• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vindkraftverk på husbil?

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Den dagen Svenska Spel behagar ge mig en rejäl utdelning på de insättningar som jag gjort under åren tänker ja mig att specialbeställa en husbil exakt som jag vill ha den. Det är naturligtvis drömmerier just nu men något ska man ju dagdrömma om.
Nu har tanken kommit till elförsörjning i husbilen. Solceller är självklart men jag har också börjat fundera över att ha ett eller två små vindkraftverk på taket. Det ska i så fall vara liknande konstruktion som tv-antennen. Alltså att man skjuter upp dem i luften när man står stilla och tar ner dem vid färd.
Det finns små vertikala vindkraftverk idag som producerar ström redan vid 2 m/sek
Vad tror ni om idén? Är det möjligt? Kan man ha mer än ett verk på taket utan de stjäl vind från varandra? Det blåser ju även på tider som inte solen skiner…
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Den dagen Svenska Spel behagar ge mig en rejäl utdelning på de insättningar som jag gjort under åren tänker ja mig att specialbeställa en husbil exakt som jag vill ha den. Det är naturligtvis drömmerier just nu men något ska man ju dagdrömma om.
Nu har tanken kommit till elförsörjning i husbilen. Solceller är självklart men jag har också börjat fundera över att ha ett eller två små vindkraftverk på taket. Det ska i så fall vara liknande konstruktion som tv-antennen. Alltså att man skjuter upp dem i luften när man står stilla och tar ner dem vid färd.
Det finns små vertikala vindkraftverk idag som producerar ström redan vid 2 m/sek
Vad tror ni om idén? Är det möjligt? Kan man ha mer än ett verk på taket utan de stjäl vind från varandra? Det blåser ju även på tider som inte solen skiner…
det kan vara svårt att få bort störande ljud ,annars är det en bra tanke,
 
Toppen