• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Vindrutetorkare

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Infästningen till stag för tre vindrutetorkare har lossnat. Ser ut så här -uppe till vänster. Fiat verkstad kunde inte laga -för hård metall att borra i. Rek kontakt med Hymer för byte av torkarsegmentet. Har någon förslag på provisorisk lagning? Åker på semester 19/6 och innan dess lär ju inte Hymer hinna ordna detta.
Tacksam för förslag!


D2349090-D04F-4F06-8CC0-2A51799B99FD.jpeg
 

Mossberg

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
28748
Medlemskap
2024
Infästningen till stag för tre vindrutetorkare har lossnat. Ser ut så här -uppe till vänster. Fiat verkstad kunde inte laga -för hård metall att borra i. Rek kontakt med Hymer för byte av torkarsegmentet. Har någon förslag på provisorisk lagning? Åker på semester 19/6 och innan dess lär ju inte Hymer hinna ordna detta.
Tacksam för förslag!
Jag är frestad att erbjuda dig praktisk hjälp, men då blir du tvungen att köra till Falkenberg.

Är det en helintegrerad bil?

//P-O
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Ja en hymer b 614-10.
Tack för erbjudandet men jag kan få hjälp i Åsa om några dagar. Men det vore ju bra att veta vad man skulle kunna göra om du vill berätta!
 

Mossberg

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
28748
Medlemskap
2024
Ja en hymer b 614-10.
Tack för erbjudandet men jag kan få hjälp i Åsa om några dagar. Men det vore ju bra att veta vad man skulle kunna göra om du vill berätta!
Bra att du får hjälp, hoppas det löser sig.
Nej tyvärr, jag kan inte ge några tips utan att ha kollat och känt på grejerna.

//P-O
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Min torkarmotor la av i påskas, men det löste jag med att köpa Rain Off. Och det funkar faktiskt så att det går att köra. Nu har du en helintegrerad, men det kanske funkar bättre. Ett tips i nöd.
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Här kommer en rapport:
Fick hjälp att laga provisoriskt av min hjälpreda i Åsa och gör nu keramisk behandling av framrutan.
Hymer kunde bara erbjuda byte av hela torkarsegmentet för det facila priset av 11156 kr exkl arbete!
Hoppas detta räcker!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, i den tråden är det ju väldig diskussion om verktyg som inte används så ofta på verkstaden och oljebytena skall betala.

Jag förstår en verkstad som inte vill ta sig an det jobbet, man behöver ju bara titta på det misskötta och rostiga länkaget för att förstå
att bulten har gått av p.g.a. att det har kärvat och att troligen övriga leder kärvar också, om man då lägger timmar på att försöka få till det,
vill kunden förmodligen inte betala om man inte lyckas, om man lyckas få igång det har man ändå ett garantiåtagande på jobbet som lätt kan resultera i en reklamation och ytterligare ett antal timmars arbete utan ersättning.
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Jag förstår en verkstad som inte vill ta sig an det jobbet, man behöver ju bara titta på det misskötta och rostiga länkaget för att förstå
att bulten har gått av p.g.a. att det har kärvat och att troligen övriga leder kärvar också, om man då lägger timmar på att försöka få till det,
vill kunden förmodligen inte betala om man inte lyckas, om man lyckas få igång det har man ändå ett garantiåtagande på jobbet som lätt kan resultera i en reklamation och ytterligare ett antal timmars arbete utan ersättning.
Verkstaden skulle försöka laga i en akut situation. Vi var helt överens.
Hur sköter man dessa delar?? Jag har bara ägt bilen ett halvår. Bilen innan med samma konstruktion hade jag i 11 år och det var inga problem med torkarna och det utan någon service.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Verkstaden skulle försöka laga i en akut situation. Vi var helt överens.
Hur sköter man dessa delar?? Jag har bara ägt bilen ett halvår. Bilen innan med samma konstruktion hade jag i 11 år och det var inga problem med torkarna och det utan någon service.

En skvätt olja vore ju inte fel, förmodligen har väl föregående ägare inte varit särskilt noga med bilen eftersom det ser så ut. Hur gammal är bilen, är den köpt av handlare eller privat?
 
Toppen