• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vindrutetorkaren har lagt av

F

F.d. 53198

Guest
Det är en Fiat från 2007 och vindrutetorkaren la tvärt av utan minsta förvarning. Säkringen är hel och ingenstans doftar det brunnen elektronik.

Förarsidans arm satt som helsvetsad, inte antydan till glapp trots rejäl belastning så min misstanke gick till ett väl skuret lager. Plockade loss hela aggregatet för att lirka med andra medel. Döm om min förvåning när allt mekaniskt går mjukt som i en Rolexklocka. Minst sagt oväntat, chassiet kommer ju från Italien?

Dock var det nästan lögn i h**vete att sära elkontakten från motorn. Efter brutalt övervåld lossnade den och det visade sig att yttersta kontakten, vad jag förstår jord, har överhettat och plasten internt omlokaliserats å det grövsta, dock ej synligt på utsidan.

Till motorn går 5 ledningar, den nämnda jorden (märkt 1 på kontakten), en 12 V matarkabel (2) och tre mycket klena ledningar (3, 4 och 5), de senare gissningsvis 0.5 mm2 eller mindre.

När jag slår på tändningen och manipulerar torkarspaken så klickar det från ett (förmodligen) internt relä i motorn, i "enslagsläge" och maxfart. Dock vaknar inte motorn. I övriga positioner händer inte ett vitten. Jag har tagit bort kåpan runt rotorn inklusive magneterna och där fanns rost och div. aluoxider trots en hel O-ring. Nu är detta gish bortstädat och det jag identifierar/tror är tempsäkringen verkar vara hel och i till-läge.

Hur kan jag koppla motorn till en yttre strömkälla för att kolla om den är frisk? Min misstanke ligger hos det interna reläet (eller om det är fler). Alternativt att blinkerspaken inte sänder rätt styrsignaler. Någon slags aktivitet har jag mätt med voltmeter men strömmen räcker inte för att en "kontrollmejsel" ens skall glöda.

Vid mätning med analog ohmmeter (för att kolla ev. slutna strömkretsar genom styrledningarna till blinkerspaken) så klickade det svagt vid en kombination jag inte minns. I dörrlåsen.

Någon som råkat ut för detta och kan hjälpa mig, eller?

/ Erik i ett varmt Umeå där det åskat lite tveksamt, som vore det ett kommunalt projekt.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Vindrutetorkaren har lagt av

Ska prova efter maten, men tillåter mig tvivla. Den har utsatts för det mesta så när som att få ett eget Facebook-konto. Men det kommer kanske, om den fortsätter trilskas.

/ Erik

F

F.d. 25666

Guest

Om kabelskon har bränt pga dålig kontakt så bör du byta den först och sen mäta späningen till motorn.

F

F.d. 53198

Guest

God tanke, men det är redan gjort så långt det går. Mäter direkt på hanstiften i motoranslutningen där inga skador finns. Går inte att finna någon genomgående ström från +in och till någon enda punkt på "rotorsidan", inte ens på kolen.

Förmodligen ligger ett ev. brott dolt inne där jag hör de reläklick som jag beskrev i första frågan. Tyvärr är den kåpan mycket gediget sammannitad med resten. Vill inte bryta den fogningen om det kan finnas annat att testa.

En tänkbar hypotes är att det krävs en listig kombination av styrsignaler för att aktivera reläfunktionen och att felet ligger någonstans bortåt torkarspaken.

/ Erik

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025

Fick du ordning på torkarna? Jag har själv ett mystiskt fel på mina nämligen. De stannar om jag måste köra dem i maxfart och de stannar också om jag kör dem "torrt". Om jag kör dem manuellt i långa intervall, när det är blött på rutan går de utan problem. Vet inte om det finns något som kan bli överhettat och börka kärva.

F

F.d. 53198

Guest

Fick du ordning på torkarna?
Nej. Men lärt mig en hel del om hur innanmätet sannolikt fungerar. När det fungerar, vill säga. Det gick bra att borra ut nitarna i växelhuset för att komma åt lödsidan på kretskortet och släpkontakterna som drar ned torkarna i viloläge. Motorn fungerade alldeles utmärkt när jag kopplade det till 12V och endera av låg- eller högfartskontakt.

För att komma åt reläet valde jag att såga loss kåpan på utsidan med ett bågfilsblad. Där under fann jag ett Fujitsu 512ND12 dubbelt växlande på 30A. Spolarna har en gemensam 12V matning och aktiveras genom att man jordar spolarna, endera eller båda.

Det ena reläet, låt mig kalla det A, "väljer" om strömmen skall komma från ordinarie 12V eller från släpkontakterna. Den strömmen matas vidare till relä B som i sin tur sänder vidare till motorns låg- eller högfartskontakt.

Såvitt jag fann efter att ha mätt och kopplat på olika sätt var att båda reläerna verkade "klicka" förtroendeingivande, men det blev likafullt ingen ström till någon av motorkontakterna.

Så testade jag att koppla samman släpkontakterna för att eliminera inverkan av relä A. Och det vart snurr! Men det är med en isärplockad motor och en massa kabel emellan.

Byta motor är väl det normala alternativet, men så är det ju tidsaspekten, hinner jag få hem en ny i tid? Alternativt kan jag ju försöka att bygla släpkontakterna och acceptera att viloläget blir hipp som happ. Hittar jag igen min tennsug kanske jag provar att plocka bort dubbelreläet och ersätta det med ett par bautastora på sladdar utanför.

Ett problem med att bygla släpkontakterna är att de tar sin ström via en klenare matning, men det kan väl ordnas.

/ Erik

F

F.d. 53198

Guest

Byta motor är väl det normala alternativet, men så är det ju tidsaspekten, hinner jag få hem en ny i tid? Alternativt kan jag ju försöka att bygla släpkontakterna och acceptera att viloläget blir hipp som happ
/ Erik
Bara för att visa torkarmotorn att det är jag som bestämmer så lödde jag in en matarkabel på ena släpkontakten och fick på så sätt motorn att fungera. Typ.

Som jag förutsåg så stannade den där jag bröt strömmen, men som nödfallslösning skulle det ha dugt. Men jag valde att bjuda remi och beställde en motor. Via diverse skrotannonser gick det att få tag i begagnat för 2000:-, på den lokala Fiat-verkstaden ville man ha 1475:- vilket avgjorde saken.

I samma veva borrade jag upp dräneringshålet i den lilla plaskdammen där förarsidans torkare badar och fäste en 3/4" slang som dränering nedåt. Skall göra samma sak på passagerarsidan om det fungerar tillfredsställande.

Var dag lär man sig något nytt. Om man vill.

/ Erik

F

F.d. 53198

Guest

De stannar om jag måste köra dem i maxfart och de stannar också om jag kör dem "torrt". Om jag kör dem manuellt i långa intervall, när det är blött på rutan går de utan problem. Vet inte om det finns något som kan bli överhettat och börka kärva.
Vad jag förstår finns ett överbelastningsskydd dolt inne i motorkåpan. Antag att det är felaktigt, då kanske det löser ut för lätt. Tror knappast att det kan bytas på något rimligt sätt.

Jag kunde inte alls röra torkararmarna ens med våld och trodde först att ena eller båda kärvade, men det berodde istället på en oanad precision i uppbyggnaden. Mitt förslag är att du bänder loss armarna från "kulorna" på motorns vevstake. Då märker du om det kärvar i torkararmarnas lager. Om så är kan du borra upp ett eller flera hål rakt in i aluminiumgodset till axeln och spruta in kapillärolja. Hur länge det håller har jag ingen aning om.

/ Erik

Toppen