• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinner campingen några gäster?

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag tycker en rimligt tolkning av "uppställning av husvagn" är att man kopplar loss vagnen från bilen och åker därifrån och lämnar vagnen stående. För naturligtvis kan det inte vara så, att man över huvud taget inte får stå där om man har en husvagn med sig. Då hade man ju inte kunnat besöka stället.

Dessutom är det en markerad P-plats med den generella regeln att 24 timmar är ok om inget annat är skyltat.

Diskuterade det här med min bror advokaten som hänvisade till en juridisk princip som säger att en "speciell regel" för något, överrider den "allmänna regeln" som gäller för samma sak. I det här fallet skulle man, med det som bakgrund, påstå att de speciella reglerna för p-platsen (24 timmar etc.) överrider den allmänna bestämmelsen för vad som gäller i naturreservatet i stort.

MVH
Hans
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Enligt beslut av Länsstyrelsen 1986-05-26 är området ett Naturvårdsområde (Naturreservat) och enligt samma beslut får man inte utan Länsstyrelsens tillstånd bland annat "ställa upp husvagn". Enligt reservatkartan så verkar parkeringen (finns bara en) ligga inom reservatets gränser. Då skulle det, precis som inom många andra skyddade naturvårdsområden, gälla ett förbud mot "uppställning av husvagn" just på den aktuella platsen.

Sedan kan man fråga sig vad syftet med att förbjuda uppställning av husvagnar, och vad är "uppställning av husvagn"; vad har tidsaspekten för betydelse? Att inte husbil nämns torde bero på att föreskriften är från 80-talet. Föreskrifterna syftar generellt till att skydda området mot förstörande åtgärder så som slitage, nedskräpning och en massa andra betydligt allvarligare hot. Därför kan man undra hur en på en parkeringsplats uppställd husvagn kan utgöra ett sådant hot som föreskrifterna syftar till? Straffet för för att bryta mot föreskrifterna är enligt MIljöbalken 29 kapitlet § 2a böter.

Jag förstår varför polismyndigheten inte vill "grotta ned sig" vidare i detta ärende.
Husvagn och husvagn ??Det är ju släpvagn i lagens mening och kan inte jämföras med husbilen ..den kan man inte ställa upp .
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Ja det är mycket man kan diskutera men polisen gjorde en rimlig bedömning. Det går inte helt klart se på bilden men det verkar vara en norsk (?) nummerplåt, åtminstone ser det inte ut att vara ett S på skylten och där är första problemet för polisen. Sedan innehåller bilden inget som på något sätt styrker ett brottsligt förfarande även om man som sagt kan diskutera.
Länsstyrelsen gjorde det lätt för sig att "skjuta över det på någon annans bord" även om det ställningstagandet tog lång tid att "värka fram".
Det ser ut att vara ett H på nummerplåten så det är troligen en turist från Ungern som kanske inte känner till alla våra regler så det kanske vi kan ha överseende med.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Vem är det som bestämmer vad mitt husbilsåkande "ska gå ut på"?
Troligen är det jag själv, och min sambo, och jag hoppas det förblir så i fortsättningen också.
Tar in på camping när andan faller på, fricampar när tillfälle ges till det, använder ställplatser när det passar oss.
Det är då ingen annan som skall lägga sig i hur, var och när vi använder vår husbil eller ska komma med riktlinjer hit eller dit!
Jag håller med dig fullständigt ,jag gör precis som jag vill
 
Toppen