• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterbil för tre utan att bädda?

F

F.d. 6180

Guest
Hej!

Efter att ha plöjt igenom mängder av trådar och inlägg i min väldigt färska kunskap om husbilsvärlden dristar jag mig till mitt första inlägg för lite tips på modell som skulle passar in:

(Troligen skulle vi kunna tänka oss att lägga till en slant för att kunna nyttja bilen även på vintern.)

1. Alla tre bäddarna skall vara bäddade hela tiden!
2. Dubbelbädd för de vuxna. (Tvär eller queen, ej långbäddar!)
3. Separat bädd för grabben som skall kunna lägga sig utan att soffan skall bli omöjlig för mig och frugan att fortsätta att sitta i.
4. Gärna bakhjulsdrift om jag förstått alla trådtips rätt?
5. Båda har B-kort före 1996 så PBII >3500 kg inget problem.
6. Frys (separat) och ugn är mycket uppskattat.
7. Farthållare absolut krav.
8. Garage av något slag.

Vinter: 2 separat veckor i fjällen plus helgutflykter när andan faller på.
Sommar: 4-5 veckor i Europa, max 2-3 nätter per ställe.

Kompletterande fråga; är det möjligt/självklart/omöjligt att ha en bil utan AC i bodel på högsommaren i södra Europa?

/MoAoV
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Låter i mina öron som att en mindre Alkov eller helintegrerad vore nåt för er? Vad snackar vi för budget på ett ungefär? Nytt eller begagnat?
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej!

Runt 500 tkr, så det får bli begagnat. Liten alkov vet jag inte riktigt om jag håller med om?

Oftast när jag hittar modell som passar att inte bädda upp/ner brukar vara riktigt stora tandemaxlade alkovbilar som ex. A747-2 (jag och gumman vill inte klättra upp i alkoven, vilket jag missade att skriva).

Sedan är det ju mer än ALDE-panna som skiljer mellan en riktigt vinterbil och en icke vinterbil, det inser jag. Dubbelgolv, frostsäkert VA, värme under körning till bodelen etc. har jag noterat bör tänkas på.

Mvh

MoAoV
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej
Kolla på blocket finns ett antal Niesmann Flair 6700
Kanske inte jättenya men riktiga vinterbilar

Lars
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Tack Lars!

Skall kika på Niesmann, har faktiskt inte ägnat dem en sekund för jag har bara sett dom som en Concorde/Carthagolik ouppnåelig dröm...

Med vänlig hälsning,

MoAoV

EDIT: Kikade på Blocket, en annons ligger ute pga byte till bil som fungerar på vintern...?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej!

ED är det Frankias benämning på våningssäng? Vet du om den finns som tvärdubbelbädd med garage, BD?

Är det en vinterbil, eller den kanske går att hitta med ALDE?

Med vänlig hälsning,

MoAoV
 
K

Klaric

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej

Vi har en Dethleff 7071 08 som har en tvär bädd + stor alkov och som är vinter utrustad.
Sommaren kör vi till varma länder(ac) och vintrar till Österrike (alde) kanon familjebil.
Framhjulsdrift går med finns autosock eller snökedjor
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Tack Lars!

Skall kika på Niesmann, har faktiskt inte ägnat dem en sekund för jag har bara sett dom som en Concorde/Carthagolik ouppnåelig dröm...

Med vänlig hälsning,

MoAoV

EDIT: Kikade på Blocket, en annons ligger ute pga byte till bil som fungerar på vintern...?

Nu har du kanske missuppfattat annonstexten. Jag finner en något krockskadad bil som inte blir lagad förrän till sommaren och ägaren vill köpa nytt för att kunna använda husbil i vinter.
Jag ägde en Niesmann för många år sedan och den var fullt vinterduglig och det tror jag att fabrikatet är även numera.

aake
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej!

ED är det Frankias benämning på våningssäng? Vet du om den finns som tvärdubbelbädd med garage, BD?

Är det en vinterbil, eller den kanske går att hitta med ALDE?

