F
F.d. 53198
Guest
Det är en Fiat från 2007 och vindrutetorkaren la tvärt av utan minsta förvarning. Säkringen är hel och ingenstans doftar det brunnen elektronik.
Förarsidans arm satt som helsvetsad, inte antydan till glapp trots rejäl belastning så min misstanke gick till ett väl skuret lager. Plockade loss hela aggregatet för att lirka med andra medel. Döm om min förvåning när allt mekaniskt går mjukt som i en Rolexklocka. Minst sagt oväntat, chassiet kommer ju från Italien?
Dock var det nästan lögn i h**vete att sära elkontakten från motorn. Efter brutalt övervåld lossnade den och det visade sig att yttersta kontakten, vad jag förstår jord, har överhettat och plasten internt omlokaliserats å det grövsta, dock ej synligt på utsidan.
Till motorn går 5 ledningar, den nämnda jorden (märkt 1 på kontakten), en 12 V matarkabel (2) och tre mycket klena ledningar (3, 4 och 5), de senare gissningsvis 0.5 mm2 eller mindre.
När jag slår på tändningen och manipulerar torkarspaken så klickar det från ett (förmodligen) internt relä i motorn, i "enslagsläge" och maxfart. Dock vaknar inte motorn. I övriga positioner händer inte ett vitten. Jag har tagit bort kåpan runt rotorn inklusive magneterna och där fanns rost och div. aluoxider trots en hel O-ring. Nu är detta gish bortstädat och det jag identifierar/tror är tempsäkringen verkar vara hel och i till-läge.
Hur kan jag koppla motorn till en yttre strömkälla för att kolla om den är frisk? Min misstanke ligger hos det interna reläet (eller om det är fler). Alternativt att blinkerspaken inte sänder rätt styrsignaler. Någon slags aktivitet har jag mätt med voltmeter men strömmen räcker inte för att en "kontrollmejsel" ens skall glöda.
Vid mätning med analog ohmmeter (för att kolla ev. slutna strömkretsar genom styrledningarna till blinkerspaken) så klickade det svagt vid en kombination jag inte minns. I dörrlåsen.
Någon som råkat ut för detta och kan hjälpa mig, eller?
/ Erik i ett varmt Umeå där det åskat lite tveksamt, som vore det ett kommunalt projekt.
Förarsidans arm satt som helsvetsad, inte antydan till glapp trots rejäl belastning så min misstanke gick till ett väl skuret lager. Plockade loss hela aggregatet för att lirka med andra medel. Döm om min förvåning när allt mekaniskt går mjukt som i en Rolexklocka. Minst sagt oväntat, chassiet kommer ju från Italien?
Dock var det nästan lögn i h**vete att sära elkontakten från motorn. Efter brutalt övervåld lossnade den och det visade sig att yttersta kontakten, vad jag förstår jord, har överhettat och plasten internt omlokaliserats å det grövsta, dock ej synligt på utsidan.
Till motorn går 5 ledningar, den nämnda jorden (märkt 1 på kontakten), en 12 V matarkabel (2) och tre mycket klena ledningar (3, 4 och 5), de senare gissningsvis 0.5 mm2 eller mindre.
När jag slår på tändningen och manipulerar torkarspaken så klickar det från ett (förmodligen) internt relä i motorn, i "enslagsläge" och maxfart. Dock vaknar inte motorn. I övriga positioner händer inte ett vitten. Jag har tagit bort kåpan runt rotorn inklusive magneterna och där fanns rost och div. aluoxider trots en hel O-ring. Nu är detta gish bortstädat och det jag identifierar/tror är tempsäkringen verkar vara hel och i till-läge.
Hur kan jag koppla motorn till en yttre strömkälla för att kolla om den är frisk? Min misstanke ligger hos det interna reläet (eller om det är fler). Alternativt att blinkerspaken inte sänder rätt styrsignaler. Någon slags aktivitet har jag mätt med voltmeter men strömmen räcker inte för att en "kontrollmejsel" ens skall glöda.
Vid mätning med analog ohmmeter (för att kolla ev. slutna strömkretsar genom styrledningarna till blinkerspaken) så klickade det svagt vid en kombination jag inte minns. I dörrlåsen.
Någon som råkat ut för detta och kan hjälpa mig, eller?
/ Erik i ett varmt Umeå där det åskat lite tveksamt, som vore det ett kommunalt projekt.
Senast redigerad av en moderator: