• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vin är nyttigare än motion.

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Det finns nog ett antal i denna församling som om dom finge karta
och kompass skulle leta snabbaste vägen till Systemet !!:rolleyes:;)
// Janne
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Visst Bestliner, du far säkert inte illa av lite vin, men Jappes tes var att vin är nyttigare än motion. Vill man hävda något sådant då har man faktiskt bevisbördan och det räcker inte med att citera något ur kvällspressen.

Slut för mig!

aake

Det var inte min tes! Det var ett klipp ur en tidning skrivet av en "suspekt figur", professor visserligen, men ändå en som går emot strömmen! I denna ström vimlar det av figurer som sitter fast i gamla glada härliga tider när ingen vågade opponera sig mot etablissemanget, kyrkan, militären och doktorerna (läkarna), härskarna över liv och död!

Jappe

PS. Det kom upp några tankar i detta sammanhang. Fältskär, ett ord som förhoppningsvis ger allmogen vissa associationer med tanke på själva ordet; vad heter det i pluralis bestämd form? Fältskärerna eller fältskärarna? Någon som vet?
 
Senast ändrad:

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Kan bara tillägga att Fredman var en alkoholiserad urmakare på Bellmans tid :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Jappe

Visst gör du det till din tes när du formulerar tråden på detta vis, utan ens ett frågetecken. Vem har annars satt rubriken? Och du sätter din auktoritet som kostrådgivare och vetenskapsskeptiker i pant när du framför ett dyligt budskap på så bräcklig grund som en kortvarig undersökning inte av liv och hälsa utan av utfallet på några blodprover hos unga försökspersoner. Jag har svårt att tro att du ens själv tror på att detta ger stöd för din tes. Mem det fungerar sannolikt som propaganda, om nu detta är syftet. Jo längre tråden ligger kvar desto fler tar åt sig budskapet om att vin är nyttigt.

Får jag föreslå att nästa kampanj riktas till alla de stackars älgjägare som nu tvingas ut på vägarna här hemma för att motionera sina hundar inför jakten i september. Så mycket enklare med lite vin i hundmaten.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Rödvin liksom motion ska avnjutas i lagom stora doser. Om nu rödvin skulle råka vara nyttigare än motion så innebär det ju inte att motion är onyttigt. Eftersom rödvin är så kolossalt nyttigt så kan det ju betyda att motion också - om än inte lika nyttigt som rödvin - säkert är väldigt nyttigt!

Var och en blir lycklig på sin facon! OBS! Detta gäller bruk - inte missbruk!

Jappe

PS. Jag har forskat i ämnet i över 50 år och min slutsats är att måttligt bruk av rödvin är nyttigt för människokroppen. Jag håller just nu på med att skriva en bok i ämnet som nästan är klar för trycket.
 
Senast ändrad:

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Har vetenskapliga studier något bäst före datum? Studien som ligger till grund för den här tråden "släpptes" i februari 2010.
Det har med stor säkerhet hänt mycket inom forskningen sedan dess.
Ulf
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vin är nyttigare än motion.

PS. Jag forskat i ämnet i över 50 år och min slutsats är att måttligt bruk av rödvin är nyttigt för människokroppen. Jag håller just nu på med att skriva en bok i ämnet som nästan är klar för trycket.

Kommer boken att innehålla något kapitel för oss barbarer som föredrar öl?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Tag dig i akt, Jappe.

För 40 år sedan tog jag på en akutklinik in en disputerad alkoholforskare som sökte för att ögonvitorna hade blivit gula. Han ansåg sig vara försiktig med alkoholen men efter ett dygn i den torrlagda sjukhusmiljön så utvecklades tillståndet till ett intensivvårdsfall med akut delirium tremens (och i botten leversvikt på grund av skrumplever).
Jag pratade med patientens hustru och hon hade aldrig sett honom berusad, men däremot hade han för det mesta ett glas vin eller en drink inom räckhåll på pianot eller på skrivbordet. Dessutom var han en sympatisk sällskapsbroder och det lär nog ha blivit ett och annat glas även i sociala sammanhang. I vilket fall en prydlig man i sina bästa år och inget som överensstämde med den konventionella bilden av en alkoholist.

Min lärdom av detta blev att kunskap inte är något säkert skydd och att man inte vet var den egna gränsen går. Försiktighet tillrådes, särskilt för den som mår bra av alkohol, vi andra klarar oss nog ändå).

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Jag har också känt en sådan person och han dog. Men vad har det med denna tråd att göra? Jag är inte alkis, har aldrig varit och kommer aldrig att bli.

Alla min gamla kompisar har dött, i stort sett. De som dog först var allihop präktiga renlevnadsmän, motionärer och kroppsplågare, sedan kom mittfåran med kalas emellanåt. De som levde längst var alkisarna, konstigt nog.

