• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vindrutetorkarproblem, Concorde

Dykarn

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nacka
HBK-Nr
4614
Medlemskap
2023
Någon som har erfarenhet av nedan problem?

Vindrutetorkarna går kontinuerligt oavsett vad. Det enda som går att välja är hög eller låg hastighet, inte intervall eller avstängt. Ibland, efter en halvtimme eller så, så stannar torkarna plötsligt om väljarspaken står i läge avstängt men då inte i det normala viloläget utan var som helst inom området ca 40 % från viloläget. Oavsett hur jag startar torkarna, genom vindrutespolning eller bara torka så är fenomenet detsamma.


Tacksam för kommentarer


Lasse
 
Sv: Vindrutetorkarproblem, Concorde

Hej jag hade samma problem på min Liner 990, bytte ett relä under instrumentpanelen.
Mvh. Lasse
 
Senast ändrad:
Sv: Vindrutetorkarproblem, Concorde

Som första steg skulle jag rengöra samtliga flatstifter och elanslutningar till manicken. Spraya också WD40 som lär vara bra mot oxididation. Använd en liten, miniatyr mässingsborste från Biltema för att rengöra ytorna. Mät spänningen till manicken samtidigt som du rör sladdarna för att lokalisera felet. Jordkabeln?
Tillfälliga, sporadiska fel tyder i regel just en kontaktfel...
 
Sv: Vindrutetorkarproblem, Concorde

Styrningen till detta brukar sitta i torkarmotorn, lite beroende vad du har för årsmodell, Fiat,Iveco,MB, osv. Kan gå att köpa lös annars hela motorn.
 
Sv: Vindrutetorkarproblem, Concorde

Hade ett liknande beteende på min och var på väg att byta ut hela motorn. Det visade sig dock att de tryckt i för mycket fett i motorn som kommer ut över kontaktblecken i den. Detta gör att den inte hittar ändlägen och inte stängs av riktigt.

Om man monterar ut torkarmotorn och öppnar upp den så är det bara att torka bort allt överflödigt fett och skruva ihop den igen.

Hoppas att det ordnar sig!
 
Sv: Vindrutetorkarproblem, Concorde

Felet nu åtgärdat.
Sökte och fann orsaken till mitt problem. Med hjälp av mätinstrument samt en pannlampa av den kraftigare modellen fann jag att orsaken till problemet var ett illa placerat kontaktblock. Blocket/kontakterna hade ärgat ihop totalt. Märkligt att Concorde placerar ett helt oskyddat kontaktblock på ett för vägsmuts mycket utsatt ställe. Bilen är endast 1,5 år gammal.
Med hjälp av 5.56, lite mekanisk nötning samt tryckluft är nu problemet åtgärdat
Tack alla som kommit med råd
 

Bilagor

  • Kontaktdon_2Webb_G4A7099.jpg
    Kontaktdon_2Webb_G4A7099.jpg
    1 MB · Visningar: 5
  • Kontaktdon_3Webb_G4A7098.jpg
    Kontaktdon_3Webb_G4A7098.jpg
    1,1 MB · Visningar: 3
  • Kontaktdon_3CropWebb_G4A7098.jpg
    Kontaktdon_3CropWebb_G4A7098.jpg
    840,2 KB · Visningar: 2
Sv: Vindrutetorkarproblem, Concorde

Märkligt att Concorde placerar ett helt oskyddat kontaktblock på ett för vägsmuts mycket utsatt ställe. Bilen är endast 1,5 år gammal.

Du måste väl förstå att de inte har råd att kosta på en skyddad placering på en så billig bil. Den fungerade ju när husbilen lämnade fabriken :swoon:.
 
Sv: Vindrutetorkarproblem, Concorde

Linda in kontakten med vulkteip! Eventuellt lite batteripolfett på kontakterna först.
// Göte J
 
Sv: Vindrutetorkarproblem, Concorde

Så där ser inte kontaktstycken ut på en modern Fiat. Däremot såg det ut så på 80-90 talet, men inte idag. Nu är det fuktskyddade kontakter.
 
Tillbaka
Toppen