Sv: Vinter användning
Goda råd ovan från Johny, men räkna med att du behöver göra en del modifieringar på egen hand för att få husbilen riktigt vinterduglig. Kolla noga vatten- och avloppstankarnas isolering och uppvärmning och att även avtappningskranarna är i uppvärmt utrymme. På någon bil fick jag grena avlopsslangarna (med trevägskranar) till ett (eluppvärmt) störtavlopp för att få funktion i vinterkyla.
I mina självbyggda bilar gjorde jag en isolerad mellanvägg med dito stall- eller skjutdörr mellan bodel och förarhus och en sådan lät jag även bygga på min första fabriksbyggda; en Pillos 4WD från -92. Detta var en utmärkt vinterbil, men tyvärr lite för motorsvag för att utan plåga kunna dra båtsläpet. Och kan man inte dra med sin fiskebåt då kan man lika gärna åka med husvagn!
Tyvärr väl så trångt i de flesta fabriksbyggda husbilar för en sådan mellanvägg. I min nuvarande bil (KABE Travelmaster Al på MB 316) får jag nöja mig med ett isolerat draperi, och det är inte alls lika bra och måste kompletteras med ett vintertäcke över förarhusets rutor vid sträng kyla.
Under en tid hade jag en Niesmann Clou och det är den enda riktigt vinterdugliga tyskbyggda husbil jag sett, men det kanske finns fler?
Nordic och Hugos har som standard isolerad mellanvägg, men jag har ingen praktisk erfarenhet av någondera fabrikatet.
Och satsa på bakhjulsdrift (eller 4WD) om du har tänkt använda bilen på norrländska vintervägar! Även om det kanske är möjligt att ta sig fram på fjällvägarna även med framhjulsdrift om man installerar diffbroms, i vart fall så länge du inte tänker hantera tungt släp.
Bifogar sommarbild på min gamla Pillos med 4WD peugeoutchassie, såld (och saknad) för tio år sedan.
Mvh
aake