• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinter BIL

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

Varför är husbilarna inte färdigbyggda vad avser isolering. Här framgår tydligt att man stänger ute bildelen, alltså saknas isolering och tätning i dörrar och mot motorn. Att fönstren orsakar kallras är nog inte det största bekymret.
Sen har bodelen sina hål, men det är olika för olika fabrikat.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinter BIL

Esbjörn

Du kan isolera hur mycket som helst så kommer frontrutan ändå att vara enkelglas.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinter BIL

--- og derav løsningen med en isolert rullevegg like innefor dette enkeltglasset, en løsning som N+B startet med tidlig på 1990 tallet og som i dag benyttes av de fleste tyske premium-husbilene. For N+B sitt vedkommende drepte denne løsningen alkove-modellene til fordel for de mer isolerte helintegrerte. Alkovene hadde isolert mellomvegg slik aake foretrekker - siste Flair Alkove modell var i 2000 om jeg husker rett.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinter BIL

Knut

Det är inte alkov i sig jag föredrar utan att ha en så kort husbil som möjligt (och ändå få stora boutrymmen). Som jag skrivit tidigare så blir längden lätt ett problem både vid rangering av släp och vid körning (och vändning!) på trånga fjällvägar.

Nackdelen med en alkovbil blir höjden (min nya är 3.45 m hög och ngn dm till med parabolen och 6.90 m lång) och därmed också stort luftmotständ och hög drivmedelsförbrukning. Men som sagt, alla husbilar är kompromisser och man får ta det goda med det onda. Och utrymme på höjden brukar inte saknas på fjällvägarna.

Att jag genom åren även låtit bygga isolerade mellanväggar i tre bilar utan alkov beror på att det inte finns någon annan möjlighet att i efterhand få god värmekomfort i en bil med förarhus i originalutförande.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinter BIL

Nesten umulig å sette inn etter at frontruten er på plass, men finnes som reservedel hos N+B, Concorde, Carthago, Phoenix og andre for deres modeller.
Hvem som produserer rulleveggen vet jeg ikke, det ser ut til at det er samme leverandør til alle merkene.

Om en skulle forsøke å ettermontere på en bil som ikke er laget for slik vegg så trenger en å tilpasse instrumentbredan på oversiden slik at en kan få det tett der og bygge kasse rundt rullen på toppen.

En annen sak er at en også må ha isolerglass i siderutene foran om en skal ha noen glede av en slik vegg. Isolert torpedovegg og gulv i førerdelen er og en del av den totale vinterløsningen. Vi snakker om biler som er bygget for å brukes i kulde og varme - isolasjonen hjelper ved all ekstremtemperatur.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinter BIL

Jo, de övriga problemen är jag medveten om, och de kommer att åtgärdas efterhand?! Men, att köpa en "rullevegg" från de du nämner är säkert mer eller mindre ruinerande, så jag hoppades få tag i en som jag kunde passa till, eventuellt begagnad? :wink:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinter BIL

aake, jeg tror vi er ganske enige om hva som er optimalt: en kort helintegrert husbil bygget med maks isolasjon på et riktig 4x4 chassi med god frihøyde og styrke til å dra et tungt slep under alle forhold. Har ikke funnet noen slik ennå, men leter fortsatt.

Har funnet endel løsninger som er delvis, men førerhytten ser ut til å være problemet på alle 4x4 løsningene. En løsning jeg ser på for bruk down under er Explorer Motorhome | Explorer Vision | Motorhomes R Us - selv om den mangler endel for bruk under nordiske forhold. Ikke så ekstrem som de andre jeg har sett på her nede, men mangler ikke mye når det gjelder fremkommelighet.

Home- Earth Cruiser Vehicle | Luxury overland vehicles | Comfortable Luxury Travel for ekstrembilen - finnes i USA utgave, og kan leveres til Europa, hele bilen kan sendes i en 40 fot kontainer!

OutBack Explorer et annet moderat alternativ - denne kan leveres i Europa om noen påtar seg monteringen på en EU spesifisert FUSO Canter 4x4. Påbygget sendes i en standard kontainer.

Det jobbes med varianter av de 2 siste for Iveco Daily 4x4 chassi.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinter BIL

Isolermatta, finns många sorter, motverkar kallras från kup'erutorna!

Lennarts tankar

De år jag hade KABE (alkovbil på MB-chassie) så använde jag det finska täcket. Fungerade riktigt bra sommartid som skydd mot solinstrålning i förarhuset, men i vinterkyla var det endast av marginellt värde. Inget som kan mäta sig med en rejält isolerad (och tät!) mellanvägg och dito dörr (med 47 mm PU-skum i min senaste bil) och tyvärr fanns inte utrymme att bygga en sådan vägg i Kaben. Hade det gått så kanske jag hade behållit bilen längre trots avsaknaden av fyrhjulsdrift och lågväxlar.
aake
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

Fördelen med en bil som Concorde är att du inte behöver stänga in dig med vintertäcken eller andra typer av jalusier för att klara kylan.

Selv har jeg den billigste Concorde på Fiat chassis. Og kan bekrefte at den er en ypperlig vinterbil. Rollo til frontruten og samme isolering i bilen ellers. Har brukt bilen i -20 og den holdt seg god og varm. Men det gikk en del gass - 10L per døgn omtrent. 25 grader inne.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Vinter BIL

Hur är N-B Arto som vinterbil med framhjulsdrift och tvillingaxel
Och ska man välja bort Fiats automatlåda eller är den värd pengarna ?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vinter BIL

Bland dom bättre vinterbilarna och klart du skall ha automat om du får välja

Framhjulsdrift och tvillingaxel (och stort garage) är verkligen inte kännetecknande för en bra vinterbil.