Med vänlig hälsning,

MoAoV

Hej

ED och EK är modell med 2 st tvärgående våningssängar bak. Den nedre fälls upp och du har ett garage. Men denna modell kräver Alkov för dubbelsängen.

BD är modell med en tvärgående dubbelsäng bak med stort garage under.

Alla Frankia har ett äkta dubbelgolv under hela bilen där alla vattentankar ligger frostfria. Dessutom stora stuvutrymmen.

Ja det är definitivt en vinterbil. Kan fås med vattenburen Alde eller Eberspächer diesel värmare.

Gå in och sök på mobile.de – Gebrauchtwagen und neue Autos – Deutschlands größter Fahrzeugmarkt. så finns det många bilar av alla modeller att titta på.
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej!

Trevligt med så mycket respons - hoppas kunna återgälda någon gång när man blivit lite mer kunnig.... :)

Klaric: Dethleffs A 7071 har jag inte hittat ännu, men skall kika vidare på mobile.de! Vad är "socks"?

Aake: Ögonen är tydligen det första man blir blind på... såg när jag läste igen att de sålde för att de nyttjar bilen ÄVEN på vintern... är dock lite tveksam till att satsa på en 10-14 år gammal bil utan tidigare erfarenhet så en Niesmann är nog trots allt för mycket pengar för oss i förhållande till ålder/miltal/ev. slitage som skall åtgärdas - oavsett kvalité på bodelen sätter ju troligen åren/milen sina spår på bildelen oavsett vem som byggt vidare på chassit...

Frankia: Tack för utförlig förklaring! Jag visste att Frankia hade dubbelgolv, men inte att det är standard på alla modeller! Vet du från vilken årsmodell det blev så "enkelt" med Frankia? Det innebär att även avtappningskranar etc är helt frostskyddat antar jag så att det är säkert oavsett vinterkyla? Är det så med dubbelgolv att man då inte behöver elektrisk golvvärme alls? Har förresten en Frankia värme via värmeväxlare till bodelen under körning eller vilka s k vinteregenskaper saknar den som standard? En detalj jag noterat som inte många fabrikat verkar ha är dubbla toakassetter och den smarta lösningen med centraliserade anslutning med elkabel på vinda, slang på vinda etc!

Med vänliga hälsningar

MoAoV

PS Hur lägger man in signatur i sin profil?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Alle N+B Clou, Flair og Arto er bygget for vinterbruk. Minste modellen er Arto 59G, og her kan en finne relativt nye til din pris. Har selv hatt Flair 6700 og brukt den ved -35, og allt fungerte som normalt. Sengen over forsetene kommer ned i behaglig posisjon klar til bruk.

Det er ikke vanskelig å finne en rimelig Flair - de har vært produsert siden 1994 med samme basis konstruksjon. Arto siden 1999 så prismessig ingen problem.

I Sverige finnes det noen få Flair 6700 på MB Sprinter og flere i Tyskland, nesten alle ble bygget med 3 snubare stoler. 2006 var siste årgang med MB Sprinter, Flair 7100 bygget på Iveco Daily kom i 2003 - de første bilene hadde 1900 kg lastevekt, senere fikk de større vatntanker :D

Alle N+B bygget etter 2000 er helintegrerte, før dette ble det bygget endel Clou og Flair som alkover.
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Jeg vil ikke svartmale, men kørkortet kan by på problem om du kun vil fortsette med B kørkort. Jeg vil rekomandere at dere tar C1. Det vil gjøre det lettere ved poliskontroller.
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej!

Jag har kikat runt på en hel del integrerade modeller, oavsett ifall planlösningen i övrigt passar vårt behov, men ser jag så galet, för jag tycker att den främre nedsänkbara dubbelbädden i princip alltid går ner och inkräktar på möjligheter att fortfarande kunna sitta opåverkat i soffgruppen när bädden är nedfälld?

Kanske finns modeller som fungerar men jag tycker inte att jag kunnat skönja någon på de bilder jag försökt kika noga på.

