• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäck på sommarväglag?

jorrim

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Torsby
HBK-Nr
1384
Medlemskap
2024
Är det någon som har positiva alt. negativa erfarenheter vore jag tacksam för synpunkter.
Samt förslag på lämpligt fabrikat till husbil vikt 3800 kg.
(Tänker använda dessa som åretruntdäck.)
 
F

F.d. 14062

Guest
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

Kör själv på friktionsdäck, det funkar bra men är inte optimalt pga att det är en mjukare gummiblandning så däcken slits mer under den varma årstiden.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

Jag kör året runt på Nokian vinterdäck, billiga, bra däck men som slits ganska fort vid åretruntkörning. Trots det lönar det sig eftersom jag slipper byta mellan sommar- och vinterdäck två gånger om året. Funderar dock på Michelin igen!

Jappe
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.596
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

Kör året om på Michelin Snow and Ice (eller motsvarande om de bytt namn).

Har funnit att de har låg vägljudnivå och är behagliga att köra på. Slitaget är kanske något större men ändå försumbart i sammanhanget.
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

Körde bara friktionsdäck på mina skåpbilar på firman och dom rullade många mil varje år,
Det fungerar fin-fint

Fick med både och till min Husbil, så man får väl skifta tills dom är slut.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

Kryptiska siffror!

Vad betyder de här beteckningarna: 110/108R och 113/111R?

dä.JPG

För övrigt såg jag att jag har fått sprickor i mina ganska nya (1 - 2 år) Nokiandäck när jag gick ut och inspekterade dem!! Blir nog Michelin nästa byte.

Jappe
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

Kör året om på Michelin Snow and Ice (eller motsvarande om de bytt namn).

Har funnit att de har låg vägljudnivå och är behagliga att köra på. Slitaget är kanske något större men ändå försumbart i sammanhanget.

Vi kör på likadana, 6000 mil nu, besiktningsgubbarna sa att de rullar mycket långt till. Heter nog Michelin Agilis Alpin

jyrki
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

Vi har nya Mich.Agilis 215/75/16 på vår 5 tonsbil.Jag tycker att dom ger ett högre vägljud än våra gamla Mich.Alpin.Det kan bero på däcktryck,vilket jag sänkt från 4,7 till 4,0 på båda bakaxlarna.
Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

Att odubbade vinterdäck fungerar på sommaren det förstår jag, men hur är greppet på vinterväg när däcken fått rulla några säsonger på barmark?

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

Likadant som på alla slitna vinterdäck! Det gäller att byta i tid, i synnerhet om man tillhör "Audigänget"!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

Likadant som på alla slitna vinterdäck! Det gäller att byta i tid, i synnerhet om man tillhör "Audigänget"!

Jappe

Och eftersom däcken uppenbarligen slits fortare vid sommarbruk så löner det sig kanske inte att köra året runt med vinterdäcken? Men ni slipper förstås köpa en extra omgång fälgar och slipper bytena.
Men kalkylen är inte aktuell för mig, jag kan inte tänka mig att köra utan dubbdäck på jämtländska vintervägar. Nog för att jag skulle ta mig fram med den drivlina jag har, men det händer ju att även vi som inte kör Audi behöver bromsa plötsligt.

aake
 

KJELL K

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1481
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

Kör året om på Michelin Snow and Ice (eller motsvarande om de bytt namn).

Har funnit att de har låg vägljudnivå och är behagliga att köra på. Slitaget är kanske något större men ändå försumbart i sammanhanget.

Har du någon uppfattning om hur många mil du får ut av dem på detta sätt ?.

/Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.917
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck på sommarväglag?

Att odubbade vinterdäck fungerar på sommaren det förstår jag, men hur är greppet på vinterväg när däcken fått rulla några säsonger på barmark?

aake

Jag tror det kan bli problem, med mycket sämre mönster, ingen ekonomi i detta.

Däremot ska vi nog inte uppmana varandra att köra på vinterdäck på sommaren,
utan att också informera om det negativa.
Vinterdäck försämrar kursstabiliteten, samt ev. bromssträckan jämfört med sommardäck.
 
Toppen