obegripligt att man åtminstone inte frågat kunden - vi ersätter med sommardäck vill du ha åretruntdäck kostar det xx extra.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Obegripligt att man åtminstone inte frågat kunden - vi ersätter med sommardäck vill du ha åretruntdäck kostar det xx extra.
Är åretrunt däck dyrare?

(eller för att kompensera för att dom inte kommer tillbaka om ett halvår för nya affärer?)

Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Från Volvo fick jag svaret att det inte är olagligt eftersom åretruntdäcken är godkända för sommarväglag dock får de inte blandas på samma axel.
Ungefär samma svar från en Meca verkstad och en däckverkstad samt försäljaren som dubbelkollat efter min fråga.

Från Transportstyrelsens tekniska avdelning fick jag veta, med hänvisning i lagtext, att det inte var tillåtet att blanda olika typer av däck på samma fordon.
Från bilprovningen samma svar som ovan.

Slutligen skickade jag även till Vi Bilägare som skickade vidare till STRO där jag fick svar från deras generalsekreterare.
Där fick jag också lagtexten men även ett utlåtande om hur olämpligt och trafikfarligt det kan vara att blanda däck med helt olika egenskaper.

Det roliga i sammanhanget är att varken Volvo eller de som monterar däck dagligen har koll.

En eloge till säljaren som backade på sitt beslut och lät mig byta de två återstående däcken på deras bekostnad.

Toppen