• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vindrutetorkarmotor automatsäkring?

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025
Har en helintegrerad Rapido med 3 vindrutetorkare. Torkarna går ibland men oftast när dom bäst behövs strejkar motorn. I Fiats instruktionsbok står att den automatiska säkringen till torkarmotorn kan utlösas men, vänta några sekunder så ska den gå igen. Har pratat med några Fiatverkmästare men dom känner inte till någon automat säkring för vindrutetorkarna. Jag hänvisar till texten och då blir dom tysta.
Någon som vet var säkringen sitter eller hur åtgärdar jag problemet.
Lars-Åke

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Vindrutetorkarmotor automatsäkring?

Jag vet inte hur det ser ut på Fiat men för länge sedan var jag på motorer till strålkastartorkare (Bosch?). Dessa var utrustade med "automatsäkringar" i form av ett PTC-motstånd i serie. Alltså inbyggt i själva motorenheten. PTC-motståndet var avpassat så att det var lågohmigt vid normal motorström men om något kärvade och motorstömmen ökade över ett gränsvärde blev PTC-motståndet högohmigt och begränsade strömmen till ett hållvärde som motorn tålde! Återställning av en sådan automatsäkring sker genom att stänga av strömmen så PTC-motståndet kallnar.
Gissningsvis innehåller din torkarmotor den typen av skydd. Jag skulle nog kolla länkaget och bussningar så det inte kärvar någonstans. Ev. smörja om det verkar så!
// Göte J
Här exempel på PTC-säkringar: Återställningsbara säkringar | Återställningsbar säkring | Farnell element14 Sverige

Senast ändrad:

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Vindrutetorkarmotor automatsäkring?

Helt rätt Göte J. Strålkastarmotorerna från Bosch, har ett PTC motstånd, till skydd. Torkarmotorn i det här fallet kan ha en bimetall brytare. Som du påpekar så bör man kolla att torkararmarna, inte kärvar. Man får försöka koppla bort länkarmen till motorn och känna att torkarna går lätt, i uppfällt läge. Har själv lagat åtskilliga kärvande torkare, genom åren. Ibland kan man laga dom, genom att slå ur axlarna och putsa av rost och annan beläggning, samt lägga i nytt fett. Obs sitter ofta nån liten låsring, runt axeltappen. Annars är det nya grejer som gäller. Bara att hoppas att torkaranläggningen sitter vettigt monterad. :)

Toppen