• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterbil

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hejsan!

Sitter och funderar på det med vinterförhållandet mot importerade bilar och svensksålda.
Är det någon skillnad på inredningar och annat vid tillverkningen av bilarna dvs är den svensksålda mer isolerad och värmesystemet mer anpassat än den importerade eller är det likadana som levereras hit för försäljning? Tänker inte på någon speciell modell, Någon kunnig som vet?

Mvh Pelllle
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbil

Så vitt jag har kunnat läsa mig till är de husbilar som byggs söderöver och importerade till sverige inte annorlunda än de som säljs i ursprungslandet. Möjligtvis förekommer mindre förändringar såsom annan slang till gasolen, vissa säljs med värmegolv medan andra har detta som tillval osv. Men på det hela taget är det samma bil.

Däremot finns det vissa bilar som tycks vara producerade för kallare klimat med vattenburen värme, elpatron, mindre eller färre fönster mm. Detta är ju några av de finesser som nordisktillverkade husbilar brukar framhäva just för vinterbruk. Men jag har aldrig sett samma bil i två versioner, en för användning i nordiskt vinterklimat och en för sommarbruk.
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Vinterbil

Fiat levererar annan utrustning för bilar som tillverkas i norden större batteri diselvärmare vevhusvent m.m
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Vinterbil

Kolla hur det hur det är med uppvärmingen av tankarna...främst gråvattentanken.

Vår första husbil var en italiensk Mc Louis - o där snöade det in genom takluckorna - trots att de var helt stängda.

Dvs varning för att använda bilar i vintersverige som kommer från vintramparländer..

ds
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbil

Hej Hundvakten.
Det skulle betyda att man inte skall köpa bil från Slovenien,Italien,Frankrike,Spanien eller Tyskland.Inte så många att välja på kvar.Vi åker en tysk bil av högsta kvalitet som funkar på vintern.Man får nog gå djupare än att klassa bilar från olika länder.
Ha det Anders.B
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbil

Det skiljer absolut ingenting på svensksåld och import på bodelen. Om det har snöat in på en del bilar genom takluckor är det helt klart fel på just den bilens taklucka eller varit ett ogynsamt väder och vindförhållande.

Det som kan skilja är precis det som illåsen skriver. Och det är bara eventuellt.

Använder man bilen vintertid så kolla förvärmningen.

Dieselvärmare har nästan inga husbilar som standard även som svenksålda. Bara att läsa trådar om problem med att få upp temperaturen på dieslar så förstår man att nästa inga bilar har dieselvärmare.
Den enda som med säkerhet har det är Kabe. Vad jag vet.

Så pelllle, köp en billigare bil som är importerad eller imortera en själv för det finns inget negativt om imorterade husbilar som det gör med personbilar. Vilket också är konstigt.
 
F

F.d. 7997

Guest
Sv: Vinterbil

Hej !

Angående dieselvärme så har jag det i min Ci-cipro italiensk byggd.

Hälsningar
Stig
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbil

:wub: Hmmm?:wub:
Tror inte pelllle ville veta om du har dieselvärmare.

Men som jag skrev det finns undantag.;)
 
Toppen