Har en bekant som haft Flair utan att vi egentligen har pratat husbil tillsammans, det enda jag vet är att han nyss beställt en Carthago, varför vet jag inte men jag skall ta ett snack med honom om hans erfarenheter.

Vad är anledningen till att många husbilar annonserats med att kamremmen är bytt - de har ju ofta bara gått 3-4.000 mil, eller används de naså lite att man byter remmen för säkerhets skull med annat intervall än på personbilar?

Ingen som kan delge erfarenheter om det är hopplöst att sommarsemestra i södra Europa utan bodels-AC, vill gärna få koll på om det är ett absolut krav på specen i jakt på lämpligt objekt?

Med vänliga hälsningar

MoAoV
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Jeg vil ikke svartmale, men kørkortet kan by på problem om du kun vil fortsette med B kørkort. Jeg vil rekomandere at dere tar C1. Det vil gjøre det lettere ved poliskontroller.

Även med B-kort taget före 1996, förklara gärna?

Med vänliga hälsningar

MoAoV
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej!


Frankia: Tack för utförlig förklaring!
Jag visste att Frankia hade dubbelgolv, men inte att det är standard på alla modeller! Vet du från vilken årsmodell det blev så "enkelt" med Frankia?
Nej det vet jag inte, men vår första Frankia från 2000 hade dubbelgolv.

Det innebär att även avtappningskranar etc är helt frostskyddat antar jag så att det är säkert oavsett vinterkyla?
Ja

Är det så med dubbelgolv att man då inte behöver elektrisk golvvärme alls?
Nej det behövs inte. I dubbelgolvet är det värme

Har förresten en Frankia värme via värmeväxlare till bodelen under körning eller vilka s k vinteregenskaper saknar den som standard?
Värmeväxlare är inte standard, men två av dom tidigare bilarna hade slangar indragna från motorn till en värmeväxlare med fläkt

En detalj jag noterat som inte många fabrikat verkar ha är dubbla toakassetter och den smarta lösningen med centraliserade anslutning med elkabel på vinda, slang på vinda etc!
Frankia har som du säger som standard dubbla toakassetter, Skitbra ha ha och elkabel o slang på vinda, jättebra
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Hej!

Vilka Frankiamodeller har ni haft?

Är det någon skillnad på mängden kallras från vindruta, bildel, torpedvägg, hyttgolv etc beroende på om man har en alkov, del- eller helintegrerad bil? Känns på något sätt som om en alkovbil skulle kunna ha en fördel där - men vad vet jag...?


Med vänliga hälsningar

MoAoV
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Behover for AC i Sør-Europa er mye avhengig av hvordan du er selv. Jeg har aldri savnet AC i bodelen - under kjøring er AC viktig, men god lufting passer meg mye bedre enn kulde.

En bodels-AC gjør en og avhengig av tilgang til el, noe jeg selv ikke finner atraktivt og en generator er ikke populær ved parkering.
 
F

F.d. 6180

Guest
Sv: Vinterbil för tre utan att bädda?

Tack Knut!

Eftersom vi alltid har haft båt tidigare har man väldigt dålig kunskap om det där med behovet av bodels-AC. I båt har vi aldrig saknat det, men kommer man ner till södra Europa vill man ju inte vara oförberedd på någonting som kanske vore självklart att ha! Håller med om att god ventilation är viktigare än kyla - vore det svårt att eftermontera AC senare? Det känns ju positivt ju färre håltagningar man gör i bilens tak...

"Alla" bilar har väl nästan AC i bildelen verkar det ju som?

I båt är man kanske bortskämd för där har det aldrig varit några problem med ström - 1000 Ah batteribank på förbrukningssidan, 200 W solpaneler, dubbla generatorer på motorn och oftast 230V anslutning i hamn på 10-16A - men husbilslivet verkar vara lite annorlunda?

Elverk är nog varken populär på land eller till sjöss nära grannar :twitcy:

Med vänliga hälsningar

MoAoV
 
Toppen