• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinter camping

F

F.d. 59654

Guest
Vad bör man tänka på när man nytjar en husbil på vintern avseende vatten och avlopp?
Behövs det speciella medel till kassett toan?
Eller är det bata att nytja som på sommaren så länge man har värme i husbilen.
Har en fiat ducato -90 dethleffs.

Nybörjare
 
Du har inte talat om vad du har för en husbil så svaret får bli generellt. Det är inte bara toatanken & gråvattentanken som är utsatt för frysrisk utan även färskvattentanken Om inte dessa tankar riskerar att frysa så behöver du inte göra någonting. I annat fall bör dom hållas tomma.
 
Jag har en fiat ducato -90 dethleffs.
Jo givetvis skall tankarna vara tomma om bilen inte nytjas men hur gör ni som nytjar bilen till att vintercampa med.
Vattentanken sitter ju under passagerasätet.
Är det något man skall tänka på när det gäller kassett toan?
Jag läste i en annan tråd att gråvattentanken kunde man ha tömmningskranen öppen på med en hink under. Brukar ni göra så?
 
Min förra HB hade vattentanken under en bänk i sittgruppen så där var det ingen fara. Toatanken sitter i allmänhet inne i bodelen så den klarar sig också. Men, om gråvattentanken ligger oisolerad under bodelen så är den utsatt för frysrisk. Visst kan man ha avtappningen öppen & en hink under men då uppstår ett annat problem, isklumpen går inte att få ner i avloppet. Det är klart att man kan använda spolarvätska eller glykol men det är ju inte speciellt miljövänligt.
 
Hur löser ni det då med gråvattnet?
Jag är lite osäker på vad gråvattentanken sitter men ventilen sitter ju undertill och riskerar ju att frysa om inte annat.
 
Om den inte har isolerade eller uppvärmda tankar tankar så kan man tänka sig att den inte är lämpad för vintercamping. Så resonerade jag & ställde av den vintertid. Nu har jag en EuraMobil som har dubbelgolv (uppvärmt utrymme) där tankarna är placerade & jag använder den året om.
 
Det kan ju vara en god ide', eller varför inte använda en bit av en värmekabel. Att göra på något av dessa sätt kräver då att man har tillgång till 230V. Fricamping är ju uteslutet såvida man inte har något externt elverk.
 
Det beror även mycket på var man tänker vistas under vinterturerna, det är stor skillnad på om det är 10-15 minusgrader eller om man åker till områden där det kan gå ner till runt 40 minus.

Vi letade själva efter husbil som kunde klara mycket låga temperaturer (utan elanslutning). Det fanns endast ett fåtal sådana på marknaden och prisbilden på dem var sådan att vi avstod.
Så nu har vi en bil som skulle gå att använda på vintern i åtminstone de södra delarna av landet ( isolerade tankar m.m) men vi väljer ändå att ställa av den under vintermånaderna.
 
For virkelig vinterbruk så trenger en at all vann installasjon er i oppvarmet rom. Dobbeltgolv med tanker i mellomgolvet og tappekraner inne. I 1999 gikk jeg gjennom hva som fantes av serieproduserte biler med disse krav - den gangen var det kun N+B Flair og Euramobil som hadde dette, Flair fikk denne løsning allerede i 1994, Eura noen år etter dette. Flair var og en av de første seriebygde husbiler som ble konstruert for Alde varme system. Har selv bodd i Flair i minus 30 C og kaldere uten eltilkobling flere ganger.
 
Frågan gäller ju vintercamping & då förutsätter jag att pannan är igång. När jag använder den har jag 20 grader & när den står hemma 10 grader. På hemmaplan har jag en termostatstyrd oscilleande värmefläkt. När jag använder den har jag Truma luftvärme, värmen cirkulerar i alla skåp,bänkar & i dubbelgolvet.
 
Frågan gäller ju vintercamping & då förutsätter jag att pannan är igång. När jag använder den har jag 20 grader & när den står hemma 10 grader. På hemmaplan har jag en termostatstyrd oscilleande värmefläkt. När jag använder den har jag Truma luftvärme, värmen cirkulerar i alla skåp,bänkar & i dubbelgolvet.

Jo det är ju ett måste att pannan är igång vid användande under vintersäsongen, men min fråga var egentligen när bilen står parkerad hemmavid men du svarade även på det.

//Tommy
 
I vår bil ligger färskvattentanken i uppvärmt dubbelgolv och gråvattentanken under men enligt säljaren isolerad. Första vintern vi körde med den rann gråvattnet inte ut då det frös i röret/ventilen. Påpekade det för säljaren som då monterade dit värme på ventilen och större delen av röret. Efter det så slår vi på denna värme när vi vänder hemåt efter helgens resa. Öppnar kranen när vi kommer hem och nu rinner det ut som det skall. Rörvärmen är 12 volt så vi startar motorn innan vi slår på den. Vi tömmer aldrig ut färskvattnet då vi använder bilen i princip varje helg även på vintern, har trumavärme och låter den stå på 5 grader i veckorna så inget fryser och det verkar fungera i alla fall hittills. Svartvatten töms givetvis vid varje hemkomst om den är använd. Kyl och frys står också på jämt.
 
Tillbaka
Toppen