• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vindrutetorkarmotorn

  • Startad av Startad av F.d. 13924
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 13924

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Dethleff
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 71
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Globetrotter
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Elsystem
Vindrutetorkarna fungerar inte, vad kan det vara för fel, kan det vara säkringen?
Var sitter torkarmotorn, kanske kan det vara oxidering vid kontakterna?
 
Om det är en Ducato-grund till husbilen borde torkarmotorn sitta uppe till V
i motorrummet, storlek som ölburk.
Troligen omgiven av en "gummistrumpa".

Om jag har fel, låt någon dra i en torkararm mens du tittar i motorrummet
så ser du var det rör sig. Säkringen borde sitta under diskret lucka i handskfacket.

Oxider är ALDRIG välkomna, slipa bort och lägg på smörjfett.
 
Tack Hans/SMOETT, jo säkringarna finns i handskfacket, men jag kan inte se att nån är trasig. Och jag ska kolla i motorrummet till vänster en gång till.
 
Hej!

Kolla om du har ström fram till torkarmotorn , Om du har ström lossa torkararmarna och spreja rostskyddsmedel på axlarna , montera tillbaka armarna och hjälp armarna. Det är bara att hoppas att inte motorn har bränt!
Lycka till!!
 
Tyvärr, Kopparn,
så har jag råkat ut för att säkringen SER hel ut men vid spänningsmätning över säkrings-
hållaren så var det full spänning = avbrott i säkringen. snacka om luring!

Alltså är det "matnyttigt" att ha ett universalinstrument med i husbilen och lära sig hur det
hanteras.

Jag har, ofrivilligt(!), lärt mig att torkarmotorn tyx tåla rätt mycket stryk.
Den blev den gången stekhet men fungerar idag felfritt.

*Lycka till!
 
Hans / SM0ETT skrev:
Om det är en Ducato-grund till husbilen borde torkarmotorn sitta uppe till V
i motorrummet, storlek som ölburk.
Troligen omgiven av en "gummistrumpa".

Om jag har fel, låt någon dra i en torkararm mens du tittar i motorrummet
så ser du var det rör sig. Säkringen borde sitta under diskret lucka i handskfacket.

Oxider är ALDRIG välkomna, slipa bort och lägg på smörjfett.

Förmodligen har spindeln mellan torkararm ock länkreglage till torkarmotor kärvat, tag bort torkararmar samt hela paketet med motor och länkreglage,lyft ut hela paketet och inifrån motorrum sätt det i ett skruvstycke demontera spindel tag bort eventuell rost smörj upp och sätt tillbaka. Lycka till
 
Alphan skrev:
Förmodligen har spindeln mellan torkararm ock länkreglage till torkarmotor kärvat, tag bort torkararmar samt hela paketet med motor och länkreglage,lyft ut hela paketet och inifrån motorrum sätt det i ett skruvstycke demontera spindel tag bort eventuell rost smörj upp och sätt tillbaka. Lycka till
Jo, jag hitta en trasig säkring, hoppas det är till torkarna, så det inte är nåt annat
 
Tillbaka
Toppen