• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Johan Lindelöf

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
37969
Medlemskap
2024
Hej,
Jag är ny husbilsägare och funderar på ut och campa i höst och vinter. Jag äger en Ford Liberty ti 654. Vet någon om den är lämplig att vintercampa med?

Mvh Johan
 

Zanero

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
38001
Medlemskap
2023
Jag har ju ingen större erfarenhet av Hobby husvagn men de är väl som husbilarna, inte det optimala men de funkar, precis som jag skrev tidigare att allt funkar att vintercampa i. Kan man sova i bivack på Mount Everest så var det väl tusan om det inte skulle funka i en husbil/husvagn av märket Hobby :)
Tack för svaret. Det har du rätt i
Jag har haft Adria, Fendt, LMC och Knaus husvagnar och husbilar över tid. Har vintercampat med alla. Både med Alde och Trumavärme. Alla har haft hygglig ventilation bak sittplatser och bakom överskåp. Har nu en Hobby husbil. Bra värme och hygglig isolering men inte antydan till ventilation bak överskåpen. Det ger en väldigt stabil och gnisselfri konstruktion, men en nackdel vid vintercamping. Det är inte så kul att dra fram ett par kallingar som frusit fast i väggen! Men, lösningen är enkel. Se till att luckorna inte stängs. Använd någon distans vid varje lucke så du får en eller gärna ett par centimeters glipa. Då funkar det bra.
Tack för svaret. Ska tänka på dina tips
 

Gookal

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Töreboda
HBK-Nr
29451
Medlemskap
2024
Hej har haft en sådan bil, bytte i somras; jag har campat med den ner till -8 utan problem , men då hade jag ett täcke på rutorna i fram och ett element som stod mellan stolarna i fram. är det UNO882 som du köpt?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Landström minst 10 A, rikligt med gas och möjlighet att skaffa mer, MASA vintertäcke som går ner över dörrarna, duo/mono control så du kan köra med gasen på, sand i händelse av fastkörning, häng upp kabeln så den inte fryser fast, hink och öppen gråvatten ventil, elkamin 2000W, möjlighet att skotta taket, full diesel tank (kondens). Det var det jag kom på nu.
 
Toppen