• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinter användning utan vatten

axgren

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2025
Jag har en Rapido V68

Med tanke på vintern undrade jag om det funkar med att koppla loss dränkpumpen och blåsa därifrån in i systemet och öppna ett vattenuttag i sänder för att få
ut allt vatten. ?
När Dränkpumpen är loss kan man ju alltid köpa en i reserv.

Tacksam för glada tillrop eller annat

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Efter att ha tappat ur systemet med de avtappningskranar som finns har jag använt en våtdammsugare och sugit ur systemet helt.
Har tagit sugit ur toalettledningarna. Har sugit ur spolmunstycket på toaletten samtidigt som jag tryckt på spolknappen.
Har även tagit isär magnetventilen till spolningen så att inget vatten blir kvar i ventilen.

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Jag har en Rapido V68

Med tanke på vintern undrade jag om det funkar med att koppla loss dränkpumpen och blåsa därifrån in i systemet och öppna ett vattenuttag i sänder för att få
ut allt vatten. ?

Borde fungera lika bra som att suga från respektive utkastare. Komplettera med att tömma varmvattenberedaren och magnetventilen till toaletten.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Man får större tömningskraft om man blåser med tryckluft.
Sug kan endast (naturligtvis) bara skapa en bars tryckskillnad.
Med tryckluft kan man utan problem blåsa med 2 bar.

Ju längre och större vattensystem bilen har, desto större är fördelen med att blåsa.
Instämmer, och lyckas man skapa -1bar = absolut vakuum med en våtdammsugare så blir den mycket dyr
:eek:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Så här har jag gjort i alla år: lossa pumpen och släpp ut vattnet från slangen. Blås från kök och dusch. Tryck in ventilen vid uteduschen och tryck på wc-spolknappen. Antagligen finns det lite vatten kvar i nån slang, men sprängkraften är borta.

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Jag har en Rapido V68

ut allt vatten. ?

Menar du att ni ska använda bilen på vintern utan vatten eller bara tömma ut vattnet som dom flesta här svarat

Toppen