• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäck i Tyskland

F

F.d. 52975

Guest
Hajj där ute i cyberspace.
Tänkte eventuellt äka en sväng ner till tyskland ch kolla in en och annan julmarknad i december. Nu till frågan - vilka regler gäller angående vinterdäck i Tyskland, måste man eller inta ha vinterdäck.
Ha D gott
 
B

Boxer

Guest
Sv: Vinterdäck i Tyskland

Dubbdäck är så vitt jag vet inte tillåtet.
Dom har inga krav på vinterdäck.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Vinterdäck i Tyskland

Det är krav på odubbade vinterdäck vid vinterväglag
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Vinterdäck i Tyskland

Det var vel i 06 det kom krav om vinterdekk i Tyskland, men kravet gjelder bare når det er snø eller is på veien. Er du sikker på at det ikke kommer snø på din Tysklanstur kan du kjøre på sommerdekk. Kommer det derimot snø får du ikke lov og kjøre med sommerdekk da må du ha vinterdekk. Forholdet gjelder på veibanen slik at man kan risikere å måtte vente til veibanen er bar før man kan kjøre videre. Overtredelse medfører bot, men det som værre er er hvis det skjer en ulykke og da ligger man tynt ann.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Vinterdäck i Tyskland

Hvorfor bruke mange ord når det kan sis kort.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Vinterdäck i Tyskland

Sedan 1 januari 2008 är det krav på vinterdäck på alla 4 hjul samt snökedjor på drivhjulen mellan 1 november och 15 april i Tyskland om det är vinterväglag och om trafiksituationen kräver det.
Man kan få 35,- Euro i böter, men är man inblandat i en farlig situation utan vinterutrustning kan man få böter upp till 5000,- Euro.
Beträffande andra länder se även här:
http://www.oeamtc.at/netautor/download/document/recht/grafik_winterausruestung.pdf
 
B

Boxer

Guest
Sv: Vinterdäck i Tyskland

Ojdå jag har visst missat något, tur att det finns kunnigt folk.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Vinterdäck i Tyskland

Hej .
Gäller det alla Husbilar dvs till 3,5 ton eller även tunga > 3,5 ton.
Mvh

Perrovski
 
Toppen