• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinteförvaring

F

F.d. 53150

Guest
Hej HBK:are. Jag undrar hur ni vinterförvarar er husbil,står ni inomhus i någon hall eller står ni hemma på gården.

Vänligen unnikatt.

F

F.d. 52908

Guest
Sv: Vinteförvaring

Hej. Hemma på tomten bredvid huset. Ingen värme på, bakhjulen någon dm upp blir då lite framåtlutad för att vatten ska rinna av taket. Laddar batterina om det behövs och kör också en sväng. Tror att den mår bra av detta.
/ Sören

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2030

Hemma på tomten med ett Julaöverdrag. På taket har jag satt upp formlimmade bågar för att vattnet skall rinna av, m,en snön får jag skotta av för hand. Ingen värmemen däremot en Cetec laddare som kopplas in någon gång under avställningsperioden.

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Jag har inte råd att inte använda Husbilen året runt.
Förstår inte hur Ni andra har råd att bara använda HB 5 månader om året.
För mig verkar det som bortkastad investering.
500,000:- till 1,500000:- i en lada.
/Vidhem

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Hej
/Vidhem
Jag har bara använt min 68 dygn. drygt 2 mån.;)

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Kallt men torrt garage november - april.
Som förvärvsarbetande har man snarare inte råd att använda bilen mer än 4-5 veckor om året + några ströhelger...

T

Tobbejj

Guest

Är det inte bra att ha på lite värme? Jag tänkte vi skulle ha våran ute i vinter och ha på lite värme. Fråga är om man ska ha på Alde pannan eller ska man sätta in ett löst element? /Tobbe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Är det inte bra att ha på lite värme? Jag tänkte vi skulle ha våran ute i vinter och ha på lite värme. Fråga är om man ska ha på Alde pannan eller ska man sätta in ett löst element? /Tobbe

Eftersom varm luft kan hålla mer fukt måste ventilationen vara bättre. Möjligtvis kan luftvärme fungera eftersom luften torkas. Mögel trivs i varm, fuktig och stillastående luft och kondens bildas när fukten i varm luft kondenseras mot ett kallt yttre.

Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Hej
/Vidhem

Måste man inte ha en husbil som är tillverkad för vinterbruk
om man ska nyttja den året runt?
Vi bor ju i ett land där det kan bli flera minusgrader på vintern.
:swoon:

JOE

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Jag har min husbil i ett Wirehus. Det fungerar bra om man ibland puttar ner snön.
Eftersom den relativa luftfuktigheten (vatten i gasform, ej fukt) är direkt beroende av temperaturen, håller jag husbilen uppvärmd och undviker därmed att fukten kan kondensera och att det bildas mögel.
Eventuellt kvarstående vatten i t ex i vattenlås behöver inte tömmas.
Ett finskt vintertäcke på vind- och sidorutan(or) isolerar så bra, att det inte bildas någon kondens i bildelen. För övrigt är husbilar så bra isolerade att det inte finns någon risk för att den lilla mängden vattenånga som finns kvar i husbilen, skulle kunna kondensera på väggarna. Öppna alla skåp, så blir det även varmt där.
En Torrboll hämtar ut ca 1 liter vatten på 6 månader. Det är försumligt i en uppvärmd husbil.
Det behövs ingen extra ventilation, då vattnet är i gasform och inte i flytande form så som smådropparna i novemberdimman.
Först när temperaturen sjunker och sammanfaller med daggpunktstemperaturen blir det kondensation dvs vattenångan (gasform) blir flytande.
En annan aspekt är gnagarna. De söker sig till värmen. Jag har på höstresan för ett par år sen märkt att det har knaprats på Ballerina-kakor i skafferiet. Några musfällor med Västerbotten-ost löste problemet inom ett dygn. Sedan skaffade jag en elektronisk gnagarskrämma och har alltid fällor uppställda.
Till min glädje är grannens katt alltid i närheten av husbilen och ser till att inga möss vågar springa fram till den.
Nu har jag inga fler problem. Mössen (2st) som då gick i fällan var kanske 2 dagar i husbilen.
I över 35 år har jag haft värmen på i mina husvagnar och husbilar och det har alltid fungerat perfekt.

Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest

Jag har min husbil i ett Wirehus. Det fungerar bra om man ibland puttar ner snön.
Eftersom den relativa luftfuktigheten (vatten i gasform, ej fukt) är direkt beroende av temperaturen, håller jag husbilen uppvärmd och undviker därmed att fukten kan kondensera och att det bildas mögel.
Eventuellt kvarstående vatten i t ex i vattenlås behöver inte tömmas.
Ett finskt vintertäcke på vind- och sidorutan(or) isolerar så bra, att det inte bildas någon kondens i bildelen. För övrigt är husbilar så bra isolerade att det inte finns någon risk för att den lilla mängden vattenånga som finns kvar i husbilen, skulle kunna kondensera på väggarna. Öppna alla skåp, så blir det även varmt där.
En Torrboll hämtar ut ca 1 liter vatten på 6 månader. Det är försumligt i en uppvärmd husbil.
Det behövs ingen extra ventilation, då vattnet är i gasform och inte i flytande form så som smådropparna i novemberdimman.
Först när temperaturen sjunker och sammanfaller med daggpunktstemperaturen blir det kondensation dvs vattenångan (gasform) blir flytande.
En annan aspekt är gnagarna. De söker sig till värmen. Jag har på höstresan för ett par år sen märkt att det har knaprats på Ballerina-kakor i skafferiet. Några musfällor med Västerbotten-ost löste problemet inom ett dygn. Sedan skaffade jag en elektronisk gnagarskrämma och har alltid fällor uppställda.
Till min glädje är grannens katt alltid i närheten av husbilen och ser till att inga möss vågar springa fram till den.
Nu har jag inga fler problem. Mössen (2st) som då gick i fällan var kanske 2 dagar i husbilen.
I över 35 år har jag haft värmen på i mina husvagnar och husbilar och det har alltid fungerat perfekt.

Hej!
Kör du med din elpatron el. kupévärmare och hur många grader håller du i bilen?

Mvh
Pilot

Toppen