• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinter värme

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Jag har en Albe 3020 .Tåler den och vara igång under vinteruppställningen?
Ska man isf även ha vatten i pannan ( varmvatten )?
Jag tänkte sådär en 12-15 c för att hålla fukten borta.
På el då alltså
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Vinter värme

Jag är skeptisk till att ha ha pannan igång hela tiden. Har aldrig haft mina husbilar uppvärmda på vintern när de stått uppställda och har aldrig haft fuktproblem. Pannan tål de det säkert men det är klart att i viss mån nöter det väl på cirkulationspumpen. Vatten behöver man inte fylla.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.926
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vinter värme

Fuktproblem löses inte med värme, inte den värmen +15grader iallafall
Desto kallare du har i HB, desto torrare luft g/l. inte att förväxlas med %Rh

Har du problem med fukt, försök öka på ventilationen,
eller/och ställ in en luftavfuktare som tål -grader.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Vinter värme

Det går alldeles utmärkt att köra värmen på typ 10 grader, givetvis tittar man till bilen då och då.
Går inte att jämföra Skåne med norra Sverige i sådana här Sammanhang!
Har själv valt att göra så här och luftfuktigheten brukar ligga runt 45%. Värmen gör ju att cirkulationen/ventilationen ökar. Självklart kan du ha en avfuktare i bilen o se till att kondensvattnet kan rinna ut, men jag tycker det funkar bättre med låg värme!
Möss har vi aldrig haft i bilen, trots nada åtgärder.....men det måste vara ett helsike för dem som drabbas.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Vinter värme

Problemet är väl den växlande temperaturen. får du ex upp 10-12 grader under dagen - inte alls omöjligt om solen ligger på, och det under natten sjunker till minusgrader, så fälls fukten ut som kondens mot ytterväggarna.

/M
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Vinter värme

Ok
Vi har tradigt klimat här i Skåne .Bilen står i en lada med betonggolv .
Det känns som det råa och kalla stannar kvar i bilen under dagen fast tempen stiger ute.Så värme hjälper inte ,avfuktare ja då måste man få bilen hermetiskt tät,
Man ska kanske lämna fönster och luckor öppna ?
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vinter värme

Själv testat förvaring i lada och ytterst förvånad över hur mycket fukt det blir på bilen just i sådan.

Därför valt att antingen låta den stå ute eller på industrigolvsparkering. Torr industrilokal känns som ett perfekt förvar.

Betänk att bilarna står ju hos handlarna, ibland i åratal, utan värme i regn och rusk och det tar inte skada av detta.
Det är viktigaste är att bilens naturliga ventilation får jobba och inte stängs igen och att man tömmer vätskor som kan frysa (om ouppvärmt).
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vinter värme

Kall luft upplevs ofta som fuktigt men det är inte givet att den är fuktigt för det. Om du har tendens till mögellukt så se till att du har rengjord alla ytor ordentligt med ajax och lyft dynorna på högkant, skåpluckorna öppna och golv ventilationen öppen (ofta i dörren och vid pannan) takluckorna kan också vara en halvcentimeter öppna, liksom toadörren.
Vill du ha extra torrt, kan du ha en elektrisk värmare för några hundrakronor med temperaturreglering som du ställer på några grader, billigare än slita originalpannan...
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Vinter värme

Fuktproblem löses inte med värme, inte den värmen +15grader iallafall
Desto kallare du har i HB, desto torrare luft g/l. inte att förväxlas med %Rh

Har du problem med fukt, försök öka på ventilationen,
eller/och ställ in en luftavfuktare som tål -grader.

Rist för t ex mögel och korrosion är mycket beroende av %RH, inte så mycket av g/m3. Kan man hålla RH låg, vilket man t ex kan göra genom att värma kall fuktig luft har man inget problem med mögel. För att belysa. Uteluften är ofta mycket fuktig vintertid (hög RH) men när samma luft kommer in i stugvärmen resulterar den i mycket torr luft iniomhus.
ERIKPER
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.926
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vinter värme

Rist för t ex mögel och korrosion är mycket beroende av %RH, inte så mycket av g/m3. Kan man hålla RH låg, vilket man t ex kan göra genom att värma kall fuktig luft har man inget problem med mögel. För att belysa. Uteluften är ofta mycket fuktig vintertid (hög RH) men när samma luft kommer in i stugvärmen resulterar den i mycket torr luft iniomhus.
ERIKPER

Men A och O är alltid god ventilation oavsett temperatur, att bara värma luften miskar inte mögelrisken.

Kall luft med X%RH innehåller alltid mindre mängd vatten än varm luft med samma%RH.

Dock stämmer det att kall luft som överhettas med åtminstånde 7grader kommer via ventilation/luftväxling att kunna bära med sig mer fukt på sin väg ut, och därmed ha en torkande effekt.

Motsatt effekt kan man uppnå vid t.ex kraftig vädring av en kall källare en varm sommardag, då kondenserar fukten ur den varma luften mot de kalla ytorna i källaren och resultatet blir en fuktigare källare än man hade innan man vädrade.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet

http://media1.kumlin.biz/2015/08/4-09.pdf

:)
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Vinter värme

Men A och O är alltid god ventilation oavsett temperatur, att bara värma luften miskar inte mögelrisken.

Kall luft med X%RH innehåller alltid mindre mängd vatten än varm luft med samma%RH.

Dock stämmer det att kall luft som överhettas med åtminstånde 7grader kommer via ventilation/luftväxling att kunna bära med sig mer fukt på sin väg ut, och därmed ha en torkande effekt.

Motsatt effekt kan man uppnå vid t.ex kraftig vädring av en kall källare en varm sommardag, då kondenserar fukten ur den varma luften mot de kalla ytorna i källaren och resultatet blir en fuktigare källare än man hade innan man vädrade.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet

http://media1.kumlin.biz/2015/08/4-09.pdf

:)

Man skall inte överdriva betydelsen av ventilation av ett uppvärmt utrymme. Om man ventilerar för mycket orkar värmen inte hålla uppe temperaturen och då stiger RH med mögel som resultat. Mögel bildas vid temperatur över viss nivå och med RH över en viss %. Vid minusgrader bildas inget mögel och inte heller under en viss RH. Var dessa gränser ligger beror bl a på vilket material det gäller. Det finns mycket fakta att inhämta från byggbranschen, men inte allt som skrivs där är rätt. T ex ges ibland rådet att öka takfotsventilationen om man har mögel i en normal oisolerad vind på en villa. Detta är helt fel. Ökad takfotsventilation ökar istället mögelpåslagen pga att temperaturen sänks
ERIKPER
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.613
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vinter värme

Hej.
-​vilken temp har du valt som grundvärme?
-avläser du tempen på Alde displayen?
-varför har du full vattentank?
Tacksam för alla råd!

Hej Granne.
Tempen på grundvärmen beror på när vi skall ut igen... Vi har aldrig under +8, med en vecka kvar så höjer jag till +15, dagen innan ställer jag den på +20

Jo, visst läser jag temperaturen på Alde displayen men vi har oxå en trådlös i gasolboxen och en i garaget. Dessutom köpte jag ett billigt GSM larm som förutom rörelsedetektor även har ett temperaturlarm med valfri inställning. Den skickar ett SMS om tempen sjunker under 8 grader.

Vattentanken är full, gråvatten o toan är tömt, sängen bäddad, vinterkläder i skåpen, basvaror på plats. Allt är tankat o klart för avfärd. Mycket bekvämt, Nu sticker vi!

Pst. Imorgon kväll står vi i Marstrand
 
Toppen