Jag har KOL i sista stadiet och det blev sensation på vårdcentralen för ett tag sedan när mina värden visade sig vara bättre är året innan. Det hade dom aldrig varit med om tidigare där. Efter att ha börjat självmedicinera till viss del, bli LCHF:are, också det till viss del och slutat dricka öl, så mår jag idag bättre än för något år sedan. Tvärt emot all vetenskap och beprövad erfarenhet! Jag kanske skulle börja röka igen! :D En cigg till rödvinet är smaskens!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Eftersom du har propagerat för detta kontinentala sätt att bruka alkohol. Någon kanske tror på dig trots att prevalensen av skrumplever är bra mycket högre i Frankrike än vad den är här uppe i barrskogsbältet. Och dessutom för att du vid något tillfälle har skyllt din KOL på tobaksindustrin och att ingen berättade för dig att det var farligt att röka. Nu har i alla fall jag sagt att det inte är vare sig nyttigt eller ofarligt med alkohol.
Det är endast du som kan stänga tråden.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Web kan ju stänga tråden om dom vill. Jag tänker inte göra det och jag tänker fortsätta dricka vin till maten ibland. Det här med skrumpleverfrekvensen i Frankrike är gammal skrämselpropagande som inte tycks vara relevant längre. Fransmännen är bland de friskaste i världen och det beror naturligtvis på rödvinets hälsobringande egenskaper liksom deras matvanor som skiljer sig radikalt mot Livsmedelsverkets egendomliga och nattståndna för att inte säga galna kostråd. Stressen är förbjuden i Frankrike, i varje fall utanför Paris. (Storstäder är storstäder och där samlas alla strebrarna, de som tror att livet går ut på att samla pengar på hög).

Fransmännen bolmar och dricker rödvin och mår utmärkt bra och lever länge. Naturligtvis beror skrumplever ofta på alkoholintag men medelfransmännen är inte alkoholister och dör inte av skrumplever. Till råga på "eländet" så vägrar fransmännen att anamma det amerikanska snabbmatsidealet och sitter ofta länge, länge vid matbordet i trivsamt sällskap och äter saker som skulle få svenska hälsoprofeter att svimma av skräck och kanske lite avund.

Forskningsbidrag och forskningsresultat kommer någonstans ifrån, ofta från läkemedelsfirmor och andra som är intresserade av att styra och ställa efter egna värderingar.

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Det går inte diskutera på ett seriöst sätt om en part håller sig med annan definition av centrala begrepp, eller inte accepterar väl kända fakta. För övriga kan denna översikt kunna vara av intresse: Läkartidningen

Nu får det verkligen vara slut, eftersom nötrullader och 10 - 15 cl gott rödvin väntar!

aake
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Att fransmännen mår bra av att bolma sina giftiga Gauloises är nog en överdrift.
Det finns nog inte mycket som har tagit kol på folk i den grad som den cigaretten.

Jag minns att jag provade en gång och trots att jag var van rökare på den tiden tog det en bra stund innan hostattacken gick över. Kanske rödvin verkar som motgift?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Nötrullader! Är det späck i dom? Och rödvin! Ojojoj!

Var rädd om levern! :D

Jappe

Detta blev inte riktigt som jag tänkt mig. Vi hade tinat upp 1,5 kg innanlår av älg och gjorde faktiskt samtidigt både rullader och älgbiff Stroganoff. Rulladerna denna gång med ansjovis och lök, men lagom mängd vispgrädde i grytan gör att vi ändå inte kommer att tyna bort. Eftersom Stroganoff blev klara först så valde vi detta idag (med lättöl) och sparar rulladerna till en annan gång.
Älgrullader är en favorit, men jag har svårt att bestämma vilken fyllning jag sätter främst, dagens variant eller rökt skinka + pepparrot.

aake
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Nu har jag återvänt från krymplingarnas värd. Ryggskottet har gett med sig och jag kan återigen gå på gatorna som en vanlig man. Jag ska dock med medge att jag inte vågade prova den jugoslaviska byrå metoden. Rött vin räckte för mig.

Min PT (den lille som jag har som avatar) anser att många och långa promenader i lugn takt är bra. Många stopp behövs dock för att njuta av dofterna från lyktstolpar och grästuvor.

Hon som ger mig mat tyckte att träning genom att tömma diskmaskinen och putsa fönster skulle ge bättre resultat.

Jag valde dock min egna metod med sängläge varvat med en och annan promenad till rökplatsen (jag har förhandlat fram en sådan) fick räcka.
Givetvis drack jag även ett glas rött till maten och även ett som nattfösare. Det var dock lite svårt att efter en hel dag i sängen övertyga omgivningen om behovet av nattfösare.
 
Toppen