• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ÄÄÄNLIGEN!!!!

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Hej alla HBK:are!

Nu har vi fått vår vindgenerator monterad. Den skall ge ca. 60 amp. per dygn, vid en vind på 6m/sek. Ljudlös eftersom det är en turbin och helt vibrationsfri.
Denna vindgenerator har utvecklats av KUMANI (FREEWIND) och Berghems mekaniska.
I och med denna vindgenerator hoppas vi att kunna minimera användandet av vårt elverk, som både väsnas och luktar. Eftersom vi fricampar till största delen så känns det här som en extremt bra investering. Är ni intresserade av tekniska frågor kontakta FREEWINDHB.blogspot.com Ni kommer också att kunna se den i verkligheten på Husbilsmässan där vi står utanför A-hallen.
 

Bilagor

  • Vindgenerator 065.JPG
    Vindgenerator 065.JPG
    592,8 KB · Visningar: 26
  • Vindgenerator 069.JPG
    Vindgenerator 069.JPG
    463,4 KB · Visningar: 19
  • Vindgenerator 089.JPG
    Vindgenerator 089.JPG
    268,7 KB · Visningar: 20
  • Vindgenerator 088.JPG
    Vindgenerator 088.JPG
    224,8 KB · Visningar: 21
  • Vindgenerator 091.JPG
    Vindgenerator 091.JPG
    399,4 KB · Visningar: 29

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: ÄÄÄNLIGEN!!!!

Vi kan bara hålla med "ÄÄÄNTLIGEN". Efter två års planerande har vi fått vårt vindkraftverk monterat. Ett stort tack till Björn "HBK1584" och Lars "HBK4360" Olhsson Berghems Mekaniska Skene och Göran Bjärle Stego Plast Nyköping och alla andra som hjälp till.

Nu hoppas vi att vinden skall ge oss energi.


IMG_2981 [1600x1200].JPG

IMG_3025 [1600x1200].JPG

IMG_3027 [1600x1200].JPG
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: ÄÄÄNLIGEN!!!!

Hej
Det ska bli intressant att följa dig här på inläggen angående för och nackdelar med VKV.
Hoppas att HB inte blir en resonanslåda så att allt oljud hörs från "snurran"
Lycka till
/Vidhem
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: ÄÄÄNLIGEN!!!!

Allå vänner!

Skulle vara väldigt intressant få veta hur vindkraften fungerat nu när det blåst ganska mycket?

Jag har ju som bekant ingen bra erfarenhet av "Forgen 1000" från början av 2000-talet och ett par år framåt. Har däremot utvecklingen gjort det så effektivt som det sägs i reklamen så kan det säkert vara till nytta idag. Har dock lite svårt tro detta eftersom reklamen lovade alldeles för mycket när jag köpte mitt vindkraftverk för ett antal år sen.

Ha de...Kjell
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: ÄÄÄNLIGEN!!!!

Hej alla HBK:are!

Nu har vi fått vår vindgenerator monterad. Den skall ge ca. 60 amp. per dygn, vid en vind på 6m/sek. Ljudlös eftersom det är en turbin och helt vibrationsfri.
Denna vindgenerator har utvecklats av KUMANI (FREEWIND) och Berghems mekaniska.
I och med denna vindgenerator hoppas vi att kunna minimera användandet av vårt elverk, som både väsnas och luktar. Eftersom vi fricampar till största delen så känns det här som en extremt bra investering. Är ni intresserade av tekniska frågor kontakta FREEWINDHB.blogspot.com Ni kommer också att kunna se den i verkligheten på Husbilsmässan där vi står utanför A-hallen.

Allå vänner!

Skulle vara väldigt intressant få veta hur vindkraften fungerat nu när det blåst ganska mycket?

Jag har ju som bekant ingen bra erfarenhet av "Forgen 1000" från början av 2000-talet och ett par år framåt. Har däremot utvecklingen gjort det så effektivt som det sägs i reklamen så kan det säkert vara till nytta idag. Har dock lite svårt tro detta eftersom reklamen lovade alldeles för mycket när jag köpte mitt vindkraftverk för ett antal år sen.

Ha de...Kjell

Allå igen!

Sett på kompislistan både Ni och KuMaNi varit inne och läst inläggen på tråden "Vindgenerator" men frågan jag ställt har ej fått något svar. Därför ställer jag samma fråga igen?, se ovanstående.

Kan väl inte vara som jag misstänker att Ni slängt pengarna i sjön eftersom jag trott vindgeneratorn utvecklats till det bättre.

Vet det är fler än jag som är intresserade av "Forgen 1000" men vi måste vara säkra på, funktionen är som reklamen utlovar. Var som bekant inte så för ett 10-tal år sedan när vi investerat i denna generator.

Vänligen Kjell
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: ÄÄÄNLIGEN!!!!

Det är jätteroligt att intresset för vindkraft är så stort. Vi tror att sol och vindkraft är framtidens energikälla och att bli oberoende av landström är vårt mål.

Installationen vi har är 240W solpaneler och ett vindkraftverk. Vi har ännu inte hunnit testa så att vi kan ge några klara besked om vad vår anläggning ger, utan kan bara referera till de specifikationer tillverkaren av vindgeneratorn lämnar. Testerna är gjorda i laboratoriemiljö och inte i den typ av installation vi har.

Naturligtvis återkommer vi med information så fort vi har erfarenhet av vår anläggning.
 
Toppen