• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vin är nyttigare än motion.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Detta har jag anat länge. Jag blev ordinerad två glas rödvin varje dag av en läkare efter min hjärtinfarkt för några år sedan.

Vin varje dag kan skydda dig mot kärlsjukdom.
En ny studie visar att långvarigt drickande minskar farligt kolesterol nästan lika effektivt som mediciner.

Det finns starkare stöd för att vin är nyttigt, än det finns för att börja motionera på doktorns inrådan, säger professorn Fredrik Nyström.

"Vin är nyttigare än motion" | Hälsa | Aftonbladet

Se god dag min vän, min frände,
Se Buteljen, menar jag;
Aldrig bättre vän jag kände;
Var välkommen i vårt lag.

N:eek: 61, Til buteljen (Fredmans sånger)
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Naturligtvis! Men bara 2 glas???

26_itemthemeimage_4191.jpg
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Vin är ju en smak förstärkare. Men man skall passa sig, det är också starkt vanebildande. Definitivt nyttigare för äldre än joggning.

En annan sak som jag noterat, då jag inte dricker alls, (av principer och dåliga minnen från barndomen) är att man blir lite omöjlig i sociala situationer.
Många har svårt för någon som inte dricker i sällskapet och tar det nästan som sitt uppgift att få mig åtminstone smaka lite.

När man sedan försäkrar sällskapet att jag har redan dåligt omdöme från födelsen och inte behöver hjälp av alkohol, då blir det liksom skruvat stämning.

Har också sett många i småtimmarna vars enda sällskap är "anden i flaskan". Men i rätta mängder, har alkoholen bra egenskaper på stela nordbor...
 
F

F.d. 22961

Guest
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Den bild som återges i artikeln om att "flera studier" skulle tala för att det har en hälsofrämjande effekt, stämmer inte riktigt. Jag är säker på att om man dricker 2 glas vin, varje kväll, överväger de negativa effekterna absolut på sikt. OCH om du ska lyckas få de positiva effekterna på kolesterol och blodtryck (som jag tror är gravt överskattade i denna artikel), gäller det ju att du aldrig dricker mer än 3 dl. Prova att häll upp 3 dl i ett glas, det är inte så mycket som man tror. Vin innehåller ju dessutom mycket kalorier, så det måste man ju kompensera för om man inte vill gå upp i vikt. Fetma är ju en av de allvarligaste riskfaktorerna för högt blodtryck, hjärtkärlsjukdom och en lång radda andra sjukdomar.

Hoppas verkligen inte att någon har sett den artikeln som en anledning att dricka mer vin.

Om Jappe vill pimpla rötjut får han väl göra det, men att rättfärdiga det med att det skulle vara nyttigt, är nog rätt dödfött. Man får verkligen leta med ljus och lykta bland alkoholstudier om man ska hitta några positiva effekter. En studie på 45 personer under 3 månader får ju ses som en piss i havet när det kommer till kunskapsbasen om alkohol och dess effekter.

/Jonas
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Så här skriver och talar präktig svensk! Jag varken vill eller kan "pimpla rötjut" som du så vackert beskriver det. Den här antialkoholattityden är inte ovanlig och kan ha flera orsaker. Den vanligaste är alkoholism hos någon närstående men det finns flera. En kan vara Systembolagets mediokra (minst sagt) inköpare som lyckas hitta obegripligt dåliga viner som sedan säljs till överpriser och som ger vin dåligt rykte. Sura viner hör man ofta talas om i Sverige. Vad gäller kalorimängden så beror den på sötman i vinet och där är rödvin klart bäst.

Jag tycker att detta är ett bra exempel på den svenska ignoransen och intoleransen som bara kan frodas i "barrskogsbältet" där brännvinet tidigare ställde till det för många och fortfarande gör. Skulle man uttrycka sådana tankar i länderna söder om Sverige så skulle man i bästa fall få ett medlidsamt leende men oftast ett gapskratt till svar.
Det finns många studier i ämnet, som inte är lika hårt styrda uppifrån som de svenska, som framhåller kvalitéerna hos rödvin - i lämplig mängd givetvis.

Jappe
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Att ett gram alkohol innehåller 7 kcal är bara 2 kcal mindre än rent fett.:wink:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Så här skriver och talar präktig svensk! Jag varken vill eller kan "pimpla rötjut" som du så vackert beskriver det. Den här antialkoholattityden är inte ovanlig och kan ha flera orsaker. Den vanligaste är alkoholism hos någon närstående men det finns flera. En kan vara Systembolagets mediokra (minst sagt) inköpare som lyckas hitta obegripligt dåliga viner som sedan säljs till överpriser och som ger vin dåligt rykte. Sura viner hör man ofta talas om i Sverige. Vad gäller kalorimängden så beror den på sötman i vinet och där är rödvin klart bäst.

