• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vindrutetorkaren går "utanför marginalen" ibland

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 15
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: Contura 632SB
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Ospecificerat
Hejsan,

på vår Fiat Ducato15-2005 fungerar vindrutetorkarna helt OK vid måttliga hastigheter eller stillastående. De parkerar också i ett som jag tror riktigt läge, horisontellt. När jag känner på torkararmarna känns det rimligt stabilt och utan nämnvärt glapp. Men vid hastigheter från 100 och uppåt, eller kraftig vind, blir svepet för stort och förarsidans torkare börjar gå ut på gummilisten vid främre stolpen. Förutom lite oljud så skapar det här också ett "studsande" på återsvepet så den torkar inte ordentligt. Känner också lite oro för att det skulle kunna få torkaren att lossna från armen.

Är det någon som har en trolig förklaring (inte vilda gissningar) vad detta kan bero på?

Tack

Mats

F

F.d. 53044

Guest
Hej Mats. Du kan titta om torkaren går att flytta till ett lägre läge .Att torkaren studsar på tillbakavägen är nog dåligt blad eller för dåligt spänn i torkararmen.

MiKi

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Hej Tengberg Din oro kan nog vara befogad. För ca två månader sedan betedde sig våran vindrutetorkare likadant. Den gick också av genom att den vred sönder sig i fästet. Turligt nog kunde vi ganska omgående få en ny via Landvetter. Har också Fiat Ducato 2005

F

F.d. 53074

Guest
Hej! Har en Fiat Ducato 2007 där vänster torkarblad betedde sig likadant. Rätt som det var föll gummit nästan av, nästan hela hängde utanför armen och verkningsgraden var nära 0. Det visade sig att plastbiten som ska fungera som "stoppkloss" hade ramlat av. Inte bra i sydeuropeiskt skyfall... Nytt blad = 627 kr. Säljes tydligen endast som hel sats med båda bladen av någon anledning. Så nu har jag ett högerblad som ligger och torkar...:cool:

Kjell

F

F.d. 53074

Guest
Torkarbladet består av två gummidelar där själva bladet är fäst vid "ytterdelen" som sitter fast i torkararmen. Det är något slags små metallkrampor som håller ihop de två delarna. I båda ändarna av bladet sitter "stoppklossarna". Om en av dessa ramlar av så går det att dra loss den gummidel som ligger mot glaset. I mitt fall lossnade den övre stoppklossen vilket fick till följd att gummit slungades ut av centrifugalkraften varje gång torkaren gjorde en torkrörelse. Inge bra.:cool:

Kjell

Toppen