Och ja, jag vet att man kan ha tur med väglaget en enstaka sportlovsresa till Sälen och dessutom slapp stanna i någon uppförskorsning men det är inte min måttstock för en bra vinterbil...

Anders
 
F

fjärrkontroll

Guest
Sv: Vinter BIL

Jag har också en Byrstner made for Sweden, med ung samma gasolförbrukning under förutsättning att jag täcker för instr. bräda o framrutor med egentillverkade vinterskynke.
skillnaden på denna (helintergrerade) o min förra bil ( delitegrerad Cabby) är stor om man inte täcker för
Rolf
 
F

F.d. 21092

Guest
Sv: Vinter BIL

Det här med Vinterbil är ett ämne som avhandlas mycket på forumet. Vissa använder invändigt täcke andra förordar väg med dörr till hytten. Men grundproblemet måste vara att bilar med hytt inte är vinter anpassade. Har läst om ägare som sprutat fogskum och annat i B stolpen samt lagt ner mycket tid på att extra isolera olika utrymmen i hytten. Jag personligen tror inte att den perfekta vinterhusbilen finns. Sen finns det en mängd olika HB på marknaden, och en mängd olika modeller inom samma märken allt från dom enklare till dom mer påkostade modellerna. Vill man ha en trevlig och problem fri vintercamping bör man nog välja en Helintegrerad av premium modell dvs hela hytten är borttagen och ett nytt isolerat skal är uppbyggt på original golvet. Dubbel golv med eller utan golvvärme, Alde vattenburen värme med radiatorer i förardelen. Isolerat golv i garaget ( vilket inte många har) förstår inte varför då sängen många gånger ligger ovanför garaget, värmeväxlare borde vara standard på en vinter HB eller diesel värmare. Dvs ett bra isolerat skal och ett värme och radiator system som täcker hela Husbilen och inte bara bodelen. Det finns många fina vinter HB enligt mig typ Concord, Carthago, Detleffs och Hymer, har säkert glömt många.
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: Vinter BIL

Det här med Vinterbil är ett ämne som avhandlas mycket på forumet. Vissa använder invändigt täcke andra förordar väg med dörr till hytten. Men grundproblemet måste vara att bilar med hytt inte är vinter anpassade. Har läst om ägare som sprutat fogskum och annat i B stolpen samt lagt ner mycket tid på att extra isolera olika utrymmen i hytten. Jag personligen tror inte att den perfekta vinterhusbilen finns. Sen finns det en mängd olika HB på marknaden, och en mängd olika modeller inom samma märken allt från dom enklare till dom mer påkostade modellerna. Vill man ha en trevlig och problem fri vintercamping bör man nog välja en Helintegrerad av premium modell dvs hela hytten är borttagen och ett nytt isolerat skal är uppbyggt på original golvet. Dubbel golv med eller utan golvvärme, Alde vattenburen värme med radiatorer i förardelen. Isolerat golv i garaget ( vilket inte många har) förstår inte varför då sängen många gånger ligger ovanför garaget, värmeväxlare borde vara standard på en vinter HB eller diesel värmare. Dvs ett bra isolerat skal och ett värme och radiator system som täcker hela Husbilen och inte bara bodelen. Det finns många fina vinter HB enligt mig typ Concord, Carthago, Detleffs och Hymer, har säkert glömt många.

JO du har glömt KABE!
Har nu flera helintegrerade dessutom!

Lennarts tankar
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: Vinter BIL

De år jag hade KABE (alkovbil på MB-chassie) så använde jag det finska täcket. Fungerade riktigt bra sommartid som skydd mot solinstrålning i förarhuset, men i vinterkyla var det endast av marginellt värde. Inget som kan mäta sig med en rejält isolerad (och tät!) mellanvägg och dito dörr (med 47 mm PU-skum i min senaste bil) och tyvärr fanns inte utrymme att bygga en sådan vägg i Kaben. Hade det gått så kanske jag hade behållit bilen längre trots avsaknaden av fyrhjulsdrift och lågväxlar.
aake

KABE har numera vintertäcke mellan bodel och framrutor/kup'e!

Lennarts tankar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinter BIL

De opplistede bilene benytter en konstruksjon som startet i 1994 med N+B Flair, første serieproduserte husbil med isolert gulvplate i hele bilen, og dobbelt gulv i hele bodelen med oppvarming basert på Alde systemet. Ytterskallet i sandwich konstruksjon med alu-styropor-alu.

Selve konstruksjonen hadde blitt utviklet og testet i over 10 år på Clou linjen av custom-bygde biler før Flair ble lansert. Etter noen år ble alkove-utgaven av Flair droppet da den ekstra veggen mellom førerhytten og bodelen gjorde den like dyr som den helintegrerte uten å bli en bedre vinterbil.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vinter BIL

Nja, har haft både ock (vettig helintegrerat och alkov med mellanvägg) och tycker man märker skillnad, både värmemässigt och enklare hantering till alkovbilens fördel. Sedan slipper man snöigenmurade egna lampkonstruktioner och igenisande torkarblad vid snöfall med original förarhytt. Dock får man också mer rostkänslighet.

Och jag tycker Kabe kvalar in när de har bakhjulsdrift och inte sittgruppen i oisolerad förarhytt, tag lärdom av Frankia FF-linjen om man vill nödvändigtvis ha delintegrerat.

Men det har vi ju diskuterat förr. Allt detta har vi ju diskuterat förr men nya intresserade dyker upp hela tiden så man får ju upprepa sig många gånger.
 
Toppen