• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vin till sillen??

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag håller på med lite researching till nästa bok "Lilla Frankrikeboka" och då förflyttades jag plötsligt från Loiredalens slott till en vinsida som beskrev en märklig smakkombination som jag inte vill undanhålla er.

Gewürztraminer, en druva som ger ett vin som jag verkligen gillar, passar bra till matjessillen på midsommar enligt denne vinskribent. Förutsättningen är att man byter ut gräddfilen mot brynt smör!

Ett barbari utan like kan det tyckas och närmast ett helgerån riktat mot den svenskaste av all mat, åtminstone midsommarmat.

Visst, men har någon provat??

Jappe
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vin till sillen??

Få vill leka med smaklökarna lika friskt som franska vinskribenter. Det finns nämligen något som heter "kroppsminne" dvs. hur frisinnad du än är intellektuellt sett, så minns din kropp obehagligheter du utsätter den för. I detta fall riskerar man aversioner både för viner och sill. Alltså högt spel i livets slutskede.
Rent objektivt sett så innehåller sillen, eller den smaksätts ofta med lök, och inget skär så kraftigt med vin som rå lök. Nja, möjligen svärmoderns närvaro...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin till sillen??

En riktigt kryddig Gewürztraminer klarar säkert samvaron med en god matjessill. Jag är beredd att prova. Kruxet är att det är svårt att hitta goda Gewürztraminrar på bolaget men nästa gång jag drar söderut så ska jag ta med lite matjessill för att testa detta och man behöver inte åka till Alsace för att hitta bra Gewürztraminer.

Det finns folk som äter surströmming och dricker komjölk till den. :D:D:D

Jappe
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Vin till sillen??

Jag har inte testat detta barbari/helgerån men onekligen väckte det min nyfikenhet: Bästa vinerna med druvan gewürztraminer - Vintips pÃ¥ Vinkatten

Värt att testa och skär det sig ordentligt så är det väl bara att göra en systemåterställning av "Kroppsminnet"
En stadig med beska droppar nollställer nog det mesta, efter det kan man leta upp gräddfilen och fortsätta som vanligt.

mvh jocke
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vin till sillen??

Man får väl trycka på "reset"-knappen och ta fram Löjtens
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Vin till sillen??

matjessillen på midsommar . . . . . .
. . . . .ett helgerån riktat mot den svenskaste av all mat
Ursäkta!!!
Hur svenskt är mattjessill???
Du vet väl för bövelen vad som drickes till matjessill!!!

Sil har för övrigt varit en viktig basföda i var och varannan kuststräcka utefter nordvästra Atlanten & Nordsjön sedan 10.000 år tiilbaka
Julian
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vin till sillen??

Jag har inte testat detta barbari/helgerån men onekligen väckte det min nyfikenhet: Bästa vinerna med druvan gewürztraminer - Vintips pÃ¥ Vinkatten

Värt att testa och skär det sig ordentligt så är det väl bara att göra en systemåterställning av "Kroppsminnet"
En stadig med beska droppar nollställer nog det mesta, efter det kan man leta upp gräddfilen och fortsätta som vanligt.

mvh jocke

Återställning är också en delikat fråga, ofta kulturberoende. I mina hemtrakter brukas en kraftig blandning av koskenkorva/Stanislov vodka efter tex. "Pippuri perseessä" och fritt översatt heter drinken "Vem släckte ljuset", ungefär....
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vin till sillen??

Ursäkta!!!
Hur svenskt är mattjessill???
Du vet väl för bövelen vad som drickes till matjessill!!!

Sil har för övrigt varit en viktig basföda i var och varannan kuststräcka utefter nordvästra Atlanten & Nordsjön sedan 10.000 år tiilbaka
Julian

Matjessill lär härstamma från Nederländerna. Själv är jag mycket förtjust i kryddiga viner, speciellt i Gewurtstraminer från Alsace. Kan tänka mig att det skulle funka alldeles utmärkt!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin till sillen??

Alsace förknippas gärna med Gewürztraminer men druvan odlas lite varstans i världen. Att dessa viner är klart dyrast i Alsace beror nog mest på skicklig marknadsföring. Den bästa Gewürztraminern jag har smakat var tysk och avnjöts på ett Intercitytåg mellan Hamburg och Dortmund för trettio år sedan. Fina viner på tyska tåg på den tiden. I sammanhanget kan jag inte låta bli att komma ihåg en resa med X2000 för några år sedan. Skrämmande påvert och olustigt. Hemsk "restaurangvagn"!

Jag älskar också kryddigheten i vissa Gewürztraminer och ser fram emot "mötet" med matjessillen! Det kanske går lika bra med Janssons Frestelse också. :D:D:D

Jappe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Vin till sillen??

