• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinter vs Sommarkörning

F

F.d. 53012

Guest
Vill härmed visa underedet på min bil innan uppställning för säsongen. Förvaring utomhus med Julatäcke och uppallning av bil på pallbockar för avlastning av däck och hjullager.
Kan nämna inga synliga rostangrepp, men har sett hos Bossings bilar av samma årsmodell med synliga angrepp. Skall spruta alla hålrum med kryptectyl med spidarmunstycke. PS Sista bilen visar Led lampa skyltbelysningen som ger ett modernt vitt sken, men se upp med kvaliteten på lamor och ljusstyrka som kan variera i det oändliga. (Tyvärr utslag på trådvakten) Gjorde samma sak på min nya AUDI Allroad men inget utslag kan bero på att den ej går genom bussen.

Bilagor

• Bakifrån.JPG
    Bakifrån.JPG
    4,7 MB · Visningar: 58
  • DSCN1811.JPG
    DSCN1811.JPG
    4 MB · Visningar: 36
  • DSCN1812.JPG
    DSCN1812.JPG
    3 MB · Visningar: 30
  • DSCN1813.JPG
    DSCN1813.JPG
    4,4 MB · Visningar: 11
  • DSCN1815.JPG
    DSCN1815.JPG
    4,1 MB · Visningar: 12
  • Framaxel h sida.JPG
    Framaxel h sida.JPG
    4 MB · Visningar: 10
  • Främre balk innan avgasburk.JPG
    Främre balk innan avgasburk.JPG
    4,1 MB · Visningar: 11
  • Nummerskyltbelysning.JPG
    Nummerskyltbelysning.JPG
    4 MB · Visningar: 21
Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Sv: Vinter vs Sommarkörning

Vänta bara det kommer, rosten alltså. En helt annan sak när jag tittar på dina bilder. Ser ut som bilen står på genomslagsgummina. Blir ingen fjädring om bladet ligger dikt an gummit. Bara en synpunkt.

F

F.d. 53012

Guest

?

Senast redigerad av en moderator:

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Håller nog tyvärr med där.. Det ser ut som att Vänsterbak ligger an medan det är lite kvar till Höger bak. Kan bero på att bilen är tyngre på vänster sida.

Dock ser det ut som att det inte är mycket spel innan fjädrarna slår i gummit, vilket borde ge en ganska "stötig" upplevelse.

En lösning kan vara ett blad till eller luft dämpare.
Men det är ju upp till er hur ni upplever väghållningen.

Svårt att säga på ett foto, men som det ser ut så skulle jag nog fundera på att förstärka.

/Freddy

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Vår husbil såg tidigare likadan ut också på undersidan. Nu är den 5 kilo tyngre, åkte till Biltema och köpte fem burkar med rostskyddsmedel och sprutade under.

Gjorde det en varm sommardag när husbilen var riktigt torr vilket gjorde att slangen på kompressorn "smälte av" vid två tillfällen, men 2 timmars jobb gör att det nu känns betydligt bättre att ta ut husbilen nu i höst.

Bilagor

• Rostskydd HB 006.JPG
    Rostskydd HB 006.JPG
    5,5 MB · Visningar: 7
  • Rostskydd HB 002.JPG
    Rostskydd HB 002.JPG
    5,3 MB · Visningar: 6
F

F.d. 25098

Guest

Vänta bara det kommer, rosten alltså. En helt annan sak när jag tittar på dina bilder. Ser ut som bilen står på genomslagsgummina. Blir ingen fjädring om bladet ligger dikt an gummit. Bara en synpunkt.

Så har bakfjädringen sett ut på min -08 sedan den var ny. I och med att vikten bak ligger närma de 2000 kg som är max går fjädrarna på genomslags kuddarna.

Åter en kompromiss när man bygger på Fiat orginal chassie.

Peter

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nejdå, det är återigen bara slarv hos husbilsbyggaren, de skall ju beställa chassiet med förstärkta bakfjädrar så att det klarar lasten! :)

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Så har bakfjädringen sett ut på min -08 sedan den var ny. I och med att vikten bak ligger närma de 2000 kg som är max går fjädrarna på genomslags kuddarna.

Åter en kompromiss när man bygger på Fiat orginal chassie.

Peter
Har inte Du luftkuddar som axeln ska vila på ? Där man kan ändra trycket efter last
bosse b

Toppen