• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vindskydd för taklucka

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025
Jag har läst tidigare här på forumet om att en del har monterat ett vindskydd framför takluckan, som göra att vinden enklare ska glider över. Det finns både färdiga att köpa från Fiamma och en del har tillverkar en själv av aluminium plåt.
Frågan är fungerar det? Blir vindbruset från takluckan mindre?

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vindskydd för taklucka

På nån bil har vi har ägt så bockade jag till en plåt som jag limmade framför takluckorna....bara ca 5cm hög och som gick utanför takluckorna ca 10-15cm men ca 45 graders vinkel.
Funkade kanon vad jag minns:)
Jag kollade på Fiammas spoilers, men verkade lite overkill i mina ögon.
Fast sitter luckan i bilens framkant och lutar lite så kanske det behövs en högre.

Jag läste en test om Carthagos T-line med en lucka över förarplatsen och testen beskrev att det kom ett störande ljud från luckan vid högra fart eller kraftig motvind:(
Då skulle jag iaf montera en spoiler framför luckan på studs;)

Det borde vara många som har liknande erfarenheter!

ELLER:confused:

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Man riskerar inte att få något annat vindbrus/ljud från plåt "vinkeln" spoiler man monterar dit?

Arne Berger

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
5057
Medlemskap
2025

Vi hadde vindbrus fra den store takluken som sitter helt foran på vår halvintegrerte husbil. Når det blåste var det også en viss slamrelyd.

Det var for liten plass til Fiamma-spoileren, derfor fikk jeg laget en av klar Lexan. Jeg monterte den i vår, og det har fungert veldig bra i sommer. Ikke noen slamring i sterk vind og nesten ikke vindbrus. Fordi den er av klar Lexan er den nesten ikke synlig.

Spoileren ble laget av glassmester etter mine mål.

Mvh Arne

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025

Jag har läst tidigare här på forumet om att en del har monterat ett vindskydd framför takluckan, som göra att vinden enklare ska glider över. Det finns både färdiga att köpa från Fiamma och en del har tillverkar en själv av aluminium plåt.
Frågan är fungerar det? Blir vindbruset från takluckan mindre?

Jag är också inne på att hitta något vindskydd då det låter mycket på våran husbil, i detta fall en alkov. Det jag hittade av tidigare inlägg var att det skulle minska 60% och då tänker jag pröva det. Som jag sett det så är Fiamma-spoilern ett hett alternativ då man kan välja olika längder. Jag vore tacksam om någon som testat detta svarade.

F

F.d. 50069

Guest

Man riskerar inte att få något annat vindbrus/ljud från plåt "vinkeln" spoiler man monterar dit?

Nää, det fick vi inte. Fast betänk att det här var i början på 90-talet och bilarna var lite hip som hap ibland:oops:
Jag kan även berätta att jag byggde en liten spoiler till bodelsdörren på samma bil som började glipa och fräsa i normal landsvägsfart, he he!

Fördelen med bilarna på den tiden var att man kunde fixa det mesta själv som krånglade;)
Samt att köpte man en ny bil ena året så fick man mer i inbyte än vad bilen kostade om man bytte upp sig året efter, vilket vi gjorde några gånger:D

Nackdelen var att det tog ett par timmar och krävde hjälp för att skapa en annons på TEXT TV, om man ville vara extra duktig och sälja själv.....he he.
Sen krävde de eventuella kunderna foto.....och då blev det ett fullt sjå med den analoga kameran och ner till fotoaffären och framkalla, för att se om nåt kort blev OK.
Sen ett brev med kortet och frankera och sen på lådan, hujedamej!

Ja, det var ett litet bestyr som man har glömt.....allt var inte bättre förr;)

Senast redigerad av en moderator:
Toppen