• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vindbrus fram Hymer helintegrerade .

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Jag var passagerare i helgen och hörde ett fruktansvärt vindbrus från främre sidorutan på passagerarsidan och jag kikade och det finns ju 3 små avlånga ventiler i fram .

Är det bara leva med det eller kan man göra något åt detta ? ( en papperstuss gjorde "susen")

Ventiler skall man ju inte sätta igen men jag tror ju heller inte kapaciteten är så stor på dessa och det var iofs bara den främre som hördes för den är vid backspeglen .

Insuget är väl 5 mm* 30mm .

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2025
Sv: Vindbrus fram Hymer helintegrerade .

Sätt inte igen dom, det är drenering för vatten som kan läcka in i skjutfönstret.
Jag vet en som gjorde det för det dönade så , det blev översvämmning när det regnade.

MVH Sten-Åke

F

F.d. 25023

Guest

Vi har samma hål i vår Carthago. Brusar och viner...

Men det har aldrig kommit in något vatten som skulle ut denna väg... Låter konstigt att det skulle in vatten i bilen genom detta öppningsbara fönster, f.ö. samma konstruktion som Hymer. (Tror t.o.m. att fönstret kommer från samma tillverkare)

Så jag har en bit aluminiumrör (16mm dia) som jag lagt dit, inte bara att ta bort bruset men också att förhindra att obehörigt öppna det öppningsbara glidfönstret utifrån. Rörbiten tar man enkelt bort om man vill öppna fönstret.

Förklaringen från Carthago var att dessa hål var för ventilation, vilket jag inte förstår alls, fönstret hålls ju ventilerad mycket väl via blåsmunstycken.

hälsning
jyrki

Chris o Benny

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2025

Jag var passagerare i helgen och hörde ett fruktansvärt vindbrus från främre sidorutan på passagerarsidan och jag kikade och det finns ju 3 små avlånga ventiler i fram .

Är det bara leva med det eller kan man göra något åt detta ? ( en papperstuss gjorde "susen")

Ventiler skall man ju inte sätta igen men jag tror ju heller inte kapaciteten är så stor på dessa och det var iofs bara den främre som hördes för den är vid backspeglen .

Insuget är väl 5 mm* 30mm .
Ett problem i många helintegrerade bilar!
//Benny

California

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Samma erfarenheter som Bengt-Åke. Efter en vecka i Danmark/Tyskland, mestadels i regn som vanligt, torkade vi vatten varje dag vid passagerarfönstrets främre del (Hymer BC 544 -05).

Till slut fick trasan ligga kvar där. Jag har kollat noga och ser ingen rost eller annan påverkan. Det är väl bara att acceptera att det läcker in vatten och brusar friskt när vi ångar på som värst, d v s sällan över 90.

Trasan tog f ö bort en del av bruset. Men snyggt är det ju inte...

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Til noen av disse vinduene finnes det et deksel på utsiden med åpning bakover, dette hindrer bruset uten å hindre dreneringen.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Vet inte riktigt hur det ser ut men om det är ett hål från utsidan så kan man sätta vetilationshattar som man har till aluminiumfönster. Dom monteras i ett runt hål och är rektangulära med öppning neråt.

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

Vi har haft 4 helintegrerade Hymer men aldrig varit med om att det kommit in
regnvatten. Däremot har vi också upplevt att det blir ett störande vindbrus
från dräneringshålen.
Dessa finns där för att leda bort kondensvatten, som lätt uppstår vår och
höst då temperaturskillnaderna är stora inne/ute.
Under sommaren kan man utan problem tejpa igen dessa slitsar.
På våra senaste husbilar är det dubbla sidorutor och därmed slipper man helt
problemet med kondens.

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

Hej B-Å

Jag har visserligen aldrig åkt med i husbilen, men är rätt känslig för oljud. Dvs jag "borde" ha hört om det brusat.

Det sitter luftutsläpp på båda sidorna. (Hymer 2000) ett på vänstra och tre på högersidan.

Luftutsläppet sitter i nederkanten på både öppningsbart och fasta fönster. Vad jag kan se så verkar det vara en öppen ventil utan något filter.

Öppningen på den yttre "spoilern" är vänd bakåt så det borde väl bilda ett undertryck som ventileras av fartvinden.

Mvh Roy

Bilagor

• 01_Luftutsläpp.jpg
    01_Luftutsläpp.jpg
    968,7 KB · Visningar: 5
  • 02_Luftutsläpp.jpg
    02_Luftutsläpp.jpg
    353,2 KB · Visningar: 5

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det stämmer exakt och så ser det ut och jag har 2 på förarsidan och 3 på passagerar sidan , jag har desutom 2 glas fönster i sidorutorna .

På bilden ser du hur det ser ut bakom ventilen och det är ju hål rakt in ( jo det regnar fortfarande i Falköping ;) :) ) .
Det är ju inte att det blåser in men det är väl ett sug,luftvirvlar och fartvinden som hörs och det är lite störande och skall se om det går at åtgärda .

Jag hör inget direkt från förarsidan för där är ju inte fönstret öppningsbart medans det är från glidskenan på passagerarsidan som ljudet kommer ifrån .

Bilagor

• ventil.JPG
    ventil.JPG
    74,2 KB · Visningar: 8
Toppen