• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vindavvisare

Ippon

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
31482
Medlemskap
2025

Vindavvisare.​

Behöver lite hjälp och tar tacksamt emot idéer om att lösa allt vindbrus från det öppningsbara sidofönstret vid passagerar sidan fram. Det finns idag 5 st dräneringshål i fönstret för ventilation etc men upplever att det inte är huvudorsaken.
Har en Chartago Chic C.line

20250710_085347.jpg

Ippon

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
31482
Medlemskap
2025
Hejsan.
Tack för din respons. Har provat det och ingen större skillnad märktes. Söker även avrinningsskydd för dessa hål som även verkar lite som vindavvisare. Tror den stora reduceringen för oljudet är en vindavvisare samt en självhäftande avfasningslist i gummi. Men där saknar jag info om var jag kan hitta detta.
Tror problemet är upptill /nertill samt bakkanten vid fönstret som skapar ljusbrunt.
Tar tacksamt mot tankar och idéer runt detta..

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Att finna källan till "vindbrus/visslingar" är ett drygt uppdrag.
På min gamla husbil orsakar någon av de 3 vindrutetorkarna ett visslande ljud, jag har inte ens försökt att finna en lösning på det.
I tisdags var jag och besiktade en Kabe 910 i Kjula, maken till "flöjtorkester" har jag sällan hört, orsak okänd, men på den har ägaren lite forskning framför sig ifall han önskar eliminera "musiken".

Det är inte enkelt att bli av med dessa "oljud" på husbilar, men det går säkert.
Lycka till :)

Ippon

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
31482
Medlemskap
2025
Tack för det svaret.. Förstår att problemlösningar inte är lätt att finna men jag ger inte upp. Lovar hålla liv i denna tråd gällande om eventuell lösning.
Önskar dig och dina en fortsatt trevlig sommar.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för det svaret.. Förstår att problemlösningar inte är lätt att finna men jag ger inte upp. Lovar hålla liv i denna tråd gällande om eventuell lösning.
Önskar dig och dina en fortsatt trevlig sommar.
Det bör inte vara särskilt svårt att tejpa runt hela fönstret för att säkerställa att ljudet verkligen kommer därifrån, och sedan plocka bort bit för bit tills ljudet hörs igen, då får man en säker indikering på exakt varifrån det kommer! :)

Senast ändrad:
Toppen