• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinter camping

Tomas69

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27074
Medlemskap
2021
Vad bör man tänka på när man nytjar en husbil på vintern avseende vatten och avlopp?
Behövs det speciella medel till kassett toan?
Eller är det bata att nytja som på sommaren så länge man har värme i husbilen.
Har en fiat ducato -90 dethleffs.

Nybörjare
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Du har inte talat om vad du har för en husbil så svaret får bli generellt. Det är inte bara toatanken & gråvattentanken som är utsatt för frysrisk utan även färskvattentanken Om inte dessa tankar riskerar att frysa så behöver du inte göra någonting. I annat fall bör dom hållas tomma.
 

Tomas69

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27074
Medlemskap
2021
Jag har en fiat ducato -90 dethleffs.
Jo givetvis skall tankarna vara tomma om bilen inte nytjas men hur gör ni som nytjar bilen till att vintercampa med.
Vattentanken sitter ju under passagerasätet.
Är det något man skall tänka på när det gäller kassett toan?
Jag läste i en annan tråd att gråvattentanken kunde man ha tömmningskranen öppen på med en hink under. Brukar ni göra så?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Min förra HB hade vattentanken under en bänk i sittgruppen så där var det ingen fara. Toatanken sitter i allmänhet inne i bodelen så den klarar sig också. Men, om gråvattentanken ligger oisolerad under bodelen så är den utsatt för frysrisk. Visst kan man ha avtappningen öppen & en hink under men då uppstår ett annat problem, isklumpen går inte att få ner i avloppet. Det är klart att man kan använda spolarvätska eller glykol men det är ju inte speciellt miljövänligt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om den inte har isolerade eller uppvärmda tankar tankar så kan man tänka sig att den inte är lämpad för vintercamping. Så resonerade jag & ställde av den vintertid. Nu har jag en EuraMobil som har dubbelgolv (uppvärmt utrymme) där tankarna är placerade & jag använder den året om.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det kan ju vara en god ide', eller varför inte använda en bit av en värmekabel. Att göra på något av dessa sätt kräver då att man har tillgång till 230V. Fricamping är ju uteslutet såvida man inte har något externt elverk.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det beror även mycket på var man tänker vistas under vinterturerna, det är stor skillnad på om det är 10-15 minusgrader eller om man åker till områden där det kan gå ner till runt 40 minus.

Vi letade själva efter husbil som kunde klara mycket låga temperaturer (utan elanslutning). Det fanns endast ett fåtal sådana på marknaden och prisbilden på dem var sådan att vi avstod.
Så nu har vi en bil som skulle gå att använda på vintern i åtminstone de södra delarna av landet ( isolerade tankar m.m) men vi väljer ändå att ställa av den under vintermånaderna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For virkelig vinterbruk så trenger en at all vann installasjon er i oppvarmet rom. Dobbeltgolv med tanker i mellomgolvet og tappekraner inne. I 1999 gikk jeg gjennom hva som fantes av serieproduserte biler med disse krav - den gangen var det kun N+B Flair og Euramobil som hadde dette, Flair fikk denne løsning allerede i 1994, Eura noen år etter dette. Flair var og en av de første seriebygde husbiler som ble konstruert for Alde varme system. Har selv bodd i Flair i minus 30 C og kaldere uten eltilkobling flere ganger.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Frågan gäller ju vintercamping & då förutsätter jag att pannan är igång. När jag använder den har jag 20 grader & när den står hemma 10 grader. På hemmaplan har jag en termostatstyrd oscilleande värmefläkt. När jag använder den har jag Truma luftvärme, värmen cirkulerar i alla skåp,bänkar & i dubbelgolvet.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Frågan gäller ju vintercamping & då förutsätter jag att pannan är igång. När jag använder den har jag 20 grader & när den står hemma 10 grader. På hemmaplan har jag en termostatstyrd oscilleande värmefläkt. När jag använder den har jag Truma luftvärme, värmen cirkulerar i alla skåp,bänkar & i dubbelgolvet.

Jo det är ju ett måste att pannan är igång vid användande under vintersäsongen, men min fråga var egentligen när bilen står parkerad hemmavid men du svarade även på det.

//Tommy
 
F

Fd.47585

Guest
I vår bil ligger färskvattentanken i uppvärmt dubbelgolv och gråvattentanken under men enligt säljaren isolerad. Första vintern vi körde med den rann gråvattnet inte ut då det frös i röret/ventilen. Påpekade det för säljaren som då monterade dit värme på ventilen och större delen av röret. Efter det så slår vi på denna värme när vi vänder hemåt efter helgens resa. Öppnar kranen när vi kommer hem och nu rinner det ut som det skall. Rörvärmen är 12 volt så vi startar motorn innan vi slår på den. Vi tömmer aldrig ut färskvattnet då vi använder bilen i princip varje helg även på vintern, har trumavärme och låter den stå på 5 grader i veckorna så inget fryser och det verkar fungera i alla fall hittills. Svartvatten töms givetvis vid varje hemkomst om den är använd. Kyl och frys står också på jämt.
 
Toppen