• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vin är nyttigare än motion.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Det är en allmänt utbredd missuppfattning bland allmogen att brännvin ska drickas rejält nerkylt. Förr i tiden lyckades man inte med att ta bort flera andra alkoholer vid destilleringen och det gav drycken smak av "finkel". Så är det inte längre! Reningsmetoderna har blivit mycket effektivare och att idag kyla kryddat brännvin är ett ofog, enligt min mening. Tillverkarna lägger ner stor möda med att tillsätta olika kryddor och örter och att kyla bort dessa fina smaker gör bara barbarer! Mitt favoritbrännvin är OP som har en mycket angenäm arom. (Nu får jag väl aake på mig igen.)

Vad gäller hemkört så är det en helt annan femma. Det bör nog kylas rejält med tanke på att tillverkningen oftast är ganska slarvig och reningen undermålig!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Nej Jappe, om OP akvavit är vi helt ense, även om min mage med åren blivit lite känslig så att jag får lov att späda den med vatten. Men min favoritsnaps har annars länge varit Bröndums skovbaers, vilket dock tyvärr har försvunnit från marknaden. Var kanske inte helt lätt att sälja här uppe pga den beskedliga alkoholhalten 30%. En verkligt tråkig historia då jag i brist på denna snaps även känner mig nödgad att avstå från det perfekta tillbehöret, hustruns gudomliga ansjovisrulle!

aake
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Vad det gäller sprit håller jag med om att rumstemperatur är att föredra. öl bör dock hålla en lägre temperatur för att behaga. Oxrullader är gott oavsett måltidsdryck, dock bör en passande sås eventuellt beredas av ett stänk rött vin.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Jappe

Det tycks som du har missuppfattat vad som retar upp mig. Smaken på en snaps kan vi möjligen ha olika uppfattning om och det är naturligtvis OK. Men om du skulle starta en kampanj för att exempelvis en viss akvavit botar hjärntumörer eller hjärtsvikt skulle jag protestera, även om du försökte styrka detta med någon anektodisk fallbeskrivning och särskilt om du samtidigt avrådde från verksam behandling.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Ja det verkar så. Jag vet inte riktigt vad det är som har retat upp "den timide åldringen" långt där uppe i Norden. Jag tycker fortfarande att vin är en himla trevlig måltids- och sällskapsdryck och en snaps då och då bör man också kunna få unna sig. Öl däremot är jag skeptisk mot. Lite tråkigt att snapsar inte passar särskilt bra ihop med vin! :D

Vad gäller trådens rubrik så är den ju bara ett resultat av min kunskap om sådana ting. Påståendet är ju ganska sensationellt och går stick i stäv mot dagens modetrender och kan därför locka läsare.

Det finns massor av människor som kan använda sig av njutningsmedel av olika sorter utan att överdosera så att de blir sjuka eller, som när det gäller alkohol, bli alkoholister.

Jappe

PS. Nord är nord och syd är syd och aldrig mötas de båda!
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vin är nyttigare än motion.

En bild säger mer än 1000 ord.

90669d1412545026t-jappe-droemmer.jpg
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Jappe

En annan fråga som får mig att grubbla. Visserligen sker forskning om alkohol och alkoholberoende inom flera olika vetenskapsgrenar; medicin, sociologi, psykologi och säkert inom ytterligare någon institution, men jag var ändå lite orolig att någon anhörig skulle känna igen sig med tanke på att disputerade forskare inom ämnet inte torde vara så många. Men eftersom jag inte berättade inom vilken gren av vetenskaperna som forskaren i fråga arbetade och inte heller var jag träffade honom och att det hade gått så lång tid sedan detta inträffade så kände jag mig tämligen trygg. Trots detta som Piraten sagt "skriver man om en synål så kan man vara säker på att någon enögd djävul tar åt sig".

Lite förvånad blev faktiskt jag av att höra att du personligen känt en person som min beskrivning stämmer in på, men ändå förhoppningsvis inte samma individ.

aake
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Oj! Idag har jag jobbat lite i trädgården. Och nu delar frugan och jag på en flaska rioja.

Det var vin eller motion? Eller kan man göra bådadera???:D


campoviejotremrev07.jpg
 
F

F.d. 22961

Guest
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Jonasnil

Bäste kollega, tack för den intressanta länken till British Medical Journal. Tidigare har jag tagit del av studier där skillnader mellan varierande genetiskt betingade nedbrytningsvägar för alkohol använts som markör, men då har det handlat om asiatiska populationer.

Det är med stor tvekan som jag yttrar mig i denna tendentiösa tråd; varje inlägg gör tyvärr att en tråd lever längre. Och sannolikheten att kunna påverka trådskaparen med rationella argument torde enligt min erfarenhet vara liten. Ts brukar uttrycka stor skepsis mot såväl vetenskapliga argument som auktoriteter (dock ej sådana som han upplever ge honom stöd i hans åsikter, inte ens som i detta fall där det handlar om korttidseffekter och inte på hälsa utan på diverse bloprover).
Dessutom är det ju så att en diskussion om alkoholens effekter på hjärta och kärl är ett sidospår. Den tveklöst största risken med ett måttligt bruk av beroendeskapande gifter, vare sig alkohol eller andra, är risken att halka in i missbruk. Och de sydeuropeiska dryckesvanor som ts har hyllat i flera inlägg är korrelerade med en hög risk för leverskada. Det råder vetenskaplig enighet om att alkoholkonsumtion ökar risken för förtidig död, skrumplever, cancer i ett flertal organ och naturligtvis olyckor. Det är jag beredd att skåla på med ett litet glas vin, men hoppas slippa se fler rubriker som att vin skulle vara nyttigare än motion

