• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Vindrutetorkare problem

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Bilen är en Fiat ducato 3.0l. X250 modellen 2008 och frammåt.

Ibland får min vindrutetorkare för sig att inte starta när jag slår på dom. Ibland om dom gör så så och jag väntar ett tag typ några minuter börjar dom funka igen och kan gå i timmar om det behövs. Sen kan det upprepas nästa körning.

Ibland om jag väljer intervall så funkar dom ett tag och sen lägger dom av. Även där funkar dom igen om jag väntar.

Finns det nått relä som är kopplat till torkarna? Säkring är hel.

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Det hände mig med. Köpte ny motor på Autodoc. Gick inte att beställa på regnr pga helintegrerad Dethleffs 6910. 2011.
Det blev att använda beteckning som fanns på motorn och söka på Autodoc.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej vi hade samma problem och det blev bara värre med tiden kollade relän mm, det blev till o byta torkar motorn, fanns hyfsat billigt på ebay.de
Blir nog ny motor om jag inte hittar vilket relä som gäller....

En följdfråga. Motor har jag hittat. Någon som vet vad den 2 delade plasten under framrutan heter? Sökt på autodock men hittar inte

MiCam

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
39485
Medlemskap
2025
Svår del att hitta "skydd under vindrutan" = Verkleidung unter Windschutzscheibe.
Men tror det är denna du ska ha

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Bilen är en Fiat ducato 3.0l. X250 modellen 2008 och frammåt.

Ibland får min vindrutetorkare för sig att inte starta när jag slår på dom. Ibland om dom gör så så och jag väntar ett tag typ några minuter börjar dom funka igen och kan gå i timmar om det behövs. Sen kan det upprepas nästa körning.

Ibland om jag väljer intervall så funkar dom ett tag och sen lägger dom av. Även där funkar dom igen om jag väntar.

Finns det nått relä som är kopplat till torkarna? Säkring är hel.
Förmodligen inte svar till dig..din bil är för ny... men detta kan säkert gälla äldre Fiat. Förmodligen äldre Ducato. Jag hade exakt samma problem på en Fiat Uno... bytte motor...men ingen skillnad... jag hittade sedan felet...glappkontakt i jord plinten som sitter på förarsidan... verkar va exakt samma som på äldre Ducato... Förmodligen inte ditt fel...men lägg några minuter på att kolla hur vindrute-motorn jordas.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Förmodligen inte svar till dig..din bil är för ny... men detta kan säkert gälla äldre Fiat. Förmodligen äldre Ducato. Jag hade exakt samma problem på en Fiat Uno... bytte motor...men ingen skillnad... jag hittade sedan felet...glappkontakt i jord plinten som sitter på förarsidan... verkar va exakt samma som på äldre Ducato... Förmodligen inte ditt fel...men lägg några minuter på att kolla hur vindrute-motorn jordas.
Bra idé att kolla. Någon som vet vart jordplintarna sitter på Fiat Ducato 2008 X250 modellen

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Oj tack för ett bra elschema. Ska kolla upp. Finns det ett relä till torkarna på denna skiss. Kan det vara T17 på skissen som är relä?
Är lite amatör på elschema. ..

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2025
Jag har en Dethleffs helintergrerad 2016, hade problem med vindrutetorkaren, det var en ledare i reläet som brunnit av. Reläet är ganska stort och sitter längst in i motorrummet över motorn. Reläet koster ca 2000:-. Jag löste det genom att löda en RK-kabel förbi avbrottet och sparade in den utgiften.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nu är lederna smorda med wd-40. Dom var torra som snus. Ska spraya med nått fett senare. Nya mjuka torkarblad på plats.
Intressant att se om det funkar nu. Ska på jordpunkterna senare och dra en extra jord till torkarmotorn. Tar det i etapper för att utröna var felet sitter.....

Senast ändrad:
Toppen