• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintercampa med Carado T337 årsmodell 2011

MorganJ

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Gävle
HBK-Nr
32412
Medlemskap
2023
Hur kan jag hitta information om hur det är med isoleringen av vattentank i hb. Vill ju gärna prövat att campa på vintern.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Var sitter vattentanken i bilen eller under?
Samma fråga när det gäller gråvattentanken?

Jag har en kusin/Sunlight, vattentanken sitter i bilen så det är inget problem. Gråvattentanken sitter under bilen och är isolerade, men kranen fryser.

Jag har nu vintercampat nu, från minus 20 och varmare och det har fungerat bra.

Åk ut en helg och prova vad som funkar eller ej.
Eller campa torrt?
 

MorganJ

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Gävle
HBK-Nr
32412
Medlemskap
2023
Var sitter vattentanken i bilen eller under?
Samma fråga när det gäller gråvattentanken?

Jag har en kusin/Sunlight, vattentanken sitter i bilen så det är inget problem. Gråvattentanken sitter under bilen och är isolerade, men kranen fryser.

Jag har nu vintercampat nu, från minus 20 och varmare och det har fungerat bra.

Åk ut en helg och prova vad som funkar eller ej.
Eller campa torrt?
Vattentanken är under sittplatsen i hb gråvattentanken tror jag är under bilen dock inte säker.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Vattentanken är under sittplatsen i hb gråvattentanken tror jag är under bilen dock inte säker.
Prova att ha kranen till gråvattentanken öppen och ha en hink under.
Vattentanken borde inte vara några som helst problem.
Fyll gasoltankarna och ta med elkabeln och åk ut och prova i helgen.

Det är supermysigt att vintercampa!
 

MorganJ

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Gävle
HBK-Nr
32412
Medlemskap
2023
Du menar den för varmvattnet?
Den är det inget problem med eftersom du har värme på inne i bilen.

Har du ett Masatäcke, spar mycket energi.Visa bilaga 220061
Tack för ditt svar. Ja jag menade den för varmvatten. Masatäcket är väl gjort att textil? Blir det inte blött om snön töar eller att det kommer regn?
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Tack för ditt svar. Ja jag menade den för varmvatten. Masatäcket är väl gjort att textil? Blir det inte blött om snön töar eller att det kommer regn?
Jag vill göra ett tillägg för att ni båda ska förstå hur vattensystemet fungerar. Det kan vara bra för framtiden.
Frostvakten sitter nära varmvattenberedaren och löser ut vid låg temperatur. Det innebär att varmvattenberedaren (som kanske är det känsligaste och dyraste i vattenanläggningen) töms. Men även vattentanken töms med hjälp av tyngdkraften eftersom frostvakten sitter lägst i systemet. Så det är alltså inte bara varmvattnet utan hela vattensystemet som töms. Och så ska det vara för att skydda vattensystemet från frysning.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Jag vill göra ett tillägg för att ni båda ska förstå hur vattensystemet fungerar. Det kan vara bra för framtiden.
Frostvakten sitter nära varmvattenberedaren och löser ut vid låg temperatur. Det innebär att varmvattenberedaren (som kanske är det känsligaste och dyraste i vattenanläggningen) töms. Men även vattentanken töms med hjälp av tyngdkraften eftersom frostvakten sitter lägst i systemet. Så det är alltså inte bara varmvattnet utan hela vattensystemet som töms. Och så ska det vara för att skydda vattensystemet från frysning.
Gäller inte alla husbilar. I min sitter frostvakten vid pannan men vattentanken ligger i dubbelgolvet. Öppen frostvakt tömmer såldes inte hela systemet. Samma gällde min gamla Sunlight från 2017. Utlöst frostvakt tömde enbart varmvattenberedaren.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Gäller inte alla husbilar. I min sitter frostvakten vid pannan men vattentanken ligger i dubbelgolvet. Öppen frostvakt tömmer såldes inte hela systemet. Samma gällde min gamla Sunlight från 2017. Utlöst frostvakt tömde enbart varmvattenberedaren.
Bra namn du har. Perfekt för ett sådant tillägg. :)

Jag kan också tillägga att man ska/bör tömma tanken med den vanliga ventilen i vilket fall som helst och kanske dessutom köra en sväng med öppna ventiler för att få ut så mycket som möjligt.
 
Toppen