• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterbil för tre utan att bädda?

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Transportstyrelen står det. FIAT DETHLEFFS A7071
max 3 passagerare
lastvikt. 260 kg
Lycka till
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Tack Peter!

260 kg lastvikt, tyvärr helt oanvändbar bil såvida den inte går att väga upp då...

Med vänlig hälsning,

MoAoV
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Här ser jag inte regnr men någon som vet vad denna modell heter exakt?

Stor husbil för hela familjen även på vintern | Kalmar

Kanske förhoppningsvis har högre lastvikt och inte har gått hopplöst många mil?

Med vänlig hälsning,

MoAoV

Texten i annonsen "låter" konstigt, lite Googleöversatt. Det är inte 6 sittplatser det är fyra, däremot kan man åka 6.
Låter som det är en utlänning som inte har egen husbil som säljer.

Peter :)
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej!

Då är frågan hur man vet så länge det handlar om den modellen ifall bilen går att väga upp till 4500 kg...? Tips på hur man säkerställer det - eller går det på alla ex ifall det bara finns ett tillverkat chassi?

Nöjda med modellen i övrigt?

Med vänliga hälsningar

MoAoV
 
K

Klaric

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej!

Då är frågan hur man vet så länge det handlar om den modellen ifall bilen går att väga upp till 4500 kg...? Tips på hur man säkerställer det - eller går det på alla ex ifall det bara finns ett tillverkat chassi?

Nöjda med modellen i övrigt?

Med vänliga hälsningar

MoAoV
Min är utrustad med gold schmitths luftfjädringspaket men jag tror att max höjning av vikten är 4250kg. Jag hade tur med min höjning.
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hm, låter spännande att man kan få högre vikt med lite tur :spinny:..?

Skämt å sido, du tror att luftfjädring krävs för högre än 4000 kg samt att 4250 kg är max såvida inte någon gör "fel" och anger 4500 kg?

Med vänliga hälsningar,

MoAoV
 
K

Klaric

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hm, låter spännande att man kan få högre vikt med lite tur :spinny:..?

Skämt å sido, du tror att luftfjädring krävs för högre än 4000 kg samt att 4250 kg är max såvida inte någon gör "fel" och anger 4500 kg?

Med vänliga hälsningar,

MoAoV

Hej
4250kg ska gå utan luftfjädring men det kostar. Har sett på forumet allt mellan 5000-8000 man måste beställa ett intyg från Dethleff. Jag hade intyg från Tyskland på 4500kg medans Fiat Stockholm sa att det går bara att höja till max 4250kg.
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej!

Idag verkar det inte som om Dethleffs tillverkar några alkovbilar i Advantageserien (?) och på mobile.de tycker jag att det är väldigt ont om modellen till salu, är den så ovanlig? (Verkar vara en mycket trevlig bil?)

Med vänliga hälsningar,

MoAoV
 
K

Klaric

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej!

Idag verkar det inte som om Dethleffs tillverkar några alkovbilar i Advantageserien (?) och på mobile.de tycker jag att det är väldigt ont om modellen till salu, är den så ovanlig? (Verkar vara en mycket trevlig bil?)

Med vänliga hälsningar,

MoAoV


Hej

Vi säljer vår nästa år ungarna vill ej följa med mer så den är för stor för oss. Men vill du se en sådan bil så är du välkommen att titta för man måste känna att det passar innan man köper. Vi var på jätte många husbilsfirmor innan vi slog till på denna modelen.
Vi hade tur och hitta den i Tyskland efter många turer.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Glöm den. Den har endast 260 kg lastvikt enl. transportstyrelsen.
Lasse
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Kabemodellen heter TM-AL och lastvikten med 3500 kg totalvikt ligger runt 300 kg.

/Kenneth
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Tack Master!

Verkar vara en trevlig vinterbil, men sedan är det ju det vanliga med lastvikt som är hopplöst låg... så då kommer ju frågan även här huruvida man enkelt tar reda på när/om en viss bil kan vägas upp - verkar ju vara en vetenskap att klura ut beroende på axlar, chassi etc.

Det finns inget "enkelt" sätt misstänker jag mer än att utgå från ett reg.nr och kontakta Transportstyrelsen/tillverkaren, eller?

Med vänliga hälsningar,

MoAoV
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej!

Vi inser att lastvikt kommer ha större betydelse för oss än vad vi först trott. Därför har vi dagsläget följande lista på modeller som verkar spännande:

Bürstner A747-2
Bürstner Argos 747
Bürstner I 821
Eura Mobil A 770 HB

Just 821:an verkar ha en trevlig köksdel tycker vi.

Bilar med skjutdörr verkar kunna bli svåra att reg besiktiga vid import, stämmer det?

Med vänlig hälsning,

MoAoV
 
Toppen