• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäck på sommarväglag?

F

F.d. 55338

Guest
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

Hej på dig hoppas det är bra efter denna fina sommar.
Du kan säkert välja dom billigare, eftersom din "plåtis" ej är så tung.Men det är så klart,det beror också på hur mycket vin du ska transportera????
Ha en bra sensommar nu,vi kanske syns neråt Spanien igen.
Ove/Lizzy :msn_beer::bock:.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.596
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

....................
Vinterdäck försämrar kursstabiliteten, samt ev. bromssträckan jämfört med sommardäck.

Du kan har rätt till en del då det gäller extremfall och som man vill påvisa vid tester.

Jag har inte upplevt något som helst negativt med att köra på vinterdäck året om.

Dessutom är däck färskvara och bör inte vara äldre än 5 år. Vinterdäck som "vilar" under sommaren blir hårda och kräver därför en tids "inkörning".

Som jag ser det, har man särskilda behov för vinterkörning i Sverige kan det vara försvarbart/nödvändigt att byta till dubbade vinterdäck. Men det hindrar inte att man kan köra med liknade odubbade resten av året, särskilt om man tänker köra utomlands där dubb-däck inte är tillåtna.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

Vi som inte är årstidsbundna och reser runt lite överallt i Europa med alla sorters väglag året runt kan inte hålla på att byta däck hela tiden. Det blir nödvändigt och praktiskt att kompromissa litegrann och därför har sådana här trådar ett tydligt berättigande!

Lämnar man inte Sverigelandet i tid och otid så kan man naturligtvis köra på sommardäck på sommaren och dubbade eller odubbade vinterdäck på vintern. Vad dubbningen anbelangar så krävs det ett visst mått av nonchalans gentemot miljön men det lär inte vara något problem, i varje fall inte för fartgalningarna (audigänget :D m.fl.).

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

Vi som inte är årstidsbundna och reser runt lite överallt i Europa med alla sorters väglag året runt kan inte hålla på att byta däck hela tiden. Det blir nödvändigt och praktiskt att kompromissa litegrann och därför har sådana här trådar ett tydligt berättigande!

Lämnar man inte Sverigelandet i tid och otid så kan man naturligtvis köra på sommardäck på sommaren och dubbade eller odubbade vinterdäck på vintern. Vad dubbningen anbelangar så krävs det ett visst mått av nonchalans gentemot miljön men det lär inte vara något problem, i varje fall inte för fartgalningarna (audigänget :D m.fl.).

Jappe

Nu tog jag åt mig igen, trots att jag inte kör fort!
Det är väl inga miljöproblem med dubbar på vinterväg? Att dubbarna river upp lite is far ingen illa av och är det någon gång slaskföre eller barmark på vintern då vill jag inte ut i naturen utan stannar hemma med fördragna gardiner, det brukar gå över fort.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

Det gäller naturligtvis de som kör på plogade och saltade vägar på landet och ännu värre, på saltade gator i städerna!

Jappe (timid åldring)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

Det gäller naturligtvis de som kör på plogade och saltade vägar på landet och ännu värre, på saltade gator i städerna!

Jappe (timid åldring)

Om ni fortfarande häller salt på vägarna där nere då föreslår jag liggande vila över vintern.

aake (blid åldring)
 
F

F.d. 30436

Guest
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

Märker ni någon skillnad i uppträdandet på husbilen jämfört med sommarhjulen, typ svajig, ostabil, lång bromssträcka m.m.
 
F

F.d. 30436

Guest
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

Jappe kör du med michelin agilis alpin?
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

Hej,

Man kan uppnå lika högt belastningsindex utan att använda C-däck om man i stället använder ett större/bredare SUV/personbilsdäck.
Åkkomforten blir skönare.
Vinterdäck är ju dessutom oftast mjukare än sommardäck vilket förbättrar komforten ytterligare.

/Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen