• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinner campingen några gäster?

F

F.d. 32985

Guest
Då har Urshults camping fått kommunen att stoppa husbilar från att stå på parkeringen vid ena sjökanten mellan 24:00 - 06:00
Från början gick kommunen på den fria linjen och ville tillåta husbilar att stå på parkeringen hela natten. Men nu har kommunen givit vika för campingägaren och det kommer inom kort upp en skylt camping förbjuden mellan givna klockslag.
Det kan givetvis vara så att vissa bara parkerar, campar inte.. Men det kan också vara vissa som inte känner sig välkomna till platsen.

Undra om Urshults camping får fler gäster..?

Ovanstående är en sammanfattning av denna låsta artikel.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.919
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Å snart kommer den här tråden att fyllas på med folk som ondgör sig över allt som kostar pengar runt användandet av husbil samt att alla som ansluter till en elstolpe inte vet vad husbilsåkande verkligen går ut på.
Vem är det som bestämmer vad mitt husbilsåkande "ska gå ut på"?
Troligen är det jag själv, och min sambo, och jag hoppas det förblir så i fortsättningen också.
Tar in på camping när andan faller på, fricampar när tillfälle ges till det, använder ställplatser när det passar oss.
Det är då ingen annan som skall lägga sig i hur, var och när vi använder vår husbil eller ska komma med riktlinjer hit eller dit!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Den enda gången jag tar in på camping är när barn och barnbarn råkar stå där med sina husvagnar och då max en natt. Campingägarna påminner mig ständigt om alla negativa saker om fritid:
  • CampingKey
  • In/Ut-checkning med tillhörande köer
  • Prissättning där vi som husbilsåkare inte får valuta för pengarna, t ex el som vi inte vill ha
  • Fruktansvärd trängsel
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Vem är det som bestämmer vad mitt husbilsåkande "ska gå ut på"?
Troligen är det jag själv, och min sambo, och jag hoppas det förblir så i fortsättningen också.
Tar in på camping när andan faller på, fricampar när tillfälle ges till det, använder ställplatser när det passar oss.
Det är då ingen annan som skall lägga sig i hur, var och när vi använder vår husbil eller ska komma med riktlinjer hit eller dit!
Håller med precis. Det var det jag ironiskt menade. Därför blir jag lite uppgiven över alla som ondgör sig över att det är dyrt, att elstolpe är pest etc.
var och en gör som man själv vill och är beredd att betala för. Att sedan en kommun begränsar övernattning på vanliga p-platser är inget att bli upprörd över anser jag. Åk någon annan stans då.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
....begränsar övernattning på vanliga p-platser är inget att bli upprörd över anser jag. Åk någon annan stans då.
Du träffar verkligen huvudet på spiken med den slutklämmen på ditt inlägg. Det är just de alltmer vanliga begränsningarna för övernattning utanför campingar och anlagda ställplatser som försvårar för de som kanske inte vill stå på sådana platser varje natt. Det känns att friheten begränsas allt mer. Värst är det när det är fullt på campingen under högsäsong eller stängt under lågsäsong. Var står man då när förbudsskyltarna står som spön i backen? En oroande utveckling tycker jag.
 
F

F.d. 58689

Guest
Summa summarum kan väl debatten enkelt sammanfattas med att spontaniteten verkar begränsas och riskerar försvinna alltmer för de som spontanåker i sin husbil!!! Tyvärr nästan i samma takt som husbilsåkandet ökar!!
Eller?! :twitcy:
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Har skickat Mail till Urshult camping och frågat om dom tror att dom får fler gäster när inskränkningarna för parkering kommer att ske. Sade även att jag aldrig kommer att utnyttja deras camping.
Tycker att så många som möjligt hör av sig till husbilsnegativa campingar som arbetar för inskränkningar för husbilar. Skicka också till kommunledningarna och påpekar att vi passerar deras kommun till förmån för mer husbilsvänliga kommuner.
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Att campingar påverkar kommuner att inte tillåta dygnsparkering av husbilar innebär väl inte att de är husbilsnegativa.
Jag förstår inte den kopplingen. Att syftet är att få in fler husbilsnätter på campingen är väl ett rent affärsmässigt synsätt. Om det lyckas är en annan sak.
Det är väl kommunerna man ska påverka i stället.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det finns även campingägare med annan uppfattning. För två år sedan hade jag ett samtal med en campingägare om vad han ansåg om husbilar som övernattade på en parkering straks utanför campingen.
Hans svar var att han inte alls brydde sig om det, han menade att de som står där hade ändå inte tagit in på campingen om där hade blivit förbud att övernatta, de husbilar som kommer in på campingen gör det i vilket fall som helst oavsett antalet friövernattningar.
Det som han däremot var allvarligt oroad över var de ständigt ökande fordons och bränslebeskattningarna. De huvudsakliga gästerna på campingen var husvagnar och husvagnarna har blivit större och större vilket i sin tur kräver större dragbilar. Han ansåg att detta kan bli campingens undergång på några års sikt och han ville inte ha fasta åretrunt platser med villavagnar eller ständigt uppställda husvagnar då detta krävde ett helt annat bygglov då det då räknades som permanent boende.
Hur det blir får framtiden utvisa men jag tror inte heller att övernattningsförbud gynnar campingarna. Vi själva har t.ex helt slutat att besöka en del orter efter många års besök då förbudsskyltarna dykt upp.
 
F

f.d. 53452

Guest
Om man är i dessa trakter och vill njuta av landskapet och naturen så finns ett alternativ i form av Mjölknabbens camping. Ett underbart ställe som i och för sig kostar lite mer men det är värt varenda krona. Såvitt man nu inte är ute för att "gratiscampa", men då kan man ställa sig var som helst i närheten under förutsättning att man håller sig inom allemansrätten och terrängkörningslagen. Dessa snikna campingägare som vill ha avkastning på sina investeringar och betalt för sitt arbete är ju för hemska. OBS: IRONI!
Men att Mjölknabben är underbart tror jag alla som varit där skriver under på.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Den enda gången jag tar in på camping är när barn och barnbarn råkar stå där med sina husvagnar och då max en natt. Campingägarna påminner mig ständigt om alla negativa saker om fritid:
  • CampingKey
  • In/Ut-checkning med tillhörande köer
  • Prissättning där vi som husbilsåkare inte får valuta för pengarna, t ex el som vi inte vill ha
  • Fruktansvärd trängsel
Jag håller med dig när det är så tar jag inte in på camping, men jag tycker nog att det är ganska ofta som jag går in och betalar en mindre summa, visar inget kort och får ta valfri plats ingen trängsel! Lugn och skönt till skillnad mot många överfulla Ställplatser med många vassa armbågar för att dom ska få plats med sina möbler. Tur att man inte använder servicehusen för där är det kö på morgonen! Hur Urshults camping är det vet jag inte men jag bojkottar också den efter vad jag läst!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det for förbi en nyhetsblänkare ganska nyligen (1-2 månader sedan) om någon som hade blivit polisanmäld för att denne hade övernattat på en plats där anmälaren tyckte det var campingförbud. Polisen lade ner ärendet. I princip var väl motivet till nedläggningen: "Vi har viktigare saker att syssla med".

Så det är inte så lätt att få ett prejudikat. ;) :)

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hittade notisen:

Kollade upp campingförbudet också. Såvitt jag kunde se i förskrifterna för Närsholmen finns inget campingförbud på platsen. Sedan kan man ju diskutera sättet att parkera, men det är en annan fråga.

MVH
Hans
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Hittade notisen:

Kollade upp campingförbudet också. Såvitt jag kunde se i förskrifterna för Närsholmen finns inget campingförbud på platsen. Sedan kan man ju diskutera sättet att parkera, men det är en annan fråga.

MVH
Hans
Varje länstyrelsen utfärdar regler för sina naturskyddade områden. Ibland gäller förbud att övernatta inom området. Där behöver man inte fundera vad som är camping eller inte. Ofta ligger det en parkering utanför alldeles intill. Där är det oftast vanliga parkeringsregler som gäller, alltså ok att övernatta förutsett att man beter sig som folk.
 
F

f.d. 53452

Guest
Hittade notisen:

Kollade upp campingförbudet också. Såvitt jag kunde se i förskrifterna för Närsholmen finns inget campingförbud på platsen. Sedan kan man ju diskutera sättet att parkera, men det är en annan fråga.

MVH
Hans
Ja det är mycket man kan diskutera men polisen gjorde en rimlig bedömning. Det går inte helt klart se på bilden men det verkar vara en norsk (?) nummerplåt, åtminstone ser det inte ut att vara ett S på skylten och där är första problemet för polisen. Sedan innehåller bilden inget som på något sätt styrker ett brottsligt förfarande även om man som sagt kan diskutera.
Länsstyrelsen gjorde det lätt för sig att "skjuta över det på någon annans bord" även om det ställningstagandet tog lång tid att "värka fram".
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Enligt beslut av Länsstyrelsen 1986-05-26 är området ett Naturvårdsområde (Naturreservat) och enligt samma beslut får man inte utan Länsstyrelsens tillstånd bland annat "ställa upp husvagn". Enligt reservatkartan så verkar parkeringen (finns bara en) ligga inom reservatets gränser. Då skulle det, precis som inom många andra skyddade naturvårdsområden, gälla ett förbud mot "uppställning av husvagn" just på den aktuella platsen.

Sedan kan man fråga sig vad syftet med att förbjuda uppställning av husvagnar, och vad är "uppställning av husvagn"; vad har tidsaspekten för betydelse? Att inte husbil nämns torde bero på att föreskriften är från 80-talet. Föreskrifterna syftar generellt till att skydda området mot förstörande åtgärder så som slitage, nedskräpning och en massa andra betydligt allvarligare hot. Därför kan man undra hur en på en parkeringsplats uppställd husvagn kan utgöra ett sådant hot som föreskrifterna syftar till? Straffet för för att bryta mot föreskrifterna är enligt MIljöbalken 29 kapitlet § 2a böter.

Jag förstår varför polismyndigheten inte vill "grotta ned sig" vidare i detta ärende.
 
Toppen