Jag tycker att detta är ett bra exempel på den svenska ignoransen och intoleransen som bara kan frodas i "barrskogsbältet" där brännvinet tidigare ställde till det för många och fortfarande gör. Skulle man uttrycka sådana tankar i länderna söder om Sverige så skulle man i bästa fall få ett medlidsamt leende men oftast ett gapskratt till svar.
Det finns många studier i ämnet, som inte är lika hårt styrda uppifrån som de svenska, som framhåller kvalitéerna hos rödvin - i lämplig mängd givetvis.

Jappe

Hej Jappe. Märker du också viljan att vilja missförstå och en tendens att hårddra gränser till ändläge? Precis som i tråden om "icke rökare". Svart eller vit. My way or highway.
(jag hoppas att du är nykter nog för att kunna tyda texten och kunna räkna rätt antalet deciliter så det inte blir hektoliter..;) ) Ungefär så går de på, nykterhetsivrare. Om man nämnder något som diskussions underlag så löper man risken att vantolkas. Men bara lugn, vi är fler som har fötterna på jorden än man anar...Tror jag...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Att avnjuta ett gott vin, kanske tillsammans med en god maträtt är i mitt tycke ett härligt sätt sätt att förgylla tillvaron. En mör köttbit, av nöt & ett glas kraftig Merlot eller varför inte ett glas Chablis till skaldjur är en upplevelse . Därifrån & till att sitta & stjälpa i sig så att man blir rejält på lyset är en stor skillnad. Att rött vin är rikt på antioxidanter & har en blodtunnande effekt pga alkoholen är väl ingen hemlighet. Min uppfattning är att regelbundet drickande av alkohol i större mängder är en hälsofara men inte ett par glas någon gång emellanåt. Det gäller att njuta medan man kan.:)

Bennie
 
F

F.d. 22961

Guest
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Här är en annan artikel: Även smÃ¥ mängder alkohol kan skada | SvD

Den hänvisar till en riktig vetenskaplig studie. Och lägg märke till att den inte är "styrd av systembolaget"
Jag ber om ursäkt om du tog illa upp av min formulering "pimpla rötjut", det var kanske lite onödigt. Jag dricker själv gärna både öl vin och sprit. Är mest intresserad av öl, som jag brygger en del själv, men har inget emot ett gott rött vin eller en bra whiskey. Ingen i min närhet har problem med alkohol. Däremot jobbar jag som läkare och har träffat många patienter som har problem med alkohol på helt olika nivåer. Det färgar ju naturligtvis hur jag ser på saken. I övrigt kan jag inte bekräfta dina fördomar i mer än att jag den första halvan av mitt liv bott i barrskogen Växjö. Och jag är rätt säker på att du inte skulle betrakta mig som präktig om du kände mig.

Jag har inget emot att folk dricker, men att hävda att det skulle vara bra för hälsan håller jag för ett lögnaktigt påstående. Det kan väl möjligen vara så att man kan njuta av goda drycker och på så vis må bättre, och leva längre som ett mer generellt resultat av att man är tillfreds med livet.

Vad det gäller kostdoktorns inlägg om alkohol och vikt, gäller det ju endast om man från början köper hans teori om att en kolhydratfattig kost är bästa sättet att gå ner i vikt. Han har ju helt klart bra poänger i det han skriver, men att reducera det till att det är lugnt att dricka rödvin och sprit och ändå inte gå upp i vikt blir ju rätt galet.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Jonasnil

Bäste kollega, tack för den intressanta länken till British Medical Journal. Tidigare har jag tagit del av studier där skillnader mellan varierande genetiskt betingade nedbrytningsvägar för alkohol använts som markör, men då har det handlat om asiatiska populationer.

Det är med stor tvekan som jag yttrar mig i denna tendentiösa tråd; varje inlägg gör tyvärr att en tråd lever längre. Och sannolikheten att kunna påverka trådskaparen med rationella argument torde enligt min erfarenhet vara liten. Ts brukar uttrycka stor skepsis mot såväl vetenskapliga argument som auktoriteter (dock ej sådana som han upplever ge honom stöd i hans åsikter, inte ens som i detta fall där det handlar om korttidseffekter och inte på hälsa utan på diverse bloprover).
Dessutom är det ju så att en diskussion om alkoholens effekter på hjärta och kärl är ett sidospår. Den tveklöst största risken med ett måttligt bruk av beroendeskapande gifter, vare sig alkohol eller andra, är risken att halka in i missbruk. Och de sydeuropeiska dryckesvanor som ts har hyllat i flera inlägg är korrelerade med en hög risk för leverskada. Det råder vetenskaplig enighet om att alkoholkonsumtion ökar risken för förtidig död, skrumplever, cancer i ett flertal organ och naturligtvis olyckor. Det är jag beredd att skåla på med ett litet glas vin, men hoppas slippa se fler rubriker som att vin skulle vara nyttigare än motion

aake
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Vin är nyttigare än motion.

Möe dumt har du kanske skrivit Jappe men nu kom det verkligen nået redit bra frå dej.
OBS skrivet på skämt.
 
Toppen