Att äta "maatjesharing" i Holland är en kulturtradition som jag skulle kunna skriva en liten bok om "Lilla Matjes Boka" men jag skall inte trötta ut er i onödan.
Den avarten till mattradition som Bohuslänningar, och därefter resten av Sverige, har anammat kring midsommar, är en fragmentarisk kvarleva av den stolta Holländska traditionen som förmedlades till trakterna kring Göteborg, när låglandsfolket kulturhärjade där som värst.
Min fru brukar hota mig kring midsommar, då jag vill ha min sill på Holländskt manér: "Om du inte slutar gnälla nu och äter din burkmatjes med gräddfil (bläh, fy fån!), så skall du få äta sill till middag, resten av året!"
Således har jag motvilligt, fått lära mig att, endast till midsommar, acceptera dessa exotiska traditioner. Men så snart jag har rullat över gränsen till Groningen, intager jag en så'n här:maatjesharing1.jpg
fast jag hellre gör det traditionsriktigt, så här:maatjesharing2.jpg
sedan följer en så' här:JongeJenever.jpg
helst av denna sorten:JongeHartevelt.png
och visst kan man skölja ner eftersmaken med en Amstel, men den nyttjas bättre vid ett senare tillfälle.
Matjessill (maatjesharing) är den nyuppvuxna feta årssillen som inte är könsmogen än. Den kallas därför jungfrusill (maagdenharing förbastrades till maatjesharing).
Till den dricker man självklart Jonge Jenever (ung genever). Detta är mycket viktigt!
Må Bacchus och Dionysos förbjuda att man dricker vin till sill som dessutom oftast garneras med hackat lök!

Sill, lök och potatis var i äldre dar ofta den enda tillgängliga maten som kustfolk fick klara sig på, även i Sverige.
Min svärmor växte upp på Fiskebäckils Östersidan där svärmorfar ägde båten till ett fiskelag. Hon har ätit sill mest varje dag under sin uppväxt. Liksom hennes dotter.
Tack till Jappe för tid & plats!
Julian
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin till sillen??

Jösses och tack för lektionen! MEN jag tänker ända prova matjessill till Gewürztraminer nån gång. Kanske kalas med speciellt inbjudna häcklare framåt midsommar. :)

Jappe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Vin till sillen??

Tack! Självklart! Det skulle var en ära att få deltaga i detta exotiska nydanande experiment!:D
Julian
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin till sillen??

Den godaste Genèvern jag har druckit i hela mitt liv bjöd SirMcLain på i Santa Pola för något år sedan på "Holländaren". Varför ska det vara så svårt för bolaget att tillhandahålla drickbar Genèver? (Det kanske har ändrat sig på senare år.) Jag har träffat en Bolsare i Tyskland i hans bar en gång och där fick vi smaka så det dög!

För ett antal år sedan företog jag en resa till Amsterdam med Tor Line för att lära mig dricka Genéver, nog så viktigt för en ung man som räddes karriär och andra dumheter, och jag lyckades!

Jappe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Vin till sillen??

Du lurar in mig på nya historier hela tiden och jag är som Muskattens fiskar: "Nappar som en Barracuda på det som smakar bäst!"
Som du förstår har jag druckit mycket genever i mitt liv. För det första heter det Jenever. Dom där AngloSakserna försökte imitera Jenever tre hundra år senare (de kommer alltid 300 år senare) kallade det förenklat (de förenklar alltid allting) Gin och där kommer G i Genever på svenska. Deras Jin, ursäkta Gin, smakade lika kort eller tort som det stavas.
Som desinfektionsmedel är det säkert användbart.
När det begav sig för den svenske sjöfarten kom många sjömän till Amsterdam, dom var både lättlurade och onyktra och blev bjudna av sina holländska kollegor på Jenever. "Fy fan! Det smakar fotogen!" Skrek de på ren svenska. Det var precis vad de va'! Maskinisterna hade alltid smörjfotogen på tomma geneverflaskor. De holländska sjömännen låg dubbel av skratt! Svenskarna vågade inte pröva nån mer Jenever! De gick iland och roade sig med annat än genever i mina kvarter. Så kom det sig att Jenever smakar fotogen!
Men Ralph, du och jag och några få till, vet bättre! Oude Bols (gammal Bols) smakar fränt och torrt. Men ung genever av bra kvalitet smakar fyllig, silkeslen, som en smekning i halsen. Så till mitt råd: Drick bara ung, Jonge Jenever av bra kvalitet. Hartevelt, Claeryn, Hooghoudt, Bokma, Henkes, m.fl. de finns ett hundratal märken, de tre första är bäst i min smak. Sedan finns det en uppsjö av smaksatta och kryddade. CitroenJenever, Bessen Jenever (svartvinbärsgenever). Den sista är så god att Stina har med sig fem liter varje gång vi kommer därifrån, "Coebergh BessenJenever", lägg den på minnet!
Bols, som är det största namnet duger, vad mig beträffar, bara till att göra studiebesök på deras fabriker i Amsterdam. Som yngling klädde man sig fin och blandade sig med amerikanska turister i rundturen. Alla blev bjudna gratis på så mycket de kunde dricka och det gjorde vi. Sedan gick vi till Heineken fabriken. Samma sak där. Så lärde jag mig. När jag skulle göra samma tur med mina barn 20 år senare fick vi minsann betala för både dryck och glasen.
Tiderna förändras! Det var bättre förr!
Julian
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vin till sillen??

Sill och vin verkar vara en kulinarisk kullerbytta. Men det finns många sådana som lyckats och blivit populära.
Vem minns inte "Friterad Camembert med hjortronsylt" som serverades på finkrogarna för ett antal år sedan?
Den bästa dessert jag någonsin ätit var på ett hotell i Seefeld, Österrike.
Där fick jag jordgubbar i grönpepparsås! Sagolikt gott men hur låter det?
:p:
Jag skall nog prova Matjessill nedsköljt med Gewürztraminer när tillfälle ges.
:)
 
Toppen