aake

Tack för ditt svar!
Jag inser nu efter att än en gån läst igenom tråden hur det inte spelar någon roll för TS om man argumenterar väl, det finns alltid en till artikel från kvällspressen att slänga fram... Vi har förmodligen inte övertygat TS om någonting, men kanske har andra som läst tråden fått en mer nyanserad bild av alkohol och dess skadliga effekter. Älgrullader lät minsann inte dumt!
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Det är en allmänt utbredd missuppfattning bland allmogen att brännvin ska drickas rejält nerkylt. Förr i tiden lyckades man inte med att ta bort flera andra alkoholer vid destilleringen och det gav drycken smak av "finkel". Så är det inte längre! Reningsmetoderna har blivit mycket effektivare och att idag kyla kryddat brännvin är ett ofog, enligt min mening. Tillverkarna lägger ner stor möda med att tillsätta olika kryddor och örter och att kyla bort dessa fina smaker gör bara barbarer! Mitt favoritbrännvin är OP som har en mycket angenäm arom. (Nu får jag väl aake på mig igen.)

Vad gäller hemkört så är det en helt annan femma. Det bör nog kylas rejält med tanke på att tillverkningen oftast är ganska slarvig och reningen undermålig!

Nu är du väl ute och cyklar rejält. Med dagens moderna tillverkningsmetoder och effektiva rening kan man med enkla medel själv tillverka etanol som inte på något som helst vis har samma fadda smak som den undermåliga dryck som Systembolaget har mage att kalla "Renat", en dryck som består av etanol och en tydlig smak av finkelolja.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Klart man kan men hur många kan? I Bohuslän var/är det inte många som kunde/kan! Renat är väl cellulosasprit? Jag har aldrig druckit Renat.

Jappe
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Sunnanvind,
Har du smakat Renat på sistone? Den är numera gjord på sädesråvaror och har vunnit mer än en utmärkelse i internationella vodkatävlingar och anses vara en av de bästa snapsarna av finsmakare. Även jag gillar den. Jag vet visserligen inte hur finkel smakar, men inte känner jag någon bismak som kan härledas till dålig rening. Jag tycker den har en mild smak med aningen sötma.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Nu är ni ute och cyklar gubbar. Nu är det vin och motion som gäller. Jag kan bara konstatera att tack vare vin så har vi träffat nya vänner ikväll. Holländare här i Portugal. Det hade vi inte gjort om vi varit ute och motionerat.

Vänskap är också en form av livskvalitet... Och är nyttigt.
 
F

F.d. 29752

Guest
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Märklig metod! Kan det verkligen fungera? På min tid kokade vi bort alla andra alkoholer inkl. metylalkoholen som är mycket giftig. Metylalkohol kokar vid en temperatur som är något lägre än etylalkoholens koktemperatur på c:a 78,3 grader C. När temperaturen hade stigit till 78,3 grader var de flesta alkoholerna bortkokade. Några alkoholer med högre kokpunkt än 78,3 grader, exempelvis isopropylalkohol försvann delvis vid efterföljande rening med aktivt kol i långa rör.

En intressant aspekt på svensk alkohollagstiftnings biverkningar är att förr dog många eller blev blinda i vissa grupper som drack rödsprit av ekonomiska skäl. Buset förvägrades icke giftig sprit. För att minska dödligheten hos dessa grupper som inte hade råd att handla dyr sprit på Bolaget så bytte man ut den giftiga metylalkoholen mot isopropylalkohol. Det antogs att det ståtliga namnet skulle skrämma fyllegubbarna från att dricka spriten. Isopropylalkohol är ungefär lika giftigt som etylalkohol men den kunskapen hade inte gubbarna.

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Vad jag kunde utläsa av metodbeskrivningen så kokades inte olämpliga alkoholer bort ur mäsken, exempelvis den giftiga metylalkoholen. Det handlade tydligen om vattenavdunstning för att höja alkoholhalten men sätter man en smålänning framför en plastdunk med mäsk så uppstår tydligen märkliga ting. Jag skulle inte våga dricka den spriten! Vad jag minns från den glada hembränningstiden så går det inte att rena bort olämpliga alkoholer med aktivt kol. De måste kokas bort.

Sverige är ett ofritt diskrimineringssamhälle. Fortfarande gäller att Systembolaget diskriminerar ekonomiskt svagare grupper så att de tvingas till mindre lämpliga åtgärder för att komma åt den eftertraktade alkoholen, ofta med fatal utgång. Endast rika ska ha tillgång till god och giftfri sprit. En jätteskandal!

Snacka om pengastreck!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Under ett yrkesliv som läkare har jag endast stött på något enstaka fall av metylalkoholförgiftning, men däremot otaliga som lyckats supa livet ur sig med Jappes "giftfria" sprit.

Den restriktiva alkoholpolitiken torde sannolikt mest gynna de ekonomiskt svaga grupper som Jappe säger sig värna om.

Upprörd blir jag däremot över de obegripliga beslut som ligger bakom att lättöl i 33 cl returglas uppenbart är på väg att försvinna ur handeln. Spendrups Norrlands Guld 2,1 volymprocent är ett riktigt gott öl (utan obehagliga biverkningar) och det har jag i åratal kunnat köpa på Ica för under 40:- för en back om 24 flaskor. Den tiden går mot sitt slut.
Detta är om något en klassfråga (och miljöfråga) värd att uppmärksamma. Skall den mindre bemedlade lockas att i stället köpa öl med högre alkoholhalt i engångsburkar? Alla lär ju inte ha möjlighet att handla på kontinenten.

aake
 
Toppen