Jag får nog be om ursäkt här då det har blivit för mycket tråddrift tycker jag. Vi får återkomma i annan tråd. Jag slutar denna diskussion här efter detta svar som jag får av AI
Tommy
AI-översikt
Ja, en bizz från ÖresundPAY kan vara gratis om du bara ska köra i Norge, men det beror på hur du använder den och vilket avtal du har. Om du enbart ska köra i Norge och inte har några andra avtal som kräver en bizz, så kan du välja att inte skaffa en bizz och istället använda registreringsskyltsavläsning för betalning. Om du däremot ska köra på fler ställen än bara i Norge, eller om du vill ha rabatter på exempelvis Øresundsbron, kan det vara en bra idé att skaffa en bizz och koppla den till ett rabattavtal.
Elaborering:
Norge:
I Norge kan du välja att betala vägtullar antingen med en bizz eller genom registreringsskyltsavläsning.
Øresundsbron:
För att köra över Øresundsbron behöver du inte ha en bizz, utan det räcker med att registrera ditt registreringsnummer.
Rabatter:
Om du vill ha rabatter på Øresundsbron eller andra ställen, kan du skaffa ett rabattavtal och koppla det till din bizz.
Gratisavtal:
ØresundPAY i sig är gratis att ha ett avtal med, men det kostar pengar att använda bizzen för att betala vägavgifter.
Registrera fordon:
När du använder din bizz i Norge måste du registrera ditt fordons uppgifter (registreringsland, registreringsnummer, bränsletyp och miljöklass) hos din betalningsförmedlare, exempelvis ØresundPAY.
Fordonsdeklaration:
I vissa fall måste du också skriva ut en fordonsdeklaration och ta med den på resan, t.ex. om ditt fordon väger mer än 3,5 ton eller om du ska åka färja.
Beställning:
Du beställer, spärrar och byter bizz på din betalningsförmedlares hemsida.
HGV-fordon:
För yrkesfordon över 3500 kg gäller särskilda regler i Norge.
Sammanfattningsvis, om du bara ska köra i Norge och inte har behov av rabatter eller andra tjänster som kräver bizz, kan du välja att inte skaffa en. Om du däremot vill ha rabatter eller köra på andra platser där bizz krävs, är det en bra idé att skaffa en och koppla den till relevanta avtal.