• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäck fälgar

F

F.d. 55416

Guest
Hej allihop
Ni som har erfarenhet av körning på vinterväg, Vilka friktionsdäck rekomenderas?
Om man köper nya däck är det väl lika bra med nya fälgar, Lättmetall eller stål?
Skall sitta på en Burstner i810G Boggi.
Tacksam för synpunkter. Var finner man vettiga priser på däck och fälg?
Ha det.:mcride:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vinterdäck fälgar

Aluminium tycker om salt! Dom sätter omedelbart igång med att bilda nya "barn". Det blir som grått pulver!

Jappe
 
F

F.d. 25206

Guest
Sv: Vinterdäck fälgar

Hej Staffan. Kör på Hakkapelitta och stålfälg. 250 mil vinterväg förra vintern utan minsta problem.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Vinterdäck fälgar

Aluminium tycker om salt! Dom sätter omedelbart igång med att bilda nya "barn". Det blir som grått pulver!

Jappe

Nja, det är nog inte så sant längre...
Moderna lättmetalfälgar är lackerade och något aluminiumpulver har jag inte sett trots 6 vintrar med aluminiumfälgar på personbilen...
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Vinterdäck fälgar

Vi lade Hakka C2 dubbdäck på originalfälgarna och köpte aluminiumfälgar till sommardäcken. Däckfirman tog inte mer betalt för detta extra skifte då de fick sälja både däck och fälgar. Inget synligt slitage på varken dubb eller gummi efter 6 vintrar. Men det är klart, det blir inte många hundra mil per vinter!:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vinterdäck fälgar

Nja, det är nog inte så sant längre...
Moderna lättmetalfälgar är lackerade och något aluminiumpulver har jag inte sett trots 6 vintrar med aluminiumfälgar på personbilen...

Jaså, men du kanske är en sådan där som gullar med bilen jämt och tvättar den flera gånger om året. Jag har haft aluminiumfälgar en gång och dom förvandlades långsamt till grått pulver.

Jag har också kört Michelin Agilis året runt och är mycket nöjd med dom. Vid senaste däcksbytet lade jag på Nokian vinterdäck för att testa dom året runt och kanske jämföra med Michelin.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Vinterdäck fälgar

Jaså, men du kanske är en sådan där som gullar med bilen jämt och tvättar den flera gånger om året.
Jappe

Ha, ha, nej då! Vinterhjulen tvättas bara när de är avtagna igen. :)
Däremot tvättas husbilen efter varje resa innan den backas in i garaget. Aluminiumlisterna runt lastluckorna trivs nog bäst saltbefriade!
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck fälgar

Vi kör på odubbade Hakka stålfälg,sommar alu.
I garaget ligger en påse Auto Sock ,oanvända än så länge.:):)

ÅKE
 
F

F.d. 7531

Guest
Sv: Vinterdäck fälgar

Nokian Hakkapelitta, för bästa bärighet. Begär Stålventiler vid montaget och Nitrogen givetvis. ( Orginal gummiventil tål inte trycket efter ett år. );)
 
T

Tobbejj

Guest
Sv: Vinterdäck fälgar

Jag tror att så länge man håller sig till dom stora tillverkarna som Continental, Michelin, Goodyear, Nokian, Bridgestone så får man bra grejer. Vad det gäller alu fälgar så är det inga problem att använda det vintertid, man ska undvika dom som har blanka ytor. Där är det endast klarlacken som skyddar, så välj en som är hellackerad.
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Vinterdäck fälgar

Nja, det är nog inte så sant längre...
Moderna lättmetalfälgar är lackerade och något aluminiumpulver har jag inte sett trots 6 vintrar med aluminiumfälgar på personbilen...


Samma erfarenhet med Al-fälgar. Inga problem med korrosion efter 8 vintrar med samma fälgar i saltdränkta Skåne, ca 1500 mil per säsong och tvätt typ 1 gång/varannan månad.
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Vinterdäck fälgar

Jag skall hämta bilen i Pukavik. så jag behöver veta en fälg som passar till Burstnern.
Vad jag förstår så är det hugget som stucket mellan Michelin och Nokia.
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Vinterdäck fälgar

Ja då säger vi det det blir Michelin . Då återstår vettiga fälgar till däcken?????
Någon som kan ge en länk???
 
Toppen