• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterbonad eller ej, det är frågan

F

F.d. 425

Guest
Går i köptankar vad det gäller husbil. Nu är en av frågorna om jag behöver ha en vinterbonad bil för eventuella resor norröver på vintern, eller klarar jag mig med en bil med en större Truma-värmare? Vad mer skall jag tänka på? Isolerade vattenrör och vattenlås? Golvvärme? Kanske lägga in en värmematta i bodelen? Fungerar det? Kostnad?

Hör gärna av er med erfarenheter.....

Anders
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Vinterbonad eller ej, det är frågan

Ja Du Anders, detta har diskuterats både på längden och tvären här i princip sedan klubben bildades i november månad förra året. Vi har haft en Pilote med vattenburen värme via konvektorer på väggarna, en Elnagh med enbart luftburen värme och nu, sedan ett år, en Kabe med vattenburen värme i såväl golv som i konvektorer med luftspalter bakom sängar och skåp. Dessutom finns alla vitala vattenbärande rör och tankar inne i den uppvärmda delen. En klar fördel med den här bilens värmesystem är att man får golvvärme även under gasoldrift. Hälsn/Anders
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vinterbonad eller ej, det är frågan

Hej, klart och hur tydligt som helst är att om Du skall vara ute på "vintern" så skall Du ha en husbil som är "vinterbonad".
Skall Du bara vara ute på sommaren så är det också bra med en "vinterbonad",hls från medlem nr 35.:D :D
 
F

F.d. 425

Guest
Sv: Vinterbonad eller ej, det är frågan

Så här i början av husbilskarriären vill man inte lägga föööör mycket pengar på bil, så därför försöker jag prioritera det som är viktigast....nu är det storlek och/eller isolering som kämpar mot varandra......
 
F

F.d. 425

Guest
Sv: Vinterbonad eller ej, det är frågan

Det blev en Riviera 180-00 med Fiat Ducato som pådrivare.....storlek (7.10) gick före värme...nu skall här campas!!! Kom nu sommaren!!!!
 
Toppen