• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinter användning

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Har varit och tittat på husbilar i dag har några frågor till Er som har mera erfarenhet. Husbilen som vi skall skaffa (beg) skall kunna gå att använda på vintern också.
Kan man se att bilen är anpassad för vinteranvändning?(från utsidan utan att fråga försäljaren)
Om bilen har dubbelbotten kan man då utgå att den är vinteranpassad?
Mvh Ulf
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Vinter användning

Hej. Kul att även du vill ha en bil, som kan användas på vinter. Tror inte vad alla säljare säger, Det är nog så att alla kan anvandas på vinter. Men är den med dubbel golv så är den säkert en vinter bil. Typ, Eura, Hymer, Nissman, der finns säkert (fler) karnse.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Vinter användning

Det var det här som var skälet till att vi bytte husbil precis. Att få in solljus när man stänger bo-dörren var ingen höjdare på vintern. Problemet var när det var kallt och blåste, då kan det bli riktigt svalt.

Men den största boven är faktiskt framrutan och även sidorutorna (jämför hur fort det blir kallt i en vanlig bil när du stänger av).

Jag hade rekommenderat:

- Vattenburen värme och dubbelgolv
(jämnare värme och dessutom så låter inte som man har ett vindkraftverk i husbilen)
- Så mycket dubbelglas som möjligt och möjligheter att stoppa värmen från att smita ut genom framruta och sidorutor i förardelen. Framrutan är värst och där finns det massa täcken och bök om man orkar, och dyrare varianter som på Concorde med ett jalusi som rullas ned.
- En bra sidodörr, gärna med fler "lås" än ett.
- Bra batteri, herregud vad kort tid ett batteri kan räcka på vintern! En natt tog det slut klockan 05 och då kom det ingen värme allts. Bara att gå upp och starta bilen det blir kallt fort.
- Värmeväxlare på motorn. Det blir kallt i husbilen (bak) när man åker annars. Eller någon sorts extra värmare.
- Tänk även på var slamtanken och vattentanken ligger så de inte kan frysa sönder.

Angående isolering så skryter väl alla tillverkare om att just de har bäst isolering och metod för att göra just sina väggar.

/Johny
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinter användning

Goda råd ovan från Johny, men räkna med att du behöver göra en del modifieringar på egen hand för att få husbilen riktigt vinterduglig. Kolla noga vatten- och avloppstankarnas isolering och uppvärmning och att även avtappningskranarna är i uppvärmt utrymme. På någon bil fick jag grena avlopsslangarna (med trevägskranar) till ett (eluppvärmt) störtavlopp för att få funktion i vinterkyla.

I mina självbyggda bilar gjorde jag en isolerad mellanvägg med dito stall- eller skjutdörr mellan bodel och förarhus och en sådan lät jag även bygga på min första fabriksbyggda; en Pillos 4WD från -92. Detta var en utmärkt vinterbil, men tyvärr lite för motorsvag för att utan plåga kunna dra båtsläpet. Och kan man inte dra med sin fiskebåt då kan man lika gärna åka med husvagn!

Tyvärr väl så trångt i de flesta fabriksbyggda husbilar för en sådan mellanvägg. I min nuvarande bil (KABE Travelmaster Al på MB 316) får jag nöja mig med ett isolerat draperi, och det är inte alls lika bra och måste kompletteras med ett vintertäcke över förarhusets rutor vid sträng kyla.

Under en tid hade jag en Niesmann Clou och det är den enda riktigt vinterdugliga tyskbyggda husbil jag sett, men det kanske finns fler?

Nordic och Hugos har som standard isolerad mellanvägg, men jag har ingen praktisk erfarenhet av någondera fabrikatet.

Och satsa på bakhjulsdrift (eller 4WD) om du har tänkt använda bilen på norrländska vintervägar! Även om det kanske är möjligt att ta sig fram på fjällvägarna även med framhjulsdrift om man installerar diffbroms, i vart fall så länge du inte tänker hantera tungt släp.

Bifogar sommarbild på min gamla Pillos med 4WD peugeoutchassie, såld (och saknad) för tio år sedan.

Mvh
aake

img446.jpg
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vinter användning

Nu har jag hittat en husbil som borde gå att använda på vintern.
Det blev en LMC Fiat Lord Liberty 6400 visserligen gammal (1990) jag bytte med en privat person med Forden så det finns inte så mycke att välja emellan.
Denna bil har fast dubbelsäng bak, med kombinerad grå / toa tank på 120 l under sängen i varmt utrymme, dubbelgolv, Alden vattenburenvärme med värmeväxlare, skydd till varje fönster till förardelen både till ut och insidan dessutom 4,5m markis och dragkrok
det är bara cykelställning som saknas (fästen fanns). Bytet skall ske i morgonkväll har bara sett den som hastigast förra Fredagen när vi kom överens med ett handslag.
Häls Ulf
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Vinter användning

Hej Tror nog att dom flesta husbilar går att annvända på vintern(beroende på tempratur)
var och besiktigade vår husbil idag då sa besikningskillen,vad kul att se en husbil framför allt underifrån som inte annvänds vintertid han påstog att dom flesta husbilar har en träskiva som botten ,som börjar se lite maläten ut efter vinterannvändning
mvh deicer
